Casale, Jean Pie Hyacinthe Paul Jerome

     
Příjmení:
Surname:
Casale Casale
Jméno:
Given Name:
Jean Pie Hyacinthe Paul Jerome Jean Pie Hyacinthe Paul Jerome
Jméno v originále:
Original Name:
Jean Pie Hyacinthe Paul Jerome Casale "Marquis de Montferato"
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
poručík 2nd Lieutenant
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
24.09.1893 Olmeta-di-Tuda, Horní Korsika /
24.09.1893 Olmeta-di-Tuda, Upper Corsica /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
23.06.1923 Daméraucourt, Oise /
23.06.1923 Daméraucourt, Oise /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- -
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- francouzské letecké eso a ničitel balónů 1. sv. v. s 13 sestřely (7 sám, 6 sdílel), z toho 2 balóny (1 sám, 1 sdílel) a 11 pravděpodobnými
- spolubojovníci mu říkali "Markýz de Montferrato", podle italského města, Casale Monferrato
- 14.06.1919 překonal výškový rekord 9 650 m s upraveným Nieuportem 29 a 28.02.1920 překonal světový rychlostní letecký rekord (283.464 km/h) s Blériot-SPAD S.20
- zemřel po válce při letecké nehodě prototypu Blériot Bl-115
- french flying ace and Balloon Buster of WW1 with 13 claims (7 solo, 6 shared), thereof 2 balloons (1 solo, 1 shared) and 11 probable
- comrades nicknamed him "Marquis de Montferrato", after italian city, Casale Monferrato
- on 14.06.1919 broke altitude record o 9 650 meters with costume Nieuport 29 and on 28.02.1920 broke world speed record (176.1 mph) with Blériot-SPAD S.20
- died after war during flying accident with prototype of Blériot Bl-115
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
https://www.cieldegloire.com/004_casale_jphpj.php
https://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Casale
www.theaerodrome.com
https://www.as14-18.net/Casale
URL : https://www.valka.cz/Casale-Jean-Pie-Hyacinthe-Paul-Jerome-t219363#613778 Verze : 22
     
Příjmení:
Surname:
Casale Casale
Jméno:
Given Name:
Jean Pie Hyacinthe Paul Jerome Jean Pie Hyacinthe Paul Jerome
Jméno v originále:
Original Name:
Jean Pie Hyacinthe Paul Jerome Casale "Marquis de Montferato"
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.1912 Bastia high school
DD.MM.RRRR-DD.MM.1912 Bastia high school
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
24.06.1917 poručík (dočas.)
24.06.1917 2nd Lieutenant (temp.)
Průběh vojenské služby:
Military Career:
01.10.1913-19.08.1914 8. pluk jízdních střelců
19.08.1914-DD.12.1914 hospitalizace a rekonvalescence
DD.12.1914-DD.MM.RRRR francouzské vojenské letectvo
05.05.1915-08.12.1915 Escadrille MF 8 (pilot)
08.12.1915-19.01.1916 Escadrille N 23 (pilot)
19.01.1916-01.03.1916 Escadrille N 67 (pilot)
01.03.1916-06.03.1918 Escadrille N 23 (pilot)
06.03.1918-01.06.1918 Escadrille MS/SPA 156 (pilot)
01.06.1918-06.03.1919 Escadrille SPA 38 (pilot)
06.03.1919-06.04.1919 Escadrille SPA 152 (pilot)
01.10.1913-19.08.1914 8th chasseurs à cheval regiment
19.08.1914-DD.12.1914 hospitalisation and reconvalescence
01.10.1914-DD.MM.RRRR French military aviation
05.05.1915-08.12.1915 Escadrille MF 8 (pilot)
08.12.1915-19.01.1916 Escadrille MF 8 (pilot)
19.01.1916-01.03.1916 Escadrille N 67 (pilot)
01.03.1916-06.03.1918 Escadrille N 23 (pilot)
06.03.1918-01.06.1918 Escadrille MS/SPA 156 (pilot)
01.06.1918-06.03.1919 Escadrille SPA 38 (pilot)
06.03.1919-06.04.1919 Escadrille SPA 152 (pilot)
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
https://www.cieldegloire.com/004_casale_jphpj.php
https://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Casale
albindenis.free.fr
www.theaerodrome.com
URL : https://www.valka.cz/Casale-Jean-Pie-Hyacinthe-Paul-Jerome-t219363#613779 Verze : 14

Jean Casale - "Markýz z Montferatu"



Úvod


Být testovací pilot vojenských letadel je i v dnešní době považováno za nejriskantnější povolání pilota v době míru, ale testovací pilot v poválečném období po 1. světové válce byla mimořádně nebezpečná práce. Poválečný vývoj letecké techniky byl ještě větší než předválečný, ale o to nebezpečnější. Letadla byla mnohem větší, silnější, rychlejší, aerodynamika byla teprve v plenkách, větrné tunely se stále vyvíjely a byly drahé a tak se velice často experimentovalo za letu.

