URL : https://www.valka.cz/Davis-Carl-Raymond-t90539#338616
Verze : 0
Flight Lieutenant Carl Raymond Davis
Narodil se v Jižní Africe manželům Carlu a Claře May Davisovým, americkým občanům. Když mu bylo 13 let, poslali ho rodiče do Velké Británie, kde se mu mělo dostat kvalitního vzdělání. Na Trinity Collage v Cambridge získal titul bakalář, ve studiu poté pokračoval v Kanadě na montrealské McGill University, kde získal titul důlního inženýra. Poté se vrátil do Británie a v roce 1932 získal britské občanství. To mu mimo jiné umožnilo v roce 1936 vstup od RAF, Davies se stal členem 601. perutě Pomocného letectva (Auxiliary Air Force), tak zvaných „víkendových letců“. Personál jednotky totiž tvořili piloti, kteří měli normální zaměstnání a létání se věnovali ve svém volném čase. Často se jednalo o mladé muže ze šlechtických rodin či s vysokoškolským vzděláním, kteří v této činnosti hledali odreagování od každodenních činností.
U perutě se Davis mimo jiné seznámil se Sirem Archibaldem Hopem, 17 baronetem z Craighallu, a zanedlouho si vzal jeho sestru Katharine Anne za manželku. A Hope se na oplátku oženil s Carlovou sestrou Ruth.
V té době 601. peruť používala směsici strojů Demon a Hart, které v listopadu 1938 nahradily modernější letouny Gauntlet Mk.II. V této době se politická situace v Evropě začala přiostřovat a zdálo se, že z „odpočinkového, víkendového“ létání se může brzy stát létání válečné. Opravdu se tak stalo ale až po roce 3. září 1939, kdy Velká Británie vyhlásila válku Německu.
V čase vypuknutí války byla ale jednotka opět přezbrojena, od ledna totiž létala se stíhací verzí dvoumotorového bombardéru Bristol Blenheim Mk.IF. S těmito stroji okamžitě ze své základny Biggin Hill začala provádět hlídkové lety nad pobřežím.
První skutečně bojovou akci ale jednotka provedla až 28. listopadu 1939. Šest Blenheimů z 601. a šest z 25. perutě bylo vysláno k útoku na základnu hydroplánů v Borkum. Britové nad cíl dorazili kolem 15.30 a útočili na vše, co spatřili. Překvapení Němci se nezmohli na větší odpor a všech dvanáct letounů přistálo v pořádku v 17.55 v Debdenu, kde piloti, mezi kterými byl i Davis, ohlásili zničení pěti letadel, jednoho dělostřeleckého postavení a poškození dalších cílů. Jedinou škodu, kterou však způsobili, bylo velmi lehké poškození dvou letounů.
Byla to jediná větší operace, do které „šestsetjednička“ zasáhla na Blenheimech. V březnu 1940 se totiž, určitě k velké radosti pilotů, začala přezbrojovat na výkonnější Hurricany. S nimi pak úspěšně zasáhla do bojů nad Francií a krytí evakuace britského expedičního sboru z přístavu Dunkerque. Davisova hvězda se ale rozzářila až v následující Bitvě o Británii.
Svůj první skalp získal 11. července, když během druhého bojového letu toho dne sestřelil jeden stíhací Bf 110. Nejúspěšnějším dnem pro něj ale byl 13. srpen, tedy den, kdy Němci spustil svůj hlavní útok proti Britům – začal Adlertag. 601. peruť tehdy provedla tři bojové lety a Davis byl úspěšný během každého z nich.
První proběhl brzo ráno, již před sedmou hodinou a cílem pilotů několika perutí se stala formace bombardérů Ju 88 A, pravděpodobně od KG 54. Jen piloti „601“ nárokovali 3-7-3 vítězství nad Junkersy, Davis přispěl jedním společným pravděpodobným sestřelem a jedním poškozením. KG 54 přišla o čtyři stroje ale dalších nejméně 11 bombardérů se vrátilo s různě vážnými poškozeními.
Druhá akce proběhla kolem poledne a „601“ se tentokrát mezi Swanage a Portlandem utkala s doprovodnými stodesítkami. Při ztrátě stroje P/O Mayerse, který se zachránil na padáku, si Britové připsali 5 zničených a 9 poškozených Bf 110. Nejúspěšnější byl právě Davis, který se postaral o zánik hned tří těžkých stíhaček.
Zdá se, že jejich protivníci pocházeli mimo jiné od V.(Z)/LG 1, která přišla o čtyři stroje a několik dalších utrpělo poškození.
