Boeing KC-135A Stratotanker

     
Název:
Name:
Boeing KC-135A Stratotanker Boeing KC-135A Stratotanker
Originální název:
Original Name:
Boeing KC-135A Stratotanker
Kategorie:
Category:
tankovací letoun tanker aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.07.1956-DD.01.1965 Boeing Airplane Co., Renton, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.07.1956-DD.01.1965
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
732
První vzlet:
Maiden Flight:
31.08.1956
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
48220 kg 106306 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
143335 kg 316000 lb
Rozpětí:
Wingspan:
39.88 m 130ft 10in
Délka:
Length:
41.53 m 136ft 3in
Výška:
Height:
12.7 m 41ft 8in
Plocha křídla:
Wing Area:
226.03 m2 2433 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Pratt & Whitney J57P-59W o tahu 61,16 kN Pratt & Whitney J57P-59W, thrust 13750 lbf
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
118105 l 31200 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
965.6 km/h v 9300 m 600 mph in 30500 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
888.4 km/h v 9144 m 552 mph in 30000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6.6 m/s 1290 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
15240 m 50000 ft
Dolet:
Range:
4828 km 3000 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Reed, C. M. KC-135 Stratotanker, In action 1118. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1991. ISBN 0-89747-268-3.
LLoyd, Alwyn T. KC-135 Stratotanker in detail & scale. Kalmbach Books, Waukesha 1994. ISBN 0-89024-203-8.
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. Putnam, London 1989. ISBN 0-85177-804-6.
Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4.
www.nationalmuseum.af.mil

Boeing KC-135A Stratotanker -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-KC-135A-Stratotanker-t55631#464277 Verze : 0
Boeing KC-135A Stratotanker

KC-135A je nejpočetnější verzí z rodiny Stratotankerů. Vznikl pro potřeby SAC (Velitelství strategického letectva), které požadovalo létající tanker pro letouny B-52 Stratofortress. Bylo totiž zřejmé, že stávající KC-97 již nedokážou s podstatně rychlejšími Stratofortressy držet krok. To se však psal rok 1951 a SAC na nákup nových tankerů nemělo peníze.

Projekt Boeingu, ze kterého nakonec vznikl Boeing 707 a rozličné varianty Stratotankeru, vznikl na počátku padesátých let jako soukromá iniciativa společnosti, na jejímž konci měl vzniknout transportní letoun pro vojenské i civilní využití. Firemní označení letadla znělo Model 367-80 a jeho první let se konal 15. července 1954.

V květnu téhož roku vypsalo SAC výběrové řízení na dodávku nové generace tankerů. Osloveny byly společnosti Boeing, Convair, Douglas, Fairchild, Lockheed a Martin. Jako "přechodné" řešení byla uzavřena smlouva se společností Boeing na dodávku 29 letadel. Teprve v únoru 1955 byl vyhlášen vítěz - společnost Lockheed. Mezitím však americké letectvo potřebovalo nové tankovací letouny, takže bylo postupně nakoupeno 88 a 169 strojů KC-135A. Letoun společnosti Lockheed však nakonec do výzbroje USAF zaveden nebyl, neboť velení letectva došlo, že provozovat dva rozdílné typy tankerů je nesmysl.

Slavnostní "roll-out" prvního KC-135A (55-3118, výrobní číslo 17 234) se konal 18. července 1956 v závodě Boeingu v Rentonu.

První jednotkou vybavenou typem KC-135A se v roce 1957 stala 93rd Air Refueling Squadron dislokovaná na základně Castle v Kalifornii. Do konce roku 1957 byly Stratotankery vybaveny ještě 42nd ARS (na Loring AFB), 99th ARS (Westover AFB). Všechny KC-135A sloužily u jednotek podřízených SAC. Další letaly též "pod křídly" ANG a AFRES. V případě mobilizace by však i tyto stroje byly podřízeny SAC. První KC-135A se k jednotkám ANG začaly dostávat v průběhu roku 1975.

Od poloviny osmdesátých let byly vybrané KC-135A modifikovány na standard KC-135R.

Zdroje
1) Reed, C. M.: KC-135 Stratotanker in Action, Carrolton, 1991
2) Cvrkal, M.: Boeing KC-135 Stratotanker, L+K 5-10/2001
3) Boeing KC-135 - Wikipedia
4) USAF Factsheets: KC-135 Stratotanker
URL : https://www.valka.cz/Boeing-KC-135A-Stratotanker-t55631#204450 Verze : 0
Stratotanker sériového čísla 55-3130 svoji dlouhou operační službu zahájil v srpnu 1957 u 93rd Bomb Wingu. Během svého operačního nasazení letoun vystřídal mj. 380th Strategic Wing, 7th Bomb Wing nebo 306th Strategic Wing. Poslední jednotkou, u které tento tanker sloužil byl 7th Bomb Wing na texaské základně Carswell AFB. V roce 1992 byl vyřazen ze stavu USAF. Letoun během svého operačního nasazení vzlétal ze základen v USA, Velké Británii (Mildenhall, Fairford), Španělsku (Zaragoza, Torrejon), Japonsku (Kadena) nebo Guamu. V rámci 7th Bomb Wing se tento Stratotanker zúčastnil Vietnamské války, když mezi dubnem a červnem 1972 operoval z thajské základny U-Tapao.


URL : https://www.valka.cz/Boeing-KC-135A-Stratotanker-t55631#203506 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více