Čtyřplošník Saveljev

Saveliev Quadruplane
Четырехплан Савельева
     
Název:
Name:
Saveljevův čtyřplošník Saveliev Quadruplane
Originální název:
Original Name:
Четырехплан Савельева
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1916-DD.04.1916 Aviapark No.2, Smolensk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1916-DD.04.1916
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp / prototype
První vzlet:
Maiden Flight:
15.04.1916
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
čtyřplošník quadruplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
360 kg 794 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
660 kg 1455 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
8,5 m 27ft 10,64in
Délka:
Length:
6 m 19ft 8,21in
Výška:
Height:
? m ?
Plocha křídla:
Wing Area:
24 m2 258.33 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
27,5 kg/m2 5.63 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome Lambda, 7 válcový vzduchem chlazený o výkonu 80 k (59 kW) Gnome Lambda 7 cylinder air-cooled Rotary, 79 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
70 l 16,5 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
116 km/h v ? m 72.1 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
více než 2000 m more than 6562 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
žádná none
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
www.century-of-flight.net
www.taringa.net
https://mysite.cherokee.k12.ga.us/.../WWI%20Weapons.pdf
https://www.wwiaviation.com/russia1916.html
www.roslyakov.ru

Čtyřplošník Saveljev -


URL : https://www.valka.cz/Ctyrplosnik-Saveljev-t102217#368776 Verze : 1
Saveljev Quadruplane
Четырехплан Савельева

V roce 1916 Vladimír Fjodorovič Saveľjev (Владимир Федорович Савельев) a Vladislav Zalevskij postavili experimentální dvoumístný letoun, určený k leteckému průzkumu. Ke stavbě využili trup letounu Morane G, který vybavili nosnými plochami vlastní konstrukce. Šlo o 4 poměrně štíhlé plochy, spojené celkem 4 vzpěrami - vždy 2 na každé straně. Celek byl pečlivě zpevněn výztužnými dráty. Pohon zajišťoval 80 koňský motor Clerget, pohánějící dvojlistou vrtuli. Stroj se poprvé vznesl do vzduchu 15. dubna 1916. Podle zprávy pilota Ungmejstera byl letoun dobře ovladatelný a dosahoval lepších výkonů nežli Albatros se 165 hp motorem. Přesto pilot doporučil montáž silnější pohonné jednotky, motoru Gnome Monosoupape o 100 hp.

Po výměně motoru a drobnějších úpravách byla uskutečněna ještě řada zkušebních letů. Letoun nakonec do sériové výroby neprošel.

https://airwar.ru/enc/other1/savelev.html

Čtyřplošník Saveljev -


Čtyřplošník Saveljev -


Čtyřplošník Saveljev -


URL : https://www.valka.cz/Ctyrplosnik-Saveljev-t102217#368774 Verze : 3
Konštruktérmi boli Rus Vladimir Fjodorovič Saveľjev a Poliak Wladyslaw Zalewski (v prepise do ruštiny Vladislav Zalevskij). Saveljev bol za 1. svetovej vojny technický šéf 2. leteckého parku (aviaparku) imperiálneho ruského letectva vo Varšave, pred rokom 1914 spolupracoval aj s I.I. Sikorským a podieľal sa na výstavbe veľkolietadla Russkij Viťaz.

W. Zalevski narukoval ku ruskej armáde a bol pridelený do 2. leteckého parku vo Varšave.

Stroj Štvorplošník No.1 (Четырехплан No.1, neskôr označovaný ako S.Z.No.1, Zalewski si ho pre seba označoval W.Z.III) vznikol v Smolensku, kam Aviapark No. 2 ustúpil z Varšavy. Kostry nosných plôch a ich vzpery boli upravené z vyradeného Farmanu a vodorovná chvostová plocha pochádzala z Albatrosa B.I. Stroj dokončili 19.4.1916 a 23.4.1916 ho zalietal plukovník Jungmejster.

Po týchto skúškach došlo k prestavbe stroja. Vznikol tak stíhací-pozorovací štvorplošník S.Z.No.2 (W.Z.IV) alebo Четырехплан No.2.

Zdroj:
Balous, Miroslav: Saveljev-Zalevskij S.Z.No.2 (W.Z.IV), Letectví a kosmonautika 2013 / 03
URL : https://www.valka.cz/Ctyrplosnik-Saveljev-t102217#484139 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více