Název: Name: | De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I | De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I |
Originální název: Original Name: | De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1943-DD.03.1944 The de Havilland Aircraft Co. Ltd., Hatfield DD.04.1945-DD.08.1947 The English Electric Co. Ltd., Preston | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1943-DD.08.1947 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3 de Havilland 228 English Electric | |
První vzlet: Maiden Flight: | 26.09.1943 1. prototyp 20.04.1945 1. sériový letoun | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2890 kg | 6372 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3891 kg | 8578 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4754 kg | 10480 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 12.19 m | 40ft |
Délka: Length: | 9.37 m | 30ft 9in |
Výška: Height: | 2.69 m | 8ft 10in |
Plocha křídla: Wing Area: | 24.71 m2 | 266 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 157,467 kg/m2 | 32.25 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | turbojet |
Počet motorů: Number of engines: | 1 | |
Typ: Type: | de Havilland Goblin 1 o tahu 12,01 kN (1 225 kp) (prvních 40 letadel) později de Havilland Goblin 2 o tahu 13,79 kN (1 406 kp). | de Havilland Goblin 1, thrust 2,700 lbf (only first 40 planes) or later de Havilland Goblin 2, thrust 3,100 lbf. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 918 l 2x 227 l / 455 l přídavná nádrž | 202 UK gal 2x 50 gal / 100 gal drop tank |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 869 km/h v 6096 m | 540 mph in 20000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 21.8 m/s | 4300 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8700 m | 28543 ft |
Dolet: Range: | 1174.8 km | 730 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1842.7 km | 1145 mi |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný kanón Hispano Mk.V ráže 20 mm se 150 náboji na hlaveň | Four fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.V cannons with 150 rpg. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | - |
Zdroje: Sources: | Jackson, A.J. de Havilland aircraft since 1909, Naval Institute Press, Annapolis 1987. ISBN 0-87021-896-4 Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5 http://www.vectorsite.net/avvamp_1.html |
De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I
Továrna de Havilland dostala od ministerstva letectví zakázku na konstrukci stíhacího letadla s pohonem proudovými motory v roce 1941. Práce na projektu se rychle rozeběhly a projekt nesl, kvůli utajení, název Spider Crab. Projekt vyzrál do podoby jednomotorového stroje s trupovou gondolou, ve které bylo místo pro poměrně pohodlnou pilotní kabinu, za ní byl motor a na spodku gondoly bylo ještě možno umístnit baterii čtyř dvacetimilimetrových kanónů. Motor měl krátkou výfukovou rouru, kde byla malá ztráta tahu a vstupní otvory byly v kořenech centroplánu, po obou stranách gondoly. Gondola měla vejčitý tvar a byla to celodřevěná skořepina, zde je nutno podotknout, že de Havilland měl s tímto materiálem velmi dobré zkušenosti a úspěšně je používal již na Mosquitech (vzpomenu zde na nepříliš úspěšné pokusy v Japonsku), ostatní díly měly konstrukci celokovovou včetně potahu křídel. VOP byla nesena mezi nosníky ocasních ploch a byla umístněna nad proud výfukových plynů.
Motor byl původně označený Haiford H-1, měl odstředivý kompresor a přímý průtok plynů. Výkon byl velmi slušný, tah byl 1 226 kp.
26.9.1943 měl roll out první prototyp Sn. LZ548/G, brzy se k němu připojily další dva prototypy se Sn. MP838/G a LZ551/G.
První prototyp měl zahrocené směrovky, druhé dva měly směrovky rovně "useknuté". V průběhu zkoušek se začalo používat jméno Vampire.
Letové vlastnosti byly skvělé a pilotům umožnily plynulý přechod z vrtulových stíhaček na proudové. První sériový stroj vzlétl v dubnu 1945, tím se rozjela sériová výroba, během ní byly zaváděny změny, které dále zlepšovaly vlastnosti Vampirů. Od jednačtyřicátého letadla byl montován výkonnější motor Goblin II s tahem 1 407 kp, od jednapadesátého letadla byla zavedena přetlaková kabina a konečně 87. letoun a další měly jednodílný překryt pilotního prostoru. Do výzbroje se Vampire F Mk.I, tak znělo jeho vojenské označení, dostal až v dubnu 1946 u 247.Sq RAF. 70 Vampirů bylo určeno pro švédské letectvo.
Motor byl původně označený Haiford H-1, měl odstředivý kompresor a přímý průtok plynů. Výkon byl velmi slušný, tah byl 1 226 kp.
26.9.1943 měl roll out první prototyp Sn. LZ548/G, brzy se k němu připojily další dva prototypy se Sn. MP838/G a LZ551/G.
První prototyp měl zahrocené směrovky, druhé dva měly směrovky rovně "useknuté". V průběhu zkoušek se začalo používat jméno Vampire.
