Primoco One 150M

     
Název:
Name:
Primoco One 150M Primoco One 150M
Originální název:
Original Name:
Primoco One 150M
Kategorie:
Category:
bezpilotní průzkumný letoun unmanned reconnaissance aerial vehicle
Výrobce:
Producer:
DD.01.2016-DD.MM.RRRR Primoco UAV SE, Praha - Radotín
Období výroby:
Production Period:
DD.01.2016-DD.MM.RRRR sériová výroba One 100 / serial production One 100
DD.MM.201R-DD.MM.202R sériová výroba One 150 / serial production One 150
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
One 100:
39 (k 31. prosinci 2017 / as of 31 December 2017)

One 100 + One 150:
70+ (k 2021 / as of 2021)
150 (k září 2023 / as of September 2023)

One 150 (dodávky / deliveries):
- ...
- 2020: 4
- 2021: 5
- 2022: 12
- 2023: 33

One 150 (výroba / production):
- ...
- 2020: 15
- 2021: 15
- 2022: 6
- 2023: 35

One 150M (výroba / production):
- 2022: 1

One 150 (uživatelé / operators):
- Burkina Faso: 6
- Irák (Ministerstvo vnitra Kurdské regionální vlády) / Iraq (Ministry of Interior, Kurdistan Regional Government): 5
- Malajsie (soukromá firma, která je pronajímá armádě) / Malaysia (a private company that leases them to the military): 6
- Slovensko (Hraniční a cizinecká policie / Border and Immigration Police): 2
- Ukrajina (koupeno Lucemburskem, Německem a Nizozemskem během rusko-ukrajinské války) / Ukraine (bought by Luxembourg, Germany and the Netherlands during the Russo-Ukrainian War): 381)
- ...
První vzlet:
Maiden Flight:
31.07.2015 dřevěný prototyp / wooden prototype
26.03.2016 One 100 (OK-X013S)
DD.MM.201R One 150
30.09.2021 One 150M
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
STOL - zkrácený vzlet a přistání STOL - short take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
90 kg 198 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
150 kg 331 lb
Rozpětí:
Wingspan:
4,85 m 15 ft 10 ⅞ in
Délka:
Length:
3,65 m 11 ft 11 ¾ in
Výška:
Height:
1,25 m 4 ft 1 ¼ in
Plocha křídla:
Wing Area:
? m2 ? ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of engines:
1
Typ:
Type:
Primoco Engine 340
čtyřtaktní, čtyřválcový, vzduchem chlazený o výkonu 18,4 kW
Primoco Engine 340
four-stroke, four-cylinder, air-cooled with an output of 24.7 bph
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
200 km/h v 2000 m 124 mph in 6562 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
100-150 km/h v 2000 m 62 to 93 mph in 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
3300 m 10827 ft
Maximální dolet:
Maximum Range:
2000 km 1243 mi
Vytrvalost:
Endurance:
15 h
Výzbroj:
Armament:
nemá none
Vybavení:
Equipment:
Kamera HD/MWIR, nebo senzor LiDAR (Light Detection and Ranging), nebo senzor SAR, nebo jiné užitečné zatížení do 30 kg. HD/MWIR camera, or LiDAR (Light Detection and Ranging) sensor, or SAR sensor, or other payload up to 66 lb.
Uživatelské státy:
User States:





...





...
Poznámka:
Note:
1) šest koupeno Lucemburskem a dodáno v srpnu 2022, 18 objednáno Německem v květnu 2023

Vojenská verze One 150M postavena dle zadání AČR.
Vzlet a přistání do 300 m.
Přepravní schránka: 2900 x 1200 x 1000 mm.
1) six bought by Luxembourg and delivered in August 2022, 18 ordered by Germany in May 2023

The One 150M military version was built according to the ACR's specifications.
Take-off and landing within 984 ft.
Shipping box: 9 ft 6 ⅛ in x 3 ft 11 ¼ in
x 3 ft 3 ⅜ in mm.
Zdroje: Sources: https://uav-stol.com/cs/primoco-uav-one-150/
cc.cz
www.vtusp.cz
www.vhu.cz
www.idnes.cz
www.aeroweb.cz
www.aeroweb.cz

