V roce 1938, při výročí dvaceti let trvání mladé republiky, ale zároveň v roce reálného nebezpečí a reality války bylo ve štábu 5.leteckého pluku BRNO rozhodnuto zřídit odznak pro specialisty, piloty těžkého bombarderu.
Vlastní umělecké ztvárnění provedla firma Karnet a spol. Kyselý - Praha. Nepodařilo se však zjistit konkretní jméno pracovníka firmy,který se podílel na návrhu odznaku. Samotný odznak vybočuje z tradice čs.leteckých odznaků, vyniká originálním pojetím i krásou. Firma odvedla špičkovou práci a výsledkem je nádherný odznak specialisty bombardovacího letectva.
Odznak je jednostranný, na zadní straně je připínací jehlice s očkem. Oba připímací prvky jsou k rubní straně připojeny pájením a nesou viditelný znak výrobce-KsK - a puncovní znak ryzosti 900/l000. Nosným prvkem odznaku je rozevřená peruť v barvě zlata v délce 59mm a šíři 16mm.
Náběžná hrana perutě a aerodynamicky tvarována a při dolní náběžné straně nese vystouplé písmeno ...D...Výška písmene je 1,5mm. Bomba střední velikosti svírá s hranou perutě ostrý úhel. Délka bomby je 67mm.Tento odznak měl být udělován pilotům za výtečné splnění úkolů výcviku a při příležitosti dvaceti let trvání republiky.
Výcvik pilotů těžkých bombarderu se prováděl zásadně v noci. Odznak je mimořádně vzácný. Existuje varianta odznaku,která má na zadní straně tři packy jak je zvykem u čs.leteckých odznaků. Mimo tento odznak je znám ještě další a to odznak:
1. stihacího pluku Praha
6. bombardovacího pluku PRAHA
Odznak sám je vzácný i tím,že k praktickému udělen již nedošlo. Tento nádherný exemplář pochází z pozůstalosti pana majora Otty Lazara,příslušníka bomb. pluku
Prameny:
František Kopeček: Vznik prvního čs. odznaku Leteckého třídního specialisty.
Archiv autora.
Vyobrazený odznak ze sbírky Altmann
Vlastní umělecké ztvárnění provedla firma Karnet a spol. Kyselý - Praha. Nepodařilo se však zjistit konkretní jméno pracovníka firmy,který se podílel na návrhu odznaku. Samotný odznak vybočuje z tradice čs.leteckých odznaků, vyniká originálním pojetím i krásou. Firma odvedla špičkovou práci a výsledkem je nádherný odznak specialisty bombardovacího letectva.
Odznak je jednostranný, na zadní straně je připínací jehlice s očkem. Oba připímací prvky jsou k rubní straně připojeny pájením a nesou viditelný znak výrobce-KsK - a puncovní znak ryzosti 900/l000. Nosným prvkem odznaku je rozevřená peruť v barvě zlata v délce 59mm a šíři 16mm.
Náběžná hrana perutě a aerodynamicky tvarována a při dolní náběžné straně nese vystouplé písmeno ...D...Výška písmene je 1,5mm. Bomba střední velikosti svírá s hranou perutě ostrý úhel. Délka bomby je 67mm.Tento odznak měl být udělován pilotům za výtečné splnění úkolů výcviku a při příležitosti dvaceti let trvání republiky.
Výcvik pilotů těžkých bombarderu se prováděl zásadně v noci. Odznak je mimořádně vzácný. Existuje varianta odznaku,která má na zadní straně tři packy jak je zvykem u čs.leteckých odznaků. Mimo tento odznak je znám ještě další a to odznak:
1. stihacího pluku Praha
6. bombardovacího pluku PRAHA
Odznak sám je vzácný i tím,že k praktickému udělen již nedošlo. Tento nádherný exemplář pochází z pozůstalosti pana majora Otty Lazara,příslušníka bomb. pluku
Prameny:
František Kopeček: Vznik prvního čs. odznaku Leteckého třídního specialisty.
Archiv autora.
Vyobrazený odznak ze sbírky Altmann