TNH

     
Název:
Name:
TNH TNH
Originální název:
Original Name:
TNH
Kategorie:
Category:
lehký tank light tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1937 Českomoravská-Kolben-Daněk, a.s., Slaný /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
50 (+1 prototyp)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.09.1935
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
8200 kg 18078 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
4505 mm 14 ft 9 ⅜ in
Délka korby:
Hull Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
2080 mm 6 ft 9 ⅞ in
Celková výška:
Overall Height:
2300 mm 7 ft 6 ½ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
? mm ?
Šířka pásu:
Track Width:
293 mm 11 ½ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,05 MPa 7.25 psi
Pancéřování:
Armour:
čelo, boky a zadok - 15mm
šikmé plochy - 12mm
strop - 10mm
dno - 8mm
front, sides, rear - 15mm
inclined surfaces - 12mm
top - 10mm
belly - 8mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
prototyp: Praga TN 3.séria (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 7793 cm3)


sériové stroje: Praga TN 100 (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 7942 cm3)
prototype: Praga TN 3rd serie (6 cyl., water cooled, gasoline, 7793 ccm)


serial tanks: Praga TN 100 (6 cyl., water cooled, gasoline, 7942 ccm)
Výkon:
Power:
77.6 kW při 2000 ot/min 104 bhp at 2000 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
prototyp: Praga (5+R)


sériové stroje: poloautomatická Praga-Wilson (5+R)
prototype: Praga (5+R)


serial tanks: semi-automatic Praga-Wilson (5+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
32 - 37 km/h 20 - 23 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
150 - 160 km 93.2 - 99.4 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
1,8 m 71 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m 31 in
Brodivost:
Fording Depth:
0,9 m 35 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
37mm kanón Škoda A4 Beta (60 nábojov) 37mm cannon Škoda A4 Beta (60 rounds)
Vedlejší:
Secondary:
2x ťažký guľomet ZB-53 (3000 nábojov) 2x heavy machine gun ZB-53 (3000 rounds)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2


Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3


Vladimír Francev, Chaarles K. Kliment - Praga LT vz.38, vydavateľstvo MBI, rok vydania 2002, ISBN: 80-86524-01-9
URL : https://www.valka.cz/TNH-t18630#514574 Verze : 0
Lehký tank TNH

Zkratka TNH ve své prapůvodní podobě označovala projekt a prototyp tankové řady s motorem Praga TN, upraveným pro použití v pásových (housenkových) vozidlech, proto písmeno "H".

Stejnou zkratku TNH nesla i série 50 kusů tanků pro Írán. V závěrečných fázích exportu, vojskových zkoušek a výrobě náhradních dílů, bylo označení tanku TNH-P (perský).

Koncem třicátých let začala příprava exportu lehkého tanku pro Švédsko. V první fázi byl nabídnut k zkouškám exemplář sériového vozidla pro Írán v továrně přeznačený na TNH-S (švédský). V té době pociťovala československá armáda potřebu lehce obsluhovatelného "blbuvzdorného" pásového útočného vozidla. Volba padla na model tanku TNH-S. Proto vojenská správa vždy uvádí zkratku TNH-S a firma ČKD lavíruje mezi pojmy TNH-P a TNH-S.

K armádním zkouškám dodala firma podvozek z "persko-švédského prototypu" a armáda věž z tanku LT vz. 35. Následovaly intenzivní zkoušky, pak úpravy dle požadavků komise, pak návrat na zkoušky, atd. V průběhu roku byl přijat odzkoušený prototyp jako etalon lehkého tanku vzor 1938 do výzbroje československé armády. Začala výroba sériových strojů, které byly oproti prototypu mírně širší a těžší. Do okupace stačila vojenská správa převzít pouze jeden tank. Stroje s čísly 2 až 10 přejímali zástupci MNO v likvidaci a další již zástupci německých výzbrojních úřadů.

Během továrních a vojskových zkoušek byl v ČKD okopírován švédský motor firmy Scania-Vabis, pro který používala firma ČKD zkratky TNHP/S nebo TNHPS. Toto označení též někdy figuruje v archivní dokumentaci i pro sériové tanky.
URL : https://www.valka.cz/TNH-t18630#74914 Verze : 3
Tanky TNH dodávané do Íránu nesly tmavě zelený odstín na všech plochách. Na věži je patrná císařská koruna symbolizující vládnoucí rod Páhlaví.
TNH -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/TNH-t18630#420409 Verze : 0

Diskuse

Vážení,
na Youtube a FB je několik odkazů na video s názvem: Testování prototypů lehkého tanku vz.38 a tančíku Praga. K tomuto počinu si dovoluji připojit několik poznámek:
1/ Níže uvedené video představuje zkoušky prototypu konstrukční řady tanků TNH a prototypu konstrukční řady věžových tančíků AH-IV.
2/ Zkoušky těchto dvou strojů proběhly v první polovině třicátých let a uskutečnili se na továrním polygonu v areálu ČKD situovaném za budovami elektrotechniky a sléváren - viz příloha.
3/ Z těchto vozidel vznikly seriové verze exportních tanků TNH-P a tančíků AH-IV-P pro Irán (P jako Persii).
4/ U veřejně přístupného videa autor komentáře Karel Čáslavský z NFA (dnes zemřelý) chybně identifikoval vozidla.
5/ Tomáš Jakl na FB zveřejnil odkaz na privátní stránky s omezeným přístupem veřejnosti.
6/ Příloha - běžně dostupné je dvoujazyčné video - viz příloha.



TNH - Předpokládané umístění vysočanského továrního polygonu ČKD.

Předpokládané umístění vysočanského továrního polygonu ČKD.
URL : https://www.valka.cz/TNH-t18630#567624 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více