Cierva C.40 Rota Mk.II

     
Název:
Name:
Cierva C.40 Rota Mk.II Cierva C.40 Rota Mk.II
Originální název:
Original Name:
Cierva C.40 Rota Mk.II
Kategorie:
Category:
vírník autogyro
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1939 British Aircraft Manufacturing Co. Ltd., Hanworth
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
9
První vzlet:
Maiden Flight:
04.01.1938
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Uspořádání rotorů:
Rotor Configuration:
jiné uspořádání other configuration
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného vrtulníku:
Empty Weight:
612 kg 1350 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
885 kg 1950 lb
Délka s otáčejícími se rotory:
Length with Rotors Turning:
? m ?
Délka trupu:
Fuselage Length:
6.1 m 20ft
Šířka trupu:
Fuselage Width:
? m ?
Celková výška:
Overall Height:
3.51 m 11ft 6in
Průměr hlavního rotoru:
Main Rotor Diameter:
12.19 m 40ft
Průměr vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Diameter:
- m -
Plocha disku hlavního rotoru:
Main Rotor Disc Area:
116.75 m2 1256.64 ft2
Plocha disku vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Disc Area:
- m2 - ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of engines:
1
Typ:
Type:
Salmson 9Ng o výkonu 147 kW/200 k Salmson 9Ng, power 197 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
193.1 km/h v ? m 120 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
170.6 km/h v ? m 106 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5 m/s 980 ft/min
Statický dostup:
Static Ceiling:
? m ? ft
Dynamický dostup:
Dynamic Ceiling:
4000 m 13123 ft
Dolet:
Range:
510.2 km 317 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
- -
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
- -
Vybavení:
Equipment:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- jméno Rota Mk.II se vyskytuje pouze v některých zdrojích -
Zdroje:
Sources:
Создатель автожира Хуан де ла Сьерва (1895-1936)
http://www.airwar.ru/enc/other1/c40.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Cierva_C.40

Cierva C.40 Rota Mk.II -


URL : https://www.valka.cz/Cierva-C-40-Rota-Mk-II-t48632#597716 Verze : 0

Cierva C.40


C.40 byl pozorovací a víceúčelový vírník, vyvinutý inženýrem španělského původu Juanem de la Cierva - poslední, na jehož vývoji se podílel před svou smrtí při letecké havárii v prosinci 1936. Ještě v roce 1934 začal pracovat na tzv. autodynamickém rotoru. Tento rotor by byl před startem roztočen do vysokých otáček s listy ve vodorovné pozici, aby se po dosažení určité rychlosti samočinně přetočily na úhel náběhu potřebný k získání vztlaku. Vírník pak doslova poskočil o několik metrů vzhůru, a to bez jinak nutného klasického rozjezdu. K roztočení se obvykle používala lana, ale pracovalo se i na automaticky odpojitelném převodu z motoru.

V roce 1936 byla takto upravená rotorová soustava vyzkoušena na jednom stroji C.30 a poté na C.30A. Tento modifikovaný vírník, někdy uváděný také jako C.30R, ale žádal dlouhodobé dolaďování, protože rotor trpěl vibracemi. Nakonec se modifikovaný a zjednodušený autodynamický rotor uplatnil na sériovém vírníku C.40. Ten viditelně vycházel z C.30A, ale měl podstatně přepracovaný podvozek, zvětšené ocasní plochy a vodorovné ocasní plochy přišly o své zvednuté konce. Také kabina se podstatně změnila, protože byla umístěna pod pylon nesoucí rotor a jejií přední část byla zasklená, se dvěma sedadly vedle sebe. K pohonu byl použit francouzský hvězdicový motor Salmson 9Ng, pohánějící dřevěnou dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání.

Prototyp C.40 byl testován v roce 1938, tedy již po smrti svého autora. Podle testů měl nový vírník mnohem lepší vlastnosti než C.30, vzlet a přistání nyní bylo téměř vertikální. Seriová výroba většiny dílů pro C.40 se uskutečnila v malé firmě Oddie, Bradbury & Cull, definitivní montáž provedla British Aircraft Manufacturing Co. Ltd. Postaveno ale bylo jen devět strojů, z nichž sedm bylo objednáno už v roce 1937 pro RAF. Původní objednávka zněla za sedm strojů, dva stroje si ale ponechala firma Cierva Autogiro Co. (která mimochodem vírníky nevyráběla, místo toho pracovala na vývoji rotorů a prodávala licenční práva skoro desítce různých firem, které vírníky skutečně stavěly) k dalšímu vývoji a letectvo proto dostalo dva dodatečně vyrobené. Už od počátku konstrukce bylo počítáno s možným zájmem armády, takže byl stroj vyvíjen podle specifikací 2/36, přichystaných RAF pro případný vírník nahrazující Avro Rota.

Původně měl C.40, kterému bylo (snad) přiděleno označení Rota II, nahradit Roty I, k tomu ale nedošlo a sloužily bok po boku. Pět C.40 bylo letectvu odevzdáno vprvní polovině roku 1939, ostaní dva do konce roku. Během války sloužily jako štábní spojky mezi velitelstvím stíhačů a pobřežním velitelstvím a jako cvičné, někdy také ke kalibrování radaru. Dva až tři stroje byly údajně vyslány k britským expedičním silám ve Francii, kde byl také nejméně jeden z nich opuštěn. Jeden vírník by vyřazen po nehodě v lednu 1941, dva byly na podzim téhož roku rozebrány na náhradní díly. Poslední dva C.40 dožívaly do září 1944, kdy byly vyřazeny jako zastaralé, jednak kvůli nedostatku náhradních dílů pro jejich údržbu, jednak kvůli příchodu prvních skutečných vrtulníků, Sikorsky R-4 Hoverfly.

Zdroj:
avia.russian.ee
https://www.airwar.ru/enc/other1/c40.html
https://us.geocities.com/chopperjoker/cierva40.htm
avia.russian.ee

Cierva C.40 Rota Mk.II -


URL : https://www.valka.cz/Cierva-C-40-Rota-Mk-II-t48632#223831 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více