CZK - Avia/Praga S-430

Prototyp nákladního automobilu Avia / Praga S-430

Stručná historie
Vedení ČSLA se snažilo zavést plnohodnotnou náhradu za nákladní automobil Praga V3S, postupně zkoušelo různé prototypy, například Praga S-360 a S-430 i V6S později známý pod označením BAZ Děvín.

V první polovině šedesátých let minulého století vyzvala armáda firmu Avia k zahájení vývoje středního terénního nákladního automobilu. Protože součástí Avie byla i firma Praga došlo k vývoji armádního speciálu v tamní konstrukční kanceláři. Od roku 1965, kdy byl oficiálně zahájen vývoj, do roku 1971 vzniklo šest prototypů s různými nástavbami. Na vývoji skříňových verzí se podílela vysokomýtská Karosa.

Základní údaje vozidla S-430 valník
- nákladní terénní automobil, přední náprava řiditelná, všechny nápravy hnané
- název a zkratka v ČSLA: nezaveden
- zavedení do výzbroje: nezaveden, zkoušen prototyp
- název u firmy Praga: Special typ 430
- zkratka: S-430
- název a zkratka u firmy Avia: dosud nezjištěny (občas uváděn jako S-430)
- vývoj prototypu a výroba: 1965-1971
- počet vyrobených kusů: 6

Osádka: 1+1 osoba

Rozměry
- hmotnost pohotovostní: 6950 kg
- hmotnost maximální: ~13000 kg
- délka celková: ~7160 mm (jiné prameny uvádějí 7245 mm)
- ložná plocha: 4500x2350 mm
- šířka celková: 2500 mm
- výška celková: ~3100 mm (jiné prameny uvádějí 3170 mm)
- výška kabiny: ~2650 mm
- výška světlá: ~400 mm
- přední nájezdový úhel: 40°
- zadní nájezdový úhel: 40°

Pohon
- motor, typ: Avia typ B615
- provedení: benzínový, vodou chlazený, řadový
- počet válců: 6
- vrtání: Ř100 mm (jiné prameny uvádějí 105 mm)
- zdvih: 100 mm (jiné prameny uvádějí 110 mm)
- stlačení: 8:1
- obsah: 5,715 dm3 (jiné prameny uvádějí 5,75 dm3)
- výkon: 117 kW (159 k) při 3000 obr. za min. (jiné prameny uvádějí 3500 obr./min.)

Převodovka
- typ: mechanická, pětistupňová, 2. až 5. stupeň synchronizovány
- vpřed: 5 stupňů
- vzad: 1 stupeň
- přídavná převodovka: mechanická, dvoustupňová s mezinápravovým diferenciálem

Podvozek
- uspořádání: 6x6
- rozchod předních kol: 2000 mm
- rozchod zadních kol: 2000 mm
- rozvor os: 3100+1300 mm
- pneumatiky: 12,00-20

Výkony
- únosnost na silnici: 6000 kg
- únosnost v terénu: 4000 kg
- max. rychlost na silnici: 85 km/h
- max. rychlost v terénu: ... km/h
- dojezd po silnici: ... km
- dojezd v terénu: ... km
- stupeň: ... m
- zákop: ... m
- brod: 1,1 m
- svah: do 75 % (33,75°)
- boční náklon: do ... % (... °)

Přídavná zařízení
- benzinový ohřívač motoru pro studeny start,
- centrální huštění pneumatik,
- filtroventilační zařízení v kabině řidiče,
- topení pro vyhřívání korby zaplachtovaného valníku,
- naviják s tažnou silou 44,1 kN (4500 kg).

Poznámka
V depozitu Vojenského technického muzea v Lešanech je uskladněn prototyp S430 v provedení valník. Valník byl zrenovován firmou Auto S. V. A. a často bývá předváděn v jízdě. Tvrdí se, že v Lešanech se nachází ještě skříňová verze. Toto tvrzení není fotograficky zdokumentováno. Na Slovensku v místním VTM Piešťany se nalézá jedno chassis S430 bez nástavby. Před léty byl jeden kus nabízen k prodeji. Co se s ním stalo není mi známo.
Použitá vyobrazení byla převzata z níže uvedených zdrojů.

Zdroje
Jan Neumann: Praga V3S, Grada, Praha 2008, ISBN 978-80-247-2172-9, kapitola: Pokusy o náhradu, Avia S 430, strany: 101 až 112
ČSN 011300 Zákonné měrové jednotky, Tabulky SI, Praha 1977 a 1987

Internet
http://www.autosva.cz/ukazka/avia-s430
http://www.avia-club.com/model/avia-s430-44
www.brdm2.estranky.cz
www.trucksplanet.com
www.vhu.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#509695 Verze : 0
Praga S-430 ano - Avia 430 ne! (díl 2)


Vážení,
internetové stránky firmy Karosa tvrdí, že tato firma vyvinula v roce 1972 skříňovou nástavbu pro vozidlo Praga S-430. Zcela jistě se nejedná o překlep, neb tento pojem se zde uvádí v třech jazycích.


