Dornier Do 335

přehled verzí
Dornier Do 335 Pfeil - přehled verzí

Prototypy s označením V (Versuch):

Dornier Do 335 V-1 - po havárii instalovány motory DB 603 E a EQ
Dornier Do 335 V-2 - prstencový chladič, makety zbraní, zničen při havárii 15.04.1944
Dornier Do 335 V-3 - odsouvací kabina, později instalace kamery Rb 50/18, vzor pro Do 335 A-4
Dornier Do 335 V-4 (M4) - zkoušky nového štíhlejšího křídla s rozpětím 18,40 m pro Do 335 B-4
Dornier Do 335 V-5 (M5) - první ozbrojený prototyp
Dornier Do 335 V-6 (M6) - zkoušky výstroje, např. radiovýškoměr FuG 101
Dornier Do 335 V-7 (M7) - sloužil ke zkouškám s motory Jumo 213, se kterými ale zřejmě ani nelétal
Dornier Do 335 V-8 (M8) - sloužil ke zkouškám motorů DB 603 E a DB 603 LA pro lety ve velkých výškách
Dornier Do 335 V-9 (M9) - zesílena konstrukce podvozku a draku letadla - vzorový stroj pro A-0 a A-1
Dornier Do 335 V-10 M10) - vzorový kus verze Do 335 A-6

Prototypy s označením M (Muster):

Dornier Do 335 M11 - M23
tyto letouny byly prototypy a vzorové kusy pro jednotlivé verze Do 335. navzájem se odlišovaly trupy, křídly, typy motorů a výstrojí

Dornier Do 335 A-0 - předsériová výroba
letouny této předsérie byly označeny Do 335 A-01 až A-010, byly dokončovány v provedení, které bylo aktuálně požadováno, tzn. měnily se verze použitých motorů a výstroj, většina jich byla dodána bez výzbroje

Dornier Do 335 A-1 - stíhací bombardér
sériová výroba dala asi 10 letadel, část jich byla později přestavována na cvičné Do 335 A-12

Dornier Do 335 A-2 - bombardovací verze
měla být poháněna motory DB 603 G, v pumovnici měla být nesena puma o hmotnosti 1 000 kg; zřejmě nebyl žádný letoun dokončen

Dornier Do 335 A-3 - těžký stíhač
měl být vybaven zařízením GM 1 (vstřik oxidu dusného do válců) a zároveň zařízením MW 50 (vstřik vody a metanolu) - obě zařízení zvyšovala výkon motoru v různých operačních výškách

Dornier Do 335 A-4 - průzkumná verze,
vzorem byl Do 335 V-3, kamery měly být neseny v pumovnici, motory DB 603 G; zřejmě nedokončen

Dornier Do 335 A-5 - stíhací verze
vzorem byl Do 335 V-7, pohon motory Junkers Jumo 213, nedoložen vzlet

Dornier Do 335 A-6 - noční stíhací
vycházel Do 335 A-1, dvoumístný, operátor obsluhoval radiolokátor FuG 220 SN-2 později FuG 218 a FuG 350, pod křídly nádrže paliva 2x 300 l, tím bylo eliminováno zmenšení trupové nádrže paliva. Motory DB 603 E s MW 50, prototypem byl M10 (CP+UK)

Dornier Do 335 A-7 - bombardovací verze
poháněn motory Jumo 213, možnost nesení pumy o hmotnosti 1 000 kg - žádný nedokončen

Dornier Do 335 A-8 - těžký stíhač
poháněna motory Jumo 213, nedokončeno

Dornier Do 335 A-9 - průzkumná verze
motory Junkers Jumo 213 se vstřikem oxidu dusného do motoru - pouze projekt

Dornier Do 335 A-10 - cvičná verze
motory Jumo 213 - pouze projekt

Dornier Do 335 A-11 - cvičná verze
drak letounu pocházel z verze Do 335 A-0, motory DB 603 A-2, vzorem byl Do 335 M-11

Dornier Do 335 A-12 - cvičná verze
drak této verze byl převzatý z verze Do 335 A-1, motory DB 603 E-1
na tuto verzi mělo být přestavěno 8 jednomístných letadel verze Do 335 A-1

Dornier Do 335 B-1 - stíhací verze
vylepšené pancéřování, úprava podvozku, motory DB 603 LA, této verzi měly být předlohou prototypy M15 A M16 - nedokončeny, vývoj byl zastaven, upřednostněny byly mohutněji vyzbrojené verze

Dornier Do 335 B-2 - těžký stíhač
motory DB 603 LA s dvoustupňovým kompresorem, výzbroj tři kanóny MK 103 a dva MG 151/20, byl zmenšen objem křídelních nádrží na 220 l, vzorem byly prototypy M13 A M14, létaly s motory DB 603 E-1 a M13 měl křídla s rozpětím 13,84 m

Dornier Do 335 B-3 - těžký stíhač
opět měl být poháněn motory DB 603 LA se zařízením MW 50 o výkonu 2 000 koní, M18, M19 a M20 - nedokončeny pro nedostatek motorů

Dornier Do 335 B-4 - výškový průzkumný letoun
jednalo se pouze projekt, který měl vycházet z verze Dornier Do 335 A-4, se všemi úpravami verze B, s větším křídlem s nosnou plochou 43.00 m2 a motory DB 603 LA

Dornier Do 335 B-5 - cvičná verze
vycházela z verze Do 335 A-12, ale opět měla pancéřování a podvozek verze B, motory DB 603 L nebo LA a větší křídla

Dornier Do 335 B-6 - noční stíhač
objednaný u firmy Heinkel v počtu 50 letadel, radiolokátor FuG 220 později FuG 218, vzorem byly M17 a M21 - nedokončeno

Dornier Do 335 B-7 - noční stíhač
tato verze měla mít křídlo s laminárním profilem o rozpětí 15,40 m a nosnou plochu 41,0 m2 vzorovým kusem měl být M22, který byl také nedokončen pro nedostatek motoru DB 603 LA

Dornier Do 335 B-8 - výškový stíhač
výzbroj byly odlehčena o dva MK 103, křídlo o rozpětí 18,40 m a opět motory DB 603 LA a tím i stejný osud vzorový M23 - nedokončen

Zdroje:
J. Richard Smith, Eddie J. Creek a Gerhard Roletschek:"Dornier Do 335 Pfeil Arrow"; Classic Publications, rok 2006; ISBN: 1-903223-67-9
Marek Ryś:"Dornier Do 335 Pfeil"; AJ-Press Gdynia 9; rok 2000; ISBN 83-7237-060-5
https://en.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_335
https://www.airwar.ru/enc/fww2/do335.html
vlastní archiv
URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-335-t63719#227333 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více