Poslední akce se odehrála odpoledne kolem čtvrté a piloti „601“ tentokrát napadli německou formaci, která se již vracela do Francie. Britům se však do cesty opět postavili doprovodné stodesítky a opět došlo k velké mele, kterou opět Britové vyhráli. Bez vlastních ztrát ohlásili 2-10-4 vítězství. Davis den završil jedním pravděpodobným úspěchem a jedním poškozením.
O dva dny později rozšířil své skóre o jeden Ju 88 a další letoun téhož typu pokořil i šestnáctého.
Dne 18. srpna se Davis podíle na masakru střemhlavých Stuk, který předznamenal ústup ze slávy tohoto typu, který si vydobyl reputaci během německých bleskových taženích na kontinentě. Kolem 14.00 hodiny se k břehům Británie blížila formace více jak sta těchto letounů. Do vzduchu byly okamžitě poslány všechny dostupné perutě, mezi nimi i „601“. Davis a jeho kolegové na Němce narazili kolem Selsey. Zaútočili tvrdě a nesmlouvavě. Po chvilce se již k zemi řítilo šest střemhlavých bombardérů. V jejich prospěch se pokusilo intervenovat několik doprovodných Bf 109, kterým se podařilo sestřelit letoun R4191 Sgt. L. N. Guye, který zahynul. Za „601“ kontrovali Davis s F/O Rhodes-Moorhousem, každý z nich zničil jednu ze stodevítek. Davisovi navíc patřila 1 a 1/2 ze sestřelených Stuk.
Osádky Ju 87 si ten den prošli opravdovým očistcem. Celkem 13 Junkersů se nevrátilo, tři další byly poškozeny tak, že je již nebylo možno opravit. Mnoho dalších letounů bylo poškozeno.
Poslední srpnový den sestřelil Davis pravděpodobně další Bf 110 a své skóre uzavřel 4. září.
Ten den peruť startovala k zachycení nepřátelské formace, která se vracela zpět po splnění úkolu. Piloti „601“ se dostali opět do křížku se stodesítkami. Jednalo se o stroje od jednotek ZG 2, ZG 76, V.(Z)/LG 1 a Erp.Gr. 210, které měly odlákat Brity od hlavního útočného svazu. A draze zato zaplatily. „601“ byla jednou z posledních perutí, která se do Němců pustila a piloti ohlásili 2 jistá a 2 pravděpodobná vítězství. Dále nárokovali dva Do 17 a jeden Do 215, tyto typy ale byly často s Bf 110 zaměňovány. Jedno z jistých vítězství si připsal i Davis.
Jednotky Zerstörerů měly opravdu černý den, na své základny se nevrátilo celkem 15 těžkých stíhaček, další stroje byly poškozeny.
Za své dosavadní úspěchy byl Davis 30. srpna 1940 dekorován ceněným DFC a objevila se zpráva, že bude povýšen do hodnosti Flight Lieutenant, což mělo stvrdit jeho funkci velitele jedné z letek perutě, které se právě ujal. Potvrzovací dekret, že se tak 3. září skutečně stalo, se k němu ale již nedostal.
Dne 6. září 1940 ráno vzlétla „601“ k odražení dalšího z nepřátelských náletů. V okolí Mayfieldu však piloti narazili na doprovodné stodevítky. Vypukla prudká bitva, po které sice britští stíhači nahlásili šest sestřelených Bf 109, zaplatili za to ale ztrátou čtyř Hurricanů. Ze strojů V6647 a P3382 sice jejich piloti, P/O Gilbert a F/O Topolnicki, vyskočili zraněni na padácích, piloti zbylých dvou strojů F/Lt Davis (P3363/UF-W) a F/Lt Rhodes-Moorhouse (P8818) takové štěstí neměli.
Davisův letoun se v 9.30 zřítil na zahradu jednoho z domů v Matfieldu, Brenchley nedaleko města Tunbridge Wells a celý shořel. Pilot v jeho troskách zahynul.
Jeho ostatky jsou dnes pochovány na hřbitově Storrington v Západním Sussexu, nedaleko bydliště jeho rodiny. Zahynul ve věku 29 let.
Prameny: Foreman, J: Fighter Command War Diaries, vol. 1, Air Research Pub., Walton-onThames 2002 Franks, N.: Fighter Command Losses os Second World War, vol. 1, Midland Publishing, Leicester 2000 Ramsey, W. (Ed.): The Battle of Britain Then and Now (Mk.V), After the Battle, Old Harlow 2006 Shores C., Williams C.: Aces High, Grub Street, London 1994 Shores C., Ehrengardt C.-J. a kol.: Začátek cesty, Mustang, Plzeň, 1996 http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Raymond_Davis http://www.bbm.org.uk/as-davis.htm www.cwgc.org www.wikipedia.org
Pramen: Shores C., Williams C.: Aces High, Grub Street, London 1994
URL : https://www.valka.cz/Davis-Carl-Raymond-t90539#338640
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.