O firmě Karosa se původně zmínil kolega Smíšek, ale jeho tvrzení zapadlo. Takže, pro osvěžení paměti, si dovoluji přiložit fotografii z jejich firemních stránek.


Praga versus Avia
V šedesátých a sedmdesátých letech minulého století byla koncern Avia nadřazen firmě Praga. Takže vozidla vyvinutá, či navržená konstrukční kanceláří Pragovky, měla vlastní dokumentaci a vlastní označení. Například: "velké S" - pro takzvané speciály. V koncernové dokumentaci Avie došlo k přeznačení a typová čísla většinou začínala písmenem "velké A".


Speciál typ 430
Jsem si jist, že zmíněná dokumentace pro S-430 byla vyhotovena v Pragovce. V Avii při přepisování textu, došlo k písařskému opomenutí a ponechání pragováckého označení "S-430".


Označení tohoto speciálu v Avii mi není známo, ale předpokládám, že jeho číslo se pohybovalo kolem třistatřicítky.


Ostatní viz můj předchozí příspěvek na dané téma.


Internet
www.karosa.cz
-
CZK - Avia/Praga S-430 - Foto via Karosa: Skříňový automobil Praga S 430 (1972).

Foto via Karosa: "Skříňový automobil Praga S 430 (1972)".
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#186709 Verze : 0
Zkoušky vozidla S-430.

Zdroj: ATOM 1978

CZK - Avia/Praga S-430 - (ATOM)

(ATOM)
CZK - Avia/Praga S-430 - (ATOM)

(ATOM)
CZK - Avia/Praga S-430 - Projíždění prodem při rychlosti 20 km/h (ATOM)

Projíždění prodem při rychlosti 20 km/h (ATOM)
CZK - Avia/Praga S-430 - (ATOM)

(ATOM)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#187529 Verze : 0
Vozidlo uskladněné ve VTM Piešťany, stav kolem roku 2008.


Zdroj fotografií
www.brdm2.estranky.cz
-
CZK - Avia/Praga S-430 -


CZK - Avia/Praga S-430 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#509698 Verze : 0

Diskuse

V LM Kbely je výstavka týkající se historie kbelské základny a mj. je tam umístěna i tato fotka.
CZK - Avia/Praga S-430 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#165532 Verze : 1
Vážení,
za pana Janečky, byl dlouhá léta využíván k služebním jízdám místní exponát - prototyp 6x6 z Avie, který vzhledově připomínal pozdější vozidla z Tatrovky.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#165582 Verze : 0
Praga S-430 ano - Avia 430 ne!


Vážení kolegové,
mám dojem - ne jistotu - že vyobrazený šestikolový speciál nepoužíval označení, které jsme mu přidělili. Jsem si, téměř jist, že firma Avia používala jiné číselné pořadí, než firma Praga. Svoji úvahu zakládám na informaci pamětníků popisujících firemní zvyklosti konstrukčních kanceláří v Avii a Pragovce.


Například, jsou mi známa rozdílná označení jednoho obrněného transportéru: Praga S-260 a Avia A-105.


Proto předpokládám, že námi přidělené označení Avia 430 neodpovídá skutečnosti!


P. S.
Přikládám titul z řidičské příručky Praga S-260. Po materiálu s názvem Avia A-105 se pátrá.
-
CZK - Avia/Praga S-430 - Výřez z titulního listu příručky Praga S-260.

Výřez z titulního listu příručky "Praga S-260".
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#166071 Verze : 0
Je to AVIE S-430 a ne Praga. Mám příručku pro řidiče okopírovanou z archivu Avie než ho Korejci zlikvidovali.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#166098 Verze : 0
Zdravim všechny,tenhle nákladák je opravdu AVIA S 430, mam jeden ze šesti vyrobených prototypů doma. Zůstali už jen tři kusy, zbylé tři prvděpodobně nepřežily testování. Mám k němu i příručku pro řidiče, ta je vydana v roce 1967, dál mam ještě testovací knihu k prototypu č.6 a zhruba 600 ks fotek z vývoje. Je to hodně zajímavej stroj, zatim bohužel před renovací.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#186687 Verze : 0
Máte pravdu, že AVIA S 430 se vyvíjela v Pragovce, taky nástavba v Karose, mám skříňové provedení, podvozek je r. v. 1967 a nástavba r. v. 1971. Na přední masce je originál znak AVIA a i všechny fotky jsou označeny jako prototyp AVIA. Nemyslím, že by bylo přepsáno 600 dobových fotek. Pan Příhoda ve své knize Praga uvádí tenhle speciál také jako Pragovku, ale není tam vyobrazena, jen malý kreslený obrázek. V depozitu armádního muzea jsou ještě 2 kusy, jeden valník a jedna skříň. Typ motoru je B 615, benzinový, řadový šestiválec, OHV, chlazený vodou. Vrtání-zdvih 105-110, objem válců 5715 ccm, nejvyšší výkon 160 PS při 3500 ot-min. V příručce pro řidiče je mnoho dalších údajů, jestli je zájem můžu ještě něco přidat. Příjemný den JIPO
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#186793 Verze : 0
Vozidlo ze sbírky VTM Lešany.