URL : https://www.valka.cz/Primoco-One-150M-t245525#678621 Verze : 6

Primoco UAV One 150




Letoun Primoco UAV One 150 je hornoplošníkem s rozpětím téměř 5 metrů a maximální vzletovou hmotností 150 kg. Zvolené hmotnostní omezení bylo vybráno s ohledem na požadavek kategorizovat letoun ve vojenském provozu podléhajícímu normě NATO STANAG 4703 a v civilním prostředí jako představitele specifické kategorie (EASA). V praxi tento požadavek zabezpečuje vysokou míru adaptability pro individuální podmínky každého zákazníka a jeho letecké autority s možností změn. Primoco UAV One 150 nabízí nosnost užitečného zatížení až 30 kg.


Letoun je vybaven pokročilým autopilotem, který zabezpečuje řízení letounu ve dne, v noci i ve ztížených povětrnostních podmínkách. Díky autopilotu a integrovanému radiovýškoměru stroj nabízí plně automatický vzlet i přistání. Navigační systém je z hlediska bezpečnosti naddimenzovaný a kromě primární GPS/Glonass/Galileo navigace je vybaven i inerciálním navigačním systémem pro pokračování v letu po selhání primární navigace nebo v prostředí zarušení. Datalink pro přenos signálu mezi letounem a pozemní řídící stanicí zabezpečuje přenos řídící telemetrie na vzdálenost až 200 km a zabezpečuje i online přenos dat z nesených senzorů. Užitečné zatížení lze do letounu instalovat v několika pozicích, jako je například stanoviště v přídi, ve střední části trupu či po stranách. Vytrvalost letounu je 15 hodin při cestovní rychlosti 120 km/h.


Společnost Primoco UAV vyvinula pro letoun Primoco UAV One 150 vlastní spalovací motor Primoco Engine 340. Jedná se o vzduchem chlazený čtyřválec, čtyřtakt, o objemu 340 ccm, výkonu 25 k a celkové hmotnosti 25 kg, včetně elektrického startéru a 24V/1000W generátoru. Motory jsou určené pro bezpilotní letoun Primoco UAV One 150 a jsou zároveň připravené pro prodej a zástavbu do jiných letounů.


Letoun s označením One 100 vznikl původně jako prostředek pro provádění dálkové kontroly produktovodů a další průmyslové aplikace. V průběhu vývoje se ale o stroj začali zajímat i policejní a vojenští uživatelé a chtěli jej využívat ke kontrole hranic a zájmových oblastí. Na základě jejich požadavků byla v roce 2018 představena vylepšená varianta One 150 s maximální vzletovou hmotností až 150 kg, která se posléze stala hlavním vyráběným typem.

V roce 2020 byl dokončen vývoj sériové podoby letounu Primoco UAV One 150. Došlo u něj k několika změnám, včetně instalace nového typu podvozku schopného lépe zvládat provoz z méně kvalitních drah, přepracování elektroinstalace pro snížení údržbových nároků a zvýšení bezpečnosti, úpravy softwarového vybavení letounu, ale hlavně k integraci nových špičkových senzorů. Bezpilotní letoun Primoco UAV One 150 (ve vojenské verzi One 150M) je plně vyvíjen a vyráběn v České republice, vyjma třech komponentů (autopilotu ze Španělska, datalinku z Norska a odpovídače sekundárního radaru z USA).

V květnu 2020 bylo letadlo Primoco One 150 poprvé nasazeno ve službách Policie ČR při hlídání jižní hranice České republiky v denní i noční době, přičemž šlo o první policejní nasazení dronu za hranici vidu pilota na světě.

Společnost Primoco UAV SE dne 11. února 2022 získala od Úřadu pro civilní letectví České republiky oprávnění k provozu LUC (Light Unmanned Certificate) v kategorii „Specific“ pro bezpilotní letoun Primoco UAV One 150 v souladu s evropským nařízením (EU) 947/2019. Šlo o celosvětově první případ, kdy byl certifikát LUC vydán pro evropský letoun s pevným křídlem. Celkově se jednalo o pátý certifikát v Evropě, přičemž ty předchozí zahrnovaly stroje s rotující nosnou plochou. Oprávnění LUC společnosti umožňovalo v rámci rozsahu osvědčení provádět letové činnosti s vnitřním schvalováním provozu na úrovni společnosti. Jde o nejvyšší oprávnění, kterého lze na základě stávajících evropských předpisů dosáhnout. Společnost chce v rámci schválených provozních scénářů certifikát využít k vývojovým, zkušebním a výcvikovým letům, ale i k provádění kontroly kritické infrastruktury státu a k dalším činnostem.