Letové vlastnosti byly skvělé a pilotům umožnily plynulý přechod z vrtulových stíhaček na proudové. První sériový stroj vzlétl v dubnu 1945, tím se rozjela sériová výroba, během ní byly zaváděny změny, které dále zlepšovaly vlastnosti Vampirů. Od jednačtyřicátého letadla byl montován výkonnější motor Goblin II s tahem 1 407 kp, od jednapadesátého letadla byla zavedena přetlaková kabina a konečně 87. letoun a další měly jednodílný překryt pilotního prostoru. Do výzbroje se Vampire F Mk.I, tak znělo jeho vojenské označení, dostal až v dubnu 1946 u 247.Sq RAF. 70 Vampirů bylo určeno pro švédské letectvo.
Perutě RAF používající Vampire F Mk.1
Další jednotlivé stroje létaly u 1689. letky, 202, 203, 208 Advanced Flying Schools, 19 Flying Training School, 226 Operational Conversion Unit, 102, 103 Flying Refresher Schools, Royal Air Force College a u dalších jednotek jako spojovací.
Zdroj:
www.vflintham.demon.co.uk via web.archive.org
http://www.rafweb.org/
forum.valka.cz
Peruť | Kódová písmena | Období | Peruť | Kódová písmena | Období |
---|---|---|---|---|---|
3 | J5 | 04.1948-05.1949 | 595 | 7B | 12.1946-10.1948 |
20 | TH | 02.1949-09.1951 | 600 | ? | ? |
54 | HF | 10.1946-08.1948 | 605 | RAL | 07.1948-05.1951 |
72 | FG | 02.1947-10.1948 | 608 | 6T | 04.1951-06.1951 |
130 | AP | 10.1946-01.1947 | 613 | Q3 | 09.1949-05.1951 |
247 | ZY | 03.1946-02.1949 | 631 | 6D | 08.1948-02.1949 |
501 | RAB, SD | 10.1946-06.1951 | - | - | - |
Další jednotlivé stroje létaly u 1689. letky, 202, 203, 208 Advanced Flying Schools, 19 Flying Training School, 226 Operational Conversion Unit, 102, 103 Flying Refresher Schools, Royal Air Force College a u dalších jednotek jako spojovací.
Zdroj:
www.vflintham.demon.co.uk via web.archive.org
http://www.rafweb.org/
forum.valka.cz
en.wikipedia.org
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | De Havilland |
Typ letounu | De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I |
Kamufláž | Standardní vojenská |
Zelená tmavá / Dark Green Šedá tmavá / Dark Grey Šedá světlá / Light Grey |
|
Země | |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | TG274 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | Amesbury, Stanice Královských vzdušných sil Boscombe Down [1918-RRRR] |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1945 |
Autor | Michael Christie |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
První Vampire Mk F.I během zkoušek v Boscombe Down.
Zahraniční uživatelé Vampiru F Mk.I
Foreign users of Vampire F Mk.I
* testovací stroje
Zdroj
www.worldairforces.com
http://www.adf-serials.com/
Foreign users of Vampire F Mk.I
Země/Country | Období/Period | Počet/Number | Jednotky/Units |
---|---|---|---|
Austrálie | 1947-? | 1 | No 1 APU* |
Dominikánská republika | 1955-1974 | 25 | ? |
Francie | 1948-? | 30 | ? |
Kanada | 1946-? | 1 | ?* |
Nový Zéland | 1955-1960 | 1 | No.1 TTS, No.4 TTS* |
Švédsko | 1946-1956 | 70 | ? |
Švýcarsko | 1946-1961 | 4 | ? |
* testovací stroje
Zdroj
www.worldairforces.com
http://www.adf-serials.com/
Trojpohledový náčrtek stíhačky Vampire F Mk.I
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Fotografie Vampiru F Mk.I v muzeu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
en.wikipedia.org
Období | Studená válka [1946-1989] |
Výrobce | De Havilland |
Typ letounu | De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I |
Kamufláž | Standardní vojenská |
Kov, stříbrná / Metalic, silver |
|
Země | |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | A78-1 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | Amesbury, Stanice Královských vzdušných sil Boscombe Down [1918-RRRR] |
Datum (DD.MM.RRRR) | 13.06.1947 |
Autor | Michael Christie |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
První Vampire RAAF, původně TG431 u RAF, po nouzovém přistání na základně Point Cook. Společně s jedním F.2 a jedním FB.5 sloužily Australanům k seznámení s proudovou technikou.
https://en.wikipedia.org/wiki/File:FVMF.002274.jpg
Období | Studená válka [1946-1989] |
Výrobce | De Havilland |
Typ letounu | De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I |
Kamufláž | Standardní vojenská |
Zelená tmavá / Dark Green Šedá světlá / Light Grey |
|
Země | |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | K-3 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | Amesbury, Stanice Královských vzdušných sil Boscombe Down [1918-RRRR] |
Datum (DD.MM.RRRR) | 27.06.1951 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
J 28A křídla F 3 Malmen. Vampiry F.1 sloužily ve Švédsku jako dočasná výzbroj před dokončením vlastních proudových letounů.
Muzeum Linkoping, vlastni foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Diskuse
Letouny ve Svedsku byly vybaveny motory RM1.