Fiat CR.25

     
Název:
Name:
Fiat CR.25 Fiat CR.25
Originální název:
Original Name:
Fiat CR.25
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1937-DD.MM.1940 SA Aeronautica d’Italia, Torino /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.MM.1940 počátek vývoje - konec výroby
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
12
První vzlet:
Maiden Flight:
22.07.1937 (MM.332)
Osádka:
Crew:
2-3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4475 kg 9866 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
6625 kg 14606 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
16,000 m 52ft 5,91in
Délka:
Length:
13,560 m 44ft 5,86in
Výška:
Height:
3,650 m 11ft 11,69in
Plocha křídla:
Wing Area:
39,20 m2 421.95 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
165,63 kg/m2 33.92 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Fiat A.74 RC.38 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec, výkon 618 kW (840 k) při 2 400 ot/min. v h= 3 810 m.
Vrtule trojlistá kovová s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 040 mm.
Fiat A.74 RC.38 fourteen-cylinder air-cooled radial, rated at 829 hp at 12,500ft,
driving a three-blade metal variable-pitch constant-speed propeller of 9ft 11,68in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 600 l 352 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
452 km/h v 4500 m 280.9 mph in 14764 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
368 km/h v 4400 m 228.7 mph in 14436 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
14 min do 6000 m 14 min to 19685 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7950 m 26083 ft
Dolet:
Range:
1500 km 932.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2100 km 1304.9 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm v přídi letounu, 400 nábojů pro každý a
1x pohyblivý kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm ve hřbetní střelecké věži.
Pumový náklad: 500 kg s přetížením, 300 kg normálně.
Two fixed forward-firing 0.5 inch Breda-SAFAT machine-guns in the nose, 400 rpg and
one flexible 0.5 inch Breda-SAFAT machine gun in the dorsal turret.
Bomb load: Up to 1,102 lb bombs maximal, 660 lb bombs normal.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Letouny Fiat CR.25 173. Squadriglie doprovázely konvoje při cestách přes Středozemní moře. Zajímavostí je skutečnost, že žádný z těchto letounů nebyl zničen v boji (sestřelen). The Fiat CR.25 was used as convoy escort over the Mediterranean sea. This aircraft type had an enviable statistic - none were shot down by enemy fire in all the war.
Zdroje:
Sources:
http://www.airwar.ru/enc/spyww2/cr25.html
http://it.wikipedia.org/wiki/Fiat_C.R.25
http://www.aviastar.org/air/italy/fiat_cr-25.php
http://www.alireggiane.com/t33-fiat-cr-25
www.alieuomini.it
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-25-t108152#384306 Verze : 0
Stručná historie:


Šéfkonstruktér Fiatu inženýr Celestino Rosatelli začal Fiat CR.25 projektovat již v roce 1936, tehdy ministerstvo letectví projevilo zájem o dvoumotorový víceúčelový letoun, který by sloužil v italských koloniích. Tento letoun měl býr použitelný jako lehký bombardér, doprovodný stíhač, měl být také schopen plnit průzkumné i dopravní úkoly. Tato soutěž byla obeslána také dalšími továrnami, vítězem se stal konkurenční letoun Breda Ba.88.


Elegantní letoun Fiat CR.25 však vojenskou komisi zaujal natolik, že zástupci armády v dubnu 1937 doporučili inženýru Rosatellimu, aby na konstrukci letounu provedl některé podstatné změny, které by změnily bombardovací letoun na průzkumný letoun. V praxi to znamenalo zrušit druhého pilota a bombometčíka, dále bylo doporučeno zmenšit průřez trupu, tomu se inženýr Rosatelli bránil. Nakonec úpravy vedly k vytvoření víceúčelového letounu, který byl schopen plnit funkce těžkého stíhače (tak létal nejčastěji), stíhacího bombardéru (tehdy se počet členů osádky zvýšil na tři), nebo průzkumného letounu. CR.25 byl nakonec úspěšnější než Breda Ba.88. Pokud došlo ke střetnutí s britskými Beaufightery, k tomuto střetnutí došlo pravděpodobně dvakrát, projevila se jeho slabá výzbroj.


Ještě se musím zmínit zvlášť upraveném letounu CR.25D, který sloužil jako dopravní letoun pro VIP a byl k službám italského velvyslance v Berlíně.
Sériových letounů bylo vyrobeno velmi málo, ale docela významně se zúčastnily doprovodu konvojů ve Středozemním moři, zde se pilotům CR.25 dařilo a poměrně úspěšně bojovali s britskými Bristol Beauforty.
V lednu 1943 byly ve službě již poslední tři letouny CR.25, tyto letouny byly potom převedeny k vojenskému dopravnímu letectvu.


Prameny:
http://www.alireggiane.com/t33-fiat-cr-25
http://www.airwar.ru/enc/spyww2/cr25.html
URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-25-t108152#384308 Verze : 0
.
Fiat CR.25 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-25-t108152#389097 Verze : 0
.
Fiat CR.25 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-25-t108152#389099 Verze : 0
.
Fiat CR.25 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-25-t108152#389101 Verze : 0
.
Fiat CR.25 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-25-t108152#389104 Verze : 0
trojpohled (vlastní archiv)
fotografie: Prameny:
http://www.airwar.ru/enc/spyww2/cr25.html
Fiat CR.25 -


Fiat CR.25 -


Fiat CR.25 -


Fiat CR.25 -


Fiat CR.25 -


URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-25-t108152#384309 Verze : 0
Fotografie:
http://www.airwar.ru/enc/spyww2/cr25.html
Fiat CR.25 -


Fiat CR.25 - první série

první série
Fiat CR.25 - sériový letoun

sériový letoun
Fiat CR.25 - palubní deska

palubní deska
URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-25-t108152#384310 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více