Boeing XF6B-1

Boeing XBFB-1
     
Název:
Name:
Boeing XF6B-1 Boeing XF6B-1
Originální název:
Original Name:
Boeing XF6B-1
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1933-DD.MM.1933 Boeing Aircraft Division, United Aircraft & Transport Corp., Seattle, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1933-DD.MM.1933
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
01.02.1933
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1038 kg 2288 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1680 kg 3704 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
8.69 m 28ft 6in
Délka:
Length:
6.74 m 22ft 1,5in
Výška:
Height:
3.23 m 10ft 7in
Plocha křídla:
Wing Area:
23.41 m2 252 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-1535-44 Twin Wasp Jr. o výkonu 466 kW v 1676 m
dvoulistá kovová vrtule
Pratt & Whitney R-1535-44 Twin Wasp Jr., power 625 hp at 5500 ft
two-blade metal propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
242 l 64 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
313.8 km/h v 1829 m 195 mph in 6000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
273.6 km/h v ? m 170 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,2 min do 1524 m 4,2 min to 5000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7437 m 24400 ft
Dolet:
Range:
703.3 km 437 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1186.1 km 737 mi
Výzbroj:
Armament:
2x 7,62mm kulomet Browning

1x 227kg bomba nebo
2x 52kg bomba
2x .30 Browning machine gun

1x 500 lb bomb or
2x 115 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6.
Swanborough, F. G.; Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4.
Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962.
http://www.aviastar.org/air/usa/boeing_xf6b.php
www.shu-aero.com

Boeing XF6B-1 -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-XF6B-1-t122061#417341 Verze : 0
Na konci řady Boeingových námořních stíhacích dvouplošníků stojí Model 236, který je také posledním dvouplošníkem vyvinutým touto firmou (s výjimkou divize Stearman). Existovaly sice dvouplošníky s pozdějším modelovým číslem, šlo ale o exportní verze již zavedené řady P-12/F4B. Kromě toho šlo také o poslední stíhací dvouplošník s pevným podvozkem nabídnutý námořnictvu (zatímco F4B-4 byl poslední i přijatý). Projektové práce na tomto stroji začaly již v roce 1931, s základní podobou držící se zaběhnuté tradice, ovšem nyní v celokovovém provedení. Pouze potah křídel byl plátěný. Největší změnu představoval motor - byl zvolen nový Twin Wasp, jehož uložení bylo otestováno v roce 1932 na Boeingu 100F, civilní variantě P-12 postavené pro firmu Pratt & Whitney. Úplně nový byl pak masivní podvozek. Úvodní objednávka byla podepsána 30. června 1931, první vzlet však provedl až na počátku roku 1933. Firemní testy pokračovaly až do dubna 1933 a zahrnovaly několikeré úpravy tvaru kapotáže motoru, úpravy na podvozku a výfucích a testy několika různých vrtulí včetně třílisté. 23. března pak byl předán námořnictvu do Anacostie.

Námořnictvo sice na rozdíl od armády dosud preferovalo dvouplošníky s jejich nižší přistávací rychlostí, XF6B-1 ale výkonově zrovna neoslnil, byl sice o nějakých 16 km/h rychlejší než F4B-4, vysoká vzletová hmotnost se ale podepsala na manévrovatelnosti. Díky robustní konstrukci schopné snést přetížení až 9 G byl ale poměrně vhodný ke střemhlavému bombardování, a v této roli byl v Anacostii a u NACA na Langley Field testován i poté, co bylo zřejmé, že novým stíhačem US Navy nebude. Tato kategorie ostatně námořnictvo velice zajímala, a podobný osud postihl i Curtissův F11C, nakonec nasazený jako střemhlavý bombardér BFC-2. 21. března 1934 byl přejmenován i XF6B-1, nyní nesl označení XBFB-1 v nové kategorii stíhacích bombardérů. Ani tak kýžená objednávka nepřišla a existence jediného prototypu byla ukončena v roce 1936 použitím jako projektilu při testech ochranné bariéry na NAS Norfolk.

Zdroj:
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6.
Swanborough, F. G.; Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4.
Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962.
https://www.aviastar.org/air/usa/boeing_xf6b.php

Boeing XF6B-1 -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-XF6B-1-t122061#417344 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více