Berijev Be-4

Beriev Be-4
Бериев Бе-4
     
Název:
Name:
Berijev Be-4 Beriev Be-4
Originální název:
Original Name:
Бериев Бе-4
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Taganrožský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Taganrog /
DD.05.1943-DD.MM.1945 Krasnojarský letecký závod č. 477, Krasnojarsk /
Období výroby:
Production Period:
31.07.1939-DD.06.1941 projekt, výroba prototypů a zkoušky
DD.05.1943-DD.MM.1945 sériová výroba
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
46 - 47
První vzlet:
Maiden Flight:
21.10.1940
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
jiné other
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky floats
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2082 kg 4590 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2760 kg 6085 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3468 kg 7646 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,000 m 39ft 4,5in
Délka:
Length:
10,500 m 34ft 5.33in
Výška:
Height:
4,040 m 13ft 3in
Plocha křídla:
Wing Area:
25,50 m2 274.48 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
108,235 kg/m2 22.17 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Švecov M-62 vzduchem chlazený přeplňovaný hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 735,5 kW (1 000 k) a 625,2 kW (850 k) n h=.
Vrtule trojlistá stavitelná VIŠ-105-62 nebo AV-2-4 o průměru 2 600 mm.
Shvetsov M-62 nine-cylinder single-row supercharged air-cooled radial engine, rated at 986 hp for take-off and 838 hp at 13,780 ft,
driving a three-blade variable-pitch propeller Type VISh-105-62 or AV-2-4 of the diameter 8ft 6,33in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
840 l a 68 l oleje 184.75 UK gallons (222 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
356 km/h v 4700 m 221.2 mph in 15420 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
280 km/h v 1000 m 174 mph in 3281 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
7,0 m/s 1378 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
12,0 min do 5000 m 12,0 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8100 m 26575 ft
Dolet:
Range:
550 km 341.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1050 km 652.4 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v přídi a
1 pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm ve hřbetní střelecké věži MV-5 s 500 náboji.
Pumový náklad: 2-4x puma FAB-100 nebo hlubinné pumy PLAB-100 nebo 8x neřízená raketa RS-82 nebo 4x neřízená raketa RS-132.
One fixed forward-firing 0.3 inch ShKAS machine-gun in the nose and
one flexible rearward-firing 0.3 inch ShKAS machine-gun in turent MV-5, 500 rounds.
Bomb load: Two or four 220 lb bombs Type FAB-100 or depth charges PLAB-100 or eight unguided missile RS-82 or four unguided missile RS-132.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Plovákový letoun KOR-2 byl zalétnut ještě v roce 1940, do přepadení SSSR byl vyroben ještě jeden prototyp, oba byly intenzivně zkoušeny. Krátce nato byly letouny přejmenovány a z účelového označení byl tento typ přeznačen podle jména hlavního konstruktéra, tedy na Berijev Be-4. Výroba se rozeběhla až od května 1943 v evakuovaném závodě v Krasnojarsku, zde bylo do konce roku 1945 vyrobeno asi 46-47 hydroplánů.
Berijev Be-4 operoval z katapultů křižníků Maxim Gorkij, a Kirov.
The new aircraft, with the designation KOR-2, first flew on 21 October 1940 at the Beriev factory in Taganrog. Testing continued through January 1941, when series production was ordered under the designation Be-4, at a factory near Moscow. However, due to the start of World War II, only two aircraft were completed. The factory was dismantled, and evacuated to Omsk, then to Krasnoyarsk, where production resumed in May 1943 through the end of 1945.
The Be-4 was also used on the cruisers Maxim Gorki and Kirov.
Zdroje:
Sources:
Enzo Angelucci, Paolo Matricardi, World War II Airplanes Volume 2,1976
Б. Л. Симаков, Самолеты страны Советов. 1917-1970
http://www.airwar.ru/enc/sww2/be4.html
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/RAM/kor-2.html
http://www.topedge.com/.../sov/BE4BERIE.html
http://canopus.lpi.msk.su/~watson/kor2.html
http://www.aviastar.org/air/russia/be-4.php
http://upload.wikimedia.org/.../...Molotov1941.jpg - fotografie
http://upload.wikimedia.org/.../Kor-2_%28Be-4%29.jpg - fotografie
archiv autora

Berijev Be-4 -


Berijev Be-4 -


Berijev Be-4 -


Berijev Be-4 -


Berijev Be-4 -


URL : https://www.valka.cz/Berijev-Be-4-t161411#490940 Verze : 0
Berijev KOR-2 (Be-4)


Prakticky současně se svým létajícím člunem KOR-1 pracoval Berijev - Berijev (Beriašvili) Georgij Michailovič (1903-79), pozdější generálmajor, doktor technických věd - na menším člunu. Měl plnit stejné úkoly, jako narychlo konstruovaný KOR-1, ale současně dosahovat lepších parametrů.


Stroj poprvé vzlétl v r. 1940. Překvapil svými moderně vyhlížejícími čistými až elegantními liniemi trupu i křídel typu „obrácený racek“. Eleganci poněkud narušoval ohromný "hrb" motoru s jeho aerodynamickým tělesem, obsahujícím příslušenství motoru, nesený na pylonu nad trupem. V něm byla zakotvena i křídla.


Šlo o celokovový jednoplošník s křídlem typu parasol, člunovitý trup měl spodní část stupněnou pro lepší hydrodynamické vlastnosti. Pro pohyb na hladině bylo se směrovým kormidlem spřaženo i kormidlo vodní, umístěné klasicky na konci trupu. Tvar křídla byl zvolen úmyslně, účelem bylo dostat motor co nejvýše, aby disk rotující třílisté vrtule byl co nejdále od vodní hladiny. Zmenšila se tím výška nosníků vyrovnávacích podkřídelních plováků, což snižovalo jejich aerodynamický odpor. Ocasní plochy byly prakticky shodné koncepce jako u KOR-1, výškovka byla výše a bez vzpěr.


Zkoušky v Sevastopolu proběhly úspěšně a stroj byl v r. 1941 připraven pro sériovou výrobu. Stroj byl přeznačen podle nových předpisů na Be-4 a pro jeho produkci byl určen Berijevův závod v Taganrogu u Azovského moře. Vzhledem k válečným událostem – Sevastopol padl, oblast Taganrogu byla Němci obklíčena – byla produkce velmi omezená – 2 ks v r. 1942, poté byla výroba přenesena do střední Asie a zde v létech 1943 – 1945 vzniklo několik málo dalších kusů. Přesný počet vyrobených strojů není znám. Všechny dodané stroje používalo námořní letectvo.


TTD Be-4
(údaje se mírně liší, proto uvádím v závorce další možnosti)
určení: průzkumný létající člun
rok : 1940
motor : 1 x 900 hp Švecov M-62, hvězdicový vzduchem chlazený devítiválec ( 920 hp, 1000/850 hp )
rozpětí : 12.00 m
délka : 10.50 m
výška : 4.05 m
nosná plocha : 25.5 m²
hmotnost : 2055 kg ( 3050 kg, 2082 kg )
hmotnost vzletová: 2760 kg
Max. rychlost : 360 km/h ( 362 km/h, 356 km/h )
přistávací rychlost: 130 km/h
dostup : 8100 m ( 6000 m )