Na toto dopláceli zejména testovací piloti či lamači výkonnostních rekordů, kteří tak dávali při každém vzletu v sázku svůj život a museli věřit, že inženýr neudělal žádnou chybu. Například, že profil, tvar a velikost křídla budou dostatečné pro vznesení stroje, že motory jsou kvalitní, skvěle připravené a spolehlivé, že během letu nebudou mít poruchu nebo nedej bůh, nezačnou hořet a další. Takových faktorů, které mohli pilota stát život bylo mnoho, ale oni i přes to nasazovali svůj život, protože létání milovali ... a jedním z těchto mužů byl i Jean Casale.

Mládí a předválečné období


Celým jménem Jean Pie Hyacinthe Paul Jerome Casale se narodil 4. září 1893 v korsickém městě Olmetta di Tuda, do zámožné a vážené rodiny, jehož otec byl smírčím soudcem a strýc starostou vesnice. Jeanovi, kterému v rodině běžně říkali Hyacinthe, zemřela v 10 letech matka, a tak vyrůstal v rodinném domě s bratranci, sestřenicemi a služebnictvem.

Byl velmi nadaným žákem, ve 12 letech získal stipendium na studia a byl otcem poslán na internát střední školy v Bastii. Později jeho otec taktéž zemřel, během jeho studia na škole v roce 1909, když bylo Jeanovi 16 let. Od té doby zanedbával školu a začal se zajímat o motorové sporty, ve škole skončil v roce 1912 a šel za svým strýcem do Marseille, kde se začal živit jako řidič.

Válka začíná


1. řijna 1913 byl odveden na povinnou vojenskou službu a nastoupil jako vojín u 8. pluku jízdních střelců v Orleánu, kde ho zastihla válka. S touto jednotkou se zúčastnil bojů v Alsasku a Lotrinsku, kde byl vážně zraněn, když ho zasáhla kulka do stehna 19. srpna 1914. Byl hospitalizován a zotavoval se u své rodiny na Korsice, odkud se dobrovolně přihlásil k letectvu, kam byl přijat v prosinci 1914. Téhož měsíce nastoupil do letecké vojenské školy v Dijonu, kde absolvoval základní výcvik a 20. dubna 1915 získal svá pilotní křidélka s číslem 837.

5. května nastoupil bojové jednotce Escadrille MF 8, létající na strojích Maurice-Farman MF 11, kde byla esa jako Jean Navarre nebo Jacques Ortoli, s touto jednotkou bojoval na Sommě. Zde byl 6. června povýšen na desátníka a 21. srpna na četaře. S touto jednotkou létal půl roku a nedosáhl zde žádného sestřelu. 8. prosince byl převelen k Escadrille N 23, kde létal na stroji Nieuport 10, který pojmenoval "Le Corse" (Korsika) a zde začaly vznikat legendy o jeho urozeném původu, které se šířili eskadrou a tak mu začali spolubojovníci říkat "Markýz z Montferratu", ačkoliv nemá s italským městěm Casale Montferrato nic společného. Tehdy četař Casale prohlásil: "V letectví najdu slávu, protože jsem byl řidič restaurace v Marseille a nechci se tam vrátit."

U této jednotky pobyl jen krátce a 19. ledna 1916 přestoupil k Escadrille N 67, která začala nově používat stíhací Nieuporty 11. U ní se opět dlouho neohřál a vrátil se k Escadrille N 23, která byla taktéž přezbrojena na Nieuporty 11 a později přibily i výkonnější Nieuporty 16 a účastnila se Bitvy u Verdunu.

Ačkoliv byl popisován jako vynikající pilot, tak prvního sestřelu dosáhl až po 14 měsících, 8. července 1916 kdy sestřelil nepřátelský pozorovací balón, během té doby ale obdržel 19. května Vojenskou medaili. 15. srpna byl povýšen na rotmistra a spřátelil se s Maximem Lenoirem, se kterým sdílel svůj 2. sestřel 22. září 1916. Jejich přátelství ale nemělo bohužel dlouhého trvání, jelikož za měsíc, 25. října byl Lenoir sestřelen a zemřel, Casale si tak svůj Nieuport 17 pojmenoval na jeho počest.

