CHE- Entp Pz-65 (vyprošťovací obrněné vozidlo)

Entpannungspanzer Pz-65
     
Název:
Name:
Entpannungspanzer Pz-65 Entpannungspanzer Pz-65
Originální název:
Original Name:
Entpannungspanzer Pz-65
Kategorie:
Category:
vyprošťovací tank recovery tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1970-DD.MM.19RR Eidgenössische Konstruktionswerkstätte, Thun
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1970-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1968
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
38000 kg 83776 lb
Celková délka:
Overall Length:
9600 mm 31 ft 6 in
Celková šířka:
Overall Width:
3150 mm 10 ft 4 in
Celková výška:
Overall Height:
3250 mm 10 ft 8 in
Světlá výška:
Ground Clearance:
450 mm 1 ft 5 ¾ in
Pancéřování:
Armour:
? ?
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
vznětový motor MTU MB 837 Ba-500
- počet válců: 8
diesel engine MTU MB 837 Ba-500
- cylinder number: 8
Výkon:
Power:
478.1 kW při 2200 ot/min 641.1 bhp at 2200 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
Poloautomatická převodovka SLM, s 6 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 2 vzad.


SLM semi automatic, with 6 gears forward and 2 reverse.


Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
55 km/h 34 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
25 km/h 15.5 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
350 km 217 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
160 km 99 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
32 ° 70 %
Boční náklon:
Side Slope:
14 ° 30 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,60 m 102 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,75 m 30 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,10 m 43 in
Nástavba:
Superstructure:
Hydraulicky ovládaná radlice šířka 3 000 mm, výška 1 000 mm, pracovní výkon 120 m3/h.


Rámový zvedák nosnost 15 000 kg, délka vyložení 3 500 mm,


Hlavní naviják tažná síla 25000 až 75000 kg, délka lana 120 m.


Pomocný naviják tažná síla 500 kg, délka lana 250 m


Další vybavení:
- souprava tažných tyčí,
- souprava tažných lan,
- souprava technických přípravků a nářadí,
- souprava ženijního nářadí
Hydraulically operated blade width 9ft 10,11in, height 3ft 3,36in, work output 120 m3 / h.


Frame lift capacity 33069 lb, length 11ft 5,8in projection,


Main winch pulling force from 55116 to 165347 lb, rope length 4724,4in.


Auxiliary winch pulling force of 1102 lb, 9842,5in length of rope


Other equipment:
- Set of tow bars,
- Set of towing ropes
- Set of technical products and tools,
- Set of tools engineer
Výzbroj:
Armament:
Kulomet Pz Mg 51/71 ráže 7,5 mm, účinný dostřel 850 m, palebný průměr 3 200 ks nábojů.


4x granátomet typu Le GW74 ráže 80,5 mm, palebný průměr 20 ks dýmových granátů.



Machine gun Pz Mg 51/71 caliber 7.5 mm, effective range 33464,6in, firing an average 3200 cartridges.


4x grenade type Le GW74 80.5 mm caliber, firing an average of 20 pieces of smoke grenades.


Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Zdroje:


Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 5. díl, vydala Military Systém Line s.r.o jako první vydání v roce 1999, ISBN 80-902669-1-6.


Ing. Miloš Soukup Tanky 2. – 3. díl, vydala Vojenská akademie v Brně a Vydavatelství ESo – video ve spolupráci s redakcí Armádního technického magazínu ( ATM), první vydání Praha 1995, ISBN 80-85960-02-8.


www.armyrecognition.com
www.armeemuseum.ch


URL : https://www.valka.cz/CHE-Entp-Pz-65-vyprostovaci-obrnene-vozidlo-t84708#404538 Verze : 0

Entpannungspanzer Pz-65

(Entp Pz-65)

Vývoj


Vývoj vyprošťovacího tanku Entp Pz-65 zahájila švýcarská firma Eidgenössische Konstruktions-Werkstätte (EKW) v roce 1961. První prototyp firma vyrobila na přelomu let 1967 až 1968. Tento prototyp vycházel ze strojového spodku tanku Pz-61. Sériově vyráběná vozidla však už byla montována na modernizovaném strojovém spodku tanku Pz-68. Sériová výroba byla zahájena v roce 1970. Do výzbroje byl Entp 65 zařazen v roce 1972 a stal se základním technickým a vyprošťovacím prostředkem švýcarské armády. Každý tankový prapor měl začleněny do sestavy tři tyto vyprošťovací prostředky, dělostřelecké baterie pak byly vybaveny po jednom vozidle Entp-65. Po modernizaci provedené na konci 70 let byl tank přejmenován na typ Entp 65/88. Byl využíván i u jednotek vybavených německými tanky Leopard 2 (švýcarské označení Pz-87), které postupně nahrazovaly tanky typu Pz-68. Výroba Entp 65/68 byla ukončena v 80 letech.

Určení


Je určen k provádění technického zabezpečení, vyprošťování a odsunu poškozené techniky v polních podmínkách v sestavě obrněných jednotek švýcarské armády vyzbrojených tanky Pz-61, Pz-68 a Pz-87 (Leopard 2), k odklízení překážek z cest, údržbě cest a hloubení okopů pro bojovou techniku.

