Steyr K 2670 (pancéřová drezína)

Panzerdraisine type Steyr K 2670 bylo oficiální pojmenování zajímavého vozidla vzniklého za WWII v počtu 40 kusů. Posádky je ovšem spíše nazývaly leichte Schienenpanzer nebo Panzersicherungswagen. Bylo zkonstruováno v závodě Steyr-Daimler-Puch AG na základě požadavku na průzkumný prostředek obrněných vlaků. Dalším úkolem měla být ochrana tratí v místech činnosti partyzánů. Drezíny byly v sestavě některých obrněných vlaků typu "leichte Spähzug", sestávajících vždy z deseti drezín každý, užívaných na Balkáně k protipartizánské službě. Vzhledem k malému tlaku na nápravu mohly tyto stroje operovat i na místních špatných tratích. Tyto lehké vlakové soupravy byly zformovány čtyři v roce 1944 a dostaly označení le. Sp. 301 - 304.


Data:
váha - 7.5 t,
bojová váha - 9.5 t;
posádka : 5 - 8;
délka : 569 cm
šířka : 252 cm
výška bez antény : 227 cm
výška s anténou : 253 cm
maximální rychlost - 70 km/h
Pancíř : 14.5 mm


Drezína měla dvě osy, byla poháněna vzduchem chlazeným motorem Steyr (76 ks) umístěným ve středu vozidla.
Pancéřový trup měl skloněné boky, s dveřmi na obou bocích a přívodem vzduchu po straně. Měla rovněž dva poklopy ve střeše vozidla. Vozidlo nemělo pevné zbraně ale trup měl 6 střílen pro kulomety,po dvou na obou koncích a po jedné na bocích. Tyto střílny umožňovaly kruhový obstřel vozidla. Původní výzbrojí vozu byly 4 kulomety MG 34 a osobní zbraně osádky. Vozidla měla standardně ve výbavě radiostanici s anténou rámového typu na střeše vozu. Stanoviště řidiče byla na obou koncích vozidla, takže bylo možno jet oběma směry.


Zvláštností je poválečná služba strojů tohoto typu v Polsku kde byla nejméně jedna (ale spíše 2-3) zařazeny u jednotky SOK (Służby Ochrony Kolei - ochrana tratí), jak se do polska dostala není známo, jejich výzbroj u nového majitele byla složena z kulometů DP.
URL : https://www.valka.cz/Steyr-K-2670-pancerova-drezina-t18315#67291 Verze : 2
Janusz Magnuski - drezyna pancerna SOK, časopis Militaria, ročník 1991, č. 1, ISSN 1231-692X
http://derela.pl/drsok.htm



edit: brano
Steyr K 2670 (pancéřová drezína) -


Steyr K 2670 (pancéřová drezína) -


Steyr K 2670 (pancéřová drezína) -


Steyr K 2670 (pancéřová drezína) -


Steyr K 2670 (pancéřová drezína) -


Steyr K 2670 (pancéřová drezína) -


URL : https://www.valka.cz/Steyr-K-2670-pancerova-drezina-t18315#67341 Verze : 5
Jde o správné vozidlo, zde ve službách SOK ("Służby Ochrony Kolei"), což jde snadno poznat podle vojíka s kulometem DP. Já tuhle fotku nepoužil protože k ní nemám "práva" Smile
URL : https://www.valka.cz/Steyr-K-2670-pancerova-drezina-t18315#67475 Verze : 3
Za vznikom tohoto prieskumného železničného vozidla z roku 1943 bol nárast partizánskej aktivity na Balkáne a v Grécku. Pôvodná požiadavka na nárast počtu obrnených vlakov narazila na problémy s nosnosťou mostov v zmienených lokalitách. Nemecké velenie sa tak inšpirovalo myšlienkou obrnených drezín Tatra T-18, ktoré používala predvojnová poľská armáda.
Výzvu na vývoj obrnených železničných prieskumných vozidiel obdržala firma Steyr-Daimler-Puch AG (výroba prebehla v továrni Niebelungenwerke, Sankt Valentine).
Firma využila platformu osobného motorového vozňa BM 40 G, ktorý poháňal vzduchom chladený 8-valcový motor navrhnutý Ferdinandom Porsche (výrobca Steyr) objemu 3,5 litra a s výkonom 51,5 kW (70 HP) pri 2.500 ot/min. Vozidlá skorej produkcie mali na jednom boku trojicu obdĺžnikové kryty vetracích otvorov pre chladenie motora. Neskoršia produkcia mala namiesto tejto trojice obdĺžnikových krytov osem okrúhlych krytov. Prevodovka mala štyri rýchlostné stupne vpred i vzad. Maximálna rýchlosť vozidla bola 60 km/hod, spotreba sa pohybovala 35-40 litrov benzínu na 100 km. Zásobu paliva tvorilo 160 litrov, čo umožňovalo dojazd 400 km. Na platforme z rázvorom 2,2 metra bola namontovaná karoséria dlhá 5,5 metra (celková dĺžka 5.690 mm). Pancierová karoséria bola vyrobená z 14,5 mm hrubých pancierových plechov, dno bolo hrubé 10 mm a strop mal hrúbku 5 mm. Čistá hmotnosť vozidla bola 7,5 tony, bojová hmotnosť sa zvýšila o 2 tony na celkovú hmotnosť 9,5 tony. Pôvodne mali posádku okrem vodiča a veliteľa doplňovať celkovo pätica strelcov z guľometov. Celkovo vozidlo viezlo štyri guľomety, pre ktoré mali k dispozícii celkovo šesť streleckých postov (po dva vpredu a vzadu a po jednom na každom boku. Na strope bola namontovaná dvojica pevných pozorovacích vežičiek, každá s trojicou pozorovacích priezorov a trojicou úchytov pre guľomet na protilietadlovú obranu. Na strope sa nachádzala rámová anténa pre 30 watovú rádiovýbavu (Fu 22 SE 30).
Celkovo boli vytvorené štyri ľahké obrnené vlaky le.SP. (leichte Schienenpanzer), každý s desiatimi vozňami (2 dôstojníci, 16 poddôstojníci a 53 mužov). Na základe nariadenia OKH z 25.8.1943 boli vytvorené štyri le.SP. 301-304. Celkový počet vyrobených vozidiel bol 50 kusov (vrátane náhradných kryjúcich bojové straty).


Po skončení vojny je známy výskyt jednej alebo dvoch drezín v poľskej SOK (Służba Ochrony Kolei).


Wolfgang Sawodny - German Armored Train 1904-1945, Schiffer Military History, rok vydania 2010, ISBN: 978-0-7643-3523-5
http://derela.pl/drsok.htm
www.ebay.de

Steyr K 2670 (pancéřová drezína) -


Steyr K 2670 (pancéřová drezína) -


Steyr K 2670 (pancéřová drezína) -


Steyr K 2670 (pancéřová drezína) -


Steyr K 2670 (pancéřová drezína) -


Steyr K 2670 (pancéřová drezína) -


Steyr K 2670 (pancéřová drezína) -


Steyr K 2670 (pancéřová drezína) - Prototyp

Prototyp
URL : https://www.valka.cz/Steyr-K-2670-pancerova-drezina-t18315#716883 Verze : 20
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více