Zdroj fotografií
http://www.autosva.cz/ukazka/avia-s430
www.vhu.cz
-
CZK - Avia/Praga S-430 - S-430 před rekonstrukcí.

S-430 před rekonstrukcí.
CZK - Avia/Praga S-430 - Vzhled S-430 po rekonstrukci.

Vzhled S-430 po rekonstrukci.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#509697 Verze : 0
pro zájemce citace článku Ivana Škody
PROTOTYPY Z AVIE PRO ARMÁDU
První kroky vedoucí k náhradě Pragy V3S udělala armáda ČSSR na konci šedesátých let. Uskutečnili ho konstruktéři pražské Avie v souladu s takticko-technickými požadavky z června 1967. Měli vyvinout a připravit do výroby střední terénní nákladní automobil. Velení armády k tomu využilo vývoj civilního vozidla s nosností 5 t, který probíhal od roku 1960 v Národním podniku Avia Praha. Proto bylo možné velmi rychle postavit první prototypy ve vojenské verzi s valníkovou a později skříňovou nástavbou.
Mimo složek armády, kde hrál prim hlavně v oblasti zkoušek, jako vždy při takovýchto úkolech, výzkumný ústav 010 v Praze na Ořechovce, hlavní odpovednost za řesení nesl národní podnik Avia. Skříňová nástaba pocházela z Karosa Vysoké Myto, převodovky a spolka z AZKG Praga Praha, brzdové zařízení z AB Jablonec nad Nisou, díly a přístroje elektrického příslusenství ze závodů PAL a odlitky motoru z ČKD Hořovice. Motor B 610, řadový benzinový 6-válec s rozvodem OHV s výkonem 114 kW, byl odvozen z dieselového motoru D 610, původně určeného pro civilní verzi. Střední terénní nákladní automobil AVIA S 430 měl sloužit pro přepravu nákladů a osob s vysokou schopností průchodu náročným terénem a překonávání vodních toků. Dovolené užitečné zatížení představovalo v terénu 4000 kg a na silnici 6000 kg s možností připojení přívesu celkové hmotnosti 4000 resp. 7500 kg. Na valníkové karoserii bylo možno přepravovat 18 osob. Konstrukční řešení motoru a převodky dovolovalo hloubku brodění 1100 min. Typickým vybavením pro vojenské vozidlo bylo zařízení pro centrální plnění a podhušťování pneumatik. Naviják v jeho příslušenství byl samozřejmostí.
Do konce roku 1970 v Avii stačili absolovovat nejen podnikové zkoušky, ale s prototypem č. 3 i kontrolní vojenské zkoušky. Následně do etapy kontrolních a později vojenských zkoušek nastoupil i prototyp vybavený skříňovou nástavbou. Prototyp č. 6 v polovině roku 1973 ukončil 3. etapu doplňkových.vojenských zkoušek. Návod na obsluhu a údržbu, připravovaný jako podklad pro vydání obchodně technické dokumentace, nesl rok vypracování 1974. K začátku sériové výroby nedošlo.
Důvodů, proč se tak stalo, bylo asi víc. V samotné armádě mezi sebou soupeřili dva názory, z nichž jeden prosazoval S 430-ku, zatímco druhý upřednostňoval zavedení automobilu ZIL-131 do výzbroje ČSLA. Nakonec zvítězila pravděpodobně třetí varianta. Složitost konstrukce S 430, hlavně kolových redukcí, přesahovala schopnost všech zavedených technologií v tehdejší Avii. Ta v té době už dávno měla v kapse podepsanou licenční smlouvu Renault - Saviem. Pokusy najít výrobce směřovaly do ŠKODA Plzeň a dokonce až do VSŽ Košice. Předpokádané náklady na technickou přípravu výroby však překračovaly všechny možnosti, takže vejtřaska musela částečně sloužit dál. A sloužila velmi, velmi dlouho.


_________________________________________________________________________________________________________________
Zdroj: automatický překlad f.aukro.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-Avia-Praga-S-430-t42022#628867 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více