Popis


Vyprošťovací tank Entp Pz-65 vychází ze strojového spodku tanku Pz-68. V rámci přestavby na vyprošťovací tank byl odstraněn věžový komplet. Úpravami bočních částí a stropu korby vznikl rozměrný přepravní prostor pro pětičlennou osádku. Přepravní prostor a korba vozidla je svařena z ocelových plátů a poskytuje osádce ochranu před pěchotními zbraněmi do ráže 7,62 mm a střepinami z ručních granátů. Prostor je přístupný z levého boku dveřmi a třemi stropními příklopy. Místo řidiče je v pravé části přepravního prostoru. Jeho příklop je vybaven třemi periskopy a vyklápí se směrem dozadu. Těsně za řidičem je stanoviště velitele. Velitelská věžička je po svém obvodu osazena periskopy. Mezi oběma příklopy jsou umístěny čtyři zadýmovací granátomety typu Le GW74 švédské výroby ráže 80,5 mm. V levé části stropu přepravního prostoru je třetí příklop vybavený po svém obvodu periskopy určený pro zbývající tři členy osádky. Před ním je lafetován kulomet Pz Mg 51/71 ráže 7,5 mm, určený k ochraně vozidla před živou sílou protivníka a nízko letícími letadly. Vezený palebný průměr činí 3 200 kusů nábojů ráže 7,5 mm a 20 kusů dýmových granátů ráže 80,5 mm. V zadní části korby se nachází motorový prostor, jehož strop zároveň tvoří rozsáhlou plošinu, která může být využita k přepravě náhradních dílů, vybavení a v případě nouze k odsunu raněných z bojiště. Po obou stranách horní části korby v celé její délce jsou umístěny schránky na soupravy nářadí, přípravky k vyprošťování a další výstroj.

Podvozek tanku je na obou stranách korby tvořen šesti pojezdovými koly, hnací kolo je vzadu a napínací vepředu. Zavěšení vahadel pojezdových kol je odpruženo systémem využívajícím soustavu předepjatých kruhových podložek (Belleville Tellerfeder). Horní větev pásu je nesena třemi kladkami. Šířka kolejového pásu je 520 mm a délka styčné plochy mezi pásem a terénem je 4 430 mm. Pásy je možné vybavit pryžovými patkami zamezujícími opotřebení komunikace. Pohybové ústrojí není vybaveno postraními ochrannými kryty.

Tank je poháněn 8válcovým vznětovým motorem MTU MB 837 Ba-500 o výkonu 485 kW při 2 200 otáčkách za minutu. Přenos kroutícího momentu z motoru na podvozek zabezpečuje poloautomatická převodovka SLM s 6 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 2 vzad. Elektrická síť tanku pracuje s napětím 24 V a je napájena čtyřmi akumulátory o napětí 6 V po 200 Ah.

Standardním vybavením tanku je tlakové filtroventilační zařízení proti ZHN. Tank není vybaven protipožárním systémem a není přizpůsoben pro jízdu pod vodou. Může bez přípravy překonávat vodní překážku broděním do hloubky 1,1 m.


Speciální vybavení


V čelní části korby je namontována hydraulicky ovládaná radlice, sloužící k ukotvení vozidla při práci s navijákem nebo rámovým zvedákem. Může být využita i k lehkým terénním pracem a hloubení okopů pro techniku. Její šířka je 3000 mm, výška 1000 mm a pracovní výkon 120 m3/h. Maximální výška záběru je od 0,49 do 0,90 m.

Do výbavy tanku patří rámový zvedák, který je v pracovní poloze vysunut nad přední částí vozidla, kterou využívá jako základnu. Dolní konce rámu zvedáku jsou přichyceny na čepech po obou stranách přední části korby těsně nad radlicí. Horní část rámu zvedáku je pomocí lana zavěšena na soustavě kladek těsně za přepravním prostorem osádky. V přepravní poloze je rám zvedáku uložen na stropu přepravního prostoru. Nosnost rámového zvedáku je 15 t a délka vyložení 3,5 m. Je určen k výměně skupin a podskupin poškozených vozidel v poli.

Hlavní naviják se nachází ve přední části korby pod čelním pancířem přepravního prostoru. Je určen k vyprošťování poškozené techniky, odklízení překážek z cest a případně k samovyproštění. Jeho tažná síla je 25 tun, za použití soustavy kladek až 75 tun, délka lana je 120 m.

Pomocný naviják slouží jako doplněk navijáku hlavního, případně k vyproštění lehké automobilní techniky. Jeho tažná síla je 500 kg a délka lana 250 m.

Pomocnou pohonnou jednotku tvoří 4válcový motor typu MTU UNIMOG, o objemu 1 767 cm3 a výkonu 28 kW. Je určen k pohonu speciálního vybavení tanku po dobu vypnutí hlavní pohonné jednotky nebo v případě její poruchy.

Vyprošťovací tank je dále vybaven:
- soupravou tažných tyčí,
- soupravou tažných lan,
- soupravou technických přípravků a nářadí,
- soupravou ženijního nářadí


Zdroje:

Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 5. díl, vydala Military Systém Line s.r.o jako první vydání v roce 1999, ISBN 80-902669-1-6.
Ing. Miloš Soukup Tanky 2. – 3. díl, vydala Vojenská akademie v Brně a Vydavatelství ESo – video ve spolupráci s redakcí Armádního technického magazínu ( ATM), první vydání Praha 1995, ISBN 80-85960-02-8.
http://www.armyrecognition.com/europe/Suisse/vehicules_lourds/Pz_68/
www.armeemuseum.ch

CHE- Entp Pz-65 (vyprošťovací obrněné vozidlo) - Vyprošťovací tank Entp Pz-65 ARV.

Vyprošťovací tank Entp Pz-65 ARV.
URL : https://www.valka.cz/CHE-Entp-Pz-65-vyprostovaci-obrnene-vozidlo-t84708#311955 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více