Letecké eso a idol


Během následujících 2 měsíců si připsal další sestřely, až 10. prosince dosáhl 5. sestřelu a stal se leteckým esem, což mu přineslo vytouženou slávu. Následujícího dne za ním přijel národní tisk, který vydal několik článků o tomto esu a jeho předchozích úspěších. Je třeba říct, že se svou opálenou pletí a modrýma očima byl velmi pohledný a fotogenický. Tak moc, že dokonce pařížská herečka Pauline Dessain, známá pod pseudonymem Paulette Dorisee se do něj zamilovala a prožila s ním románek.

7. března obdržel Řád Čestné legie a 24. června 1917 byl povýšen na poručíka a rok 1917 ukončil Casale jako letecké eso s 9 sestřely. Za rok 1918 si u Escadrille N 23 už nepřipíše ani sestřel a 6. března od ní odchází k Escadrille MS 156, nově vzniklé jednotky, která používala zpočátku Morane-Saulnier AI, hornoplošník, určený na akrobatický způsob boje, který ale trpěl slabou strukturální pevností. Zde působí jen krátce, necelé tři měsíce, odkud přejde do Escadrille SPA 38, které velí slavný "francouzský rudý baron", Georges Madon.

Pro Casala je nástup velkolepý, hned po příchodu letí na let s velitelem Madonem a ten si toho dne připíše 3 sestřely, včetně sestřeleného balónu, který sdílel s Casalem, což byl jeho 10. sestřel a stal se dvojnásobným esem. S touto jednotkou dolétá až do konce války a připíše si další 3 sestřely, kdy posledního dosáhne 10 dní před koncem války a ukončí ji s nádhernou bilancí. 13 potvrzených a 11 pravděpodobných sestřelů, hodnost poručíka, Rytíř Řádu Čestné legie, Vojenská medaile, Válečný kříž s 9 bronzovými palmami a 2 medaile za zranění.

Po válce


V době, kdy válka skončila, byl již otcem rodiny se svojí láskou Paulinou Dessainovou, která mu 23. září 1918 porodila syna Jacques-Charlese. 6. dubna 1919 byl demobilizován a šel se angažovat opět do letectví, našel práci jako testovací pilot firmy Blériot, která produkovala během války stíhačky SPAD. Během práce jako testovací pilot několika letadel se taktéž zapojil do lámání výkonnostních rekordů, kdy 14. června 1919 pokořil výškový rekord 9 650 metrů s upraveným Nieuportem 29 a 28. února 1920 vytvořil rychlostní rekord 283.464 km/h se strojem Blériot-SPAD S.20, tento rekord o necelých 8 měsíců později, 9. října pokoří další letecké eso Bernard Barny de Romanet s rychlostí 292.682 km/h na tom samém stroji.

Ač byl letecké eso a velmi zkušený pilot, tak i Jeana Casala si smrt našla velmi brzo, když se 23. června 1923 vracel s prototypem Blériotu Bl-115 z letecké show v Le Touquet, když ve 13:30 se "Mamut" zřítil u Daméraucourtského lesa poblíž Oise, přežil jen mechanik Gaston Boulet, Casale byl na místě mrtvý.

Zdroje:
https://www.as14-18.net/Casale
www.theaerodrome.com
https://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Casale
albindenis.free.fr
albindenis.free.fr
albindenis.free.fr
albindenis.free.fr
https://www.cieldegloire.com/004_casale_jphpj.php
https://fandavion.free.fr/casale.htm
commons.wikimedia.org

Casale,  Jean Pie Hyacinthe Paul Jerome - Jean Casale v roce 1920.
Zdroj: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spad_S.27_-_Lieut._Jean_Casale_110320_p297.png

Jean Casale v roce 1920.
Zdroj: commons.wikimedia.org

Casale,  Jean Pie Hyacinthe Paul Jerome - Pohřeb Jeana Casala 4 dny po úmrtí, 27. června 1923 v kostele Val-de-Grâce, v 5. pařížském obvodu.

Pohřeb Jeana Casala 4 dny po úmrtí, 27. června 1923 v kostele Val-de-Grâce, v 5. pařížském obvodu.
URL : https://www.valka.cz/Casale-Jean-Pie-Hyacinthe-Paul-Jerome-t219363#654050 Verze : 36
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více