Zdroj:
Primoco UAV SE
URL : https://www.valka.cz/Primoco-One-150M-t245525#709437 Verze : 8

Kbelský exponát Primoco One 150




Od středy 13. května 2020 je součástí expozice Leteckého muzea Kbely darovaný bezpilotní letoun Primoco One 150 s výrobním číslem 03.


Vystavený exponát je údajně vybaven dvoutaktním (jiný zdroj z VHÚ tvrdí, že se jedná o čtyřtaktní) čtyřválcovým motorem blíže neurčeného výrobce. Trup letadla byl vyroben z uhlíkových a skelných kompozitů. Použitý pevný podvozek umožňuje klasický start a přistání.


Dvoučlenná obsluha složená z pilota a operátora je umístěna v doprovodném vozidle a letoun ovládá na dálku ručně, nebo let může probíhat v plně automatizovaném režimu včetně vzletu a přistání. V případě ztráty komunikace letoun se dovede vrátit na základnu nebo do předem stanovené oblasti.
Pro bezpečný provoz v civilním vzdušném prostoru je letoun Primoco One 150 vybaven odpovídačem v módu S.


Zdroj:
www.vhu.cz
www.vhu.cz

URL : https://www.valka.cz/Primoco-One-150M-t245525#678773 Verze : 1
Ve dnech 6. až 9. září 2021 proběhlo ve vojenském výcvikovém prostoru Libavá testování bezpilotního letounu Primoco UAV One 150 ve prospěch Armády ČR zaměřené na ověření komunikačních systémů pro podporu spojení na bojišti a optických průzkumných senzorů. Letoun byl provozován pod civilním oprávněním společnosti, avšak byl vybaven vojenskými komunikačními systémy a elektrooptickou průzkumnou hlavicí dle výběru Armády ČR. Cílem zkoušek bylo jak seznámení specialistů Armády ČR s letounem samotným, tak i ověření výkonů a vlastností komunikačních a průzkumných systémů.


Letoun One 150 s maximální vzletovou hmotností 150 kg byl vybaven speciálními prostředky rádiového a datového spojení v podobě radiostanice od společnosti L3 Harris a datalinků ANW2C od společnosti Persistent Systems. Při letové činnosti nad vojenským výcvikovým prostorem letoun v denních i nočních podmínkách zajišťoval retranslaci spojení z jednotlivých pozemních stanovišť, která nebyla v přímé vzájemné viditelnosti, a také prováděl průzkum a identifikaci předem připravených cílů.


Fotografie:
Primoco UAV SE

URL : https://www.valka.cz/Primoco-One-150M-t245525#709430 Verze : 0
Dne 30. září 2021 došlo na továrním letišti společnosti Primoco UAV SE v Písku - Krašovicích k úspěšnému záletu bezpilotního letounu Primoco UAV One 150M zapsaného pod značkou 0498 do českého vojenského leteckého rejstříku. Zálet předznamenal zahájení letových zkoušek dle standardu STANAG 4703. Vojenská verze One 150M obsahuje specifické úpravy vyžádané podmínkami certifikačního standardu STANAG 4703. Zálet za dozoru zástupců Odboru dohledu nad vojenským letectvím Ministerstva obrany ČR a Vojenského technického ústavu letectva a protivzdušné obrany v celkové délce 35 minut provedl tovární pilot Radek Suk.


Fotografie:
Primoco UAV SE

URL : https://www.valka.cz/Primoco-One-150M-t245525#709431 Verze : 4
Ukrajinský bezpilotní průzkumný letoun Primoco One 150 sestřelený ruskou armádou údajně nad vodní nádrží Kachovka, rusko-ukrajinská válka, přibližně 8. září 2023. Evidentně se ve skutečnosti jedná o stejný letoun, který je již zachycený na fotografiích výše.


Zdroj:
vk.com

URL : https://www.valka.cz/Primoco-One-150M-t245525#733996 Verze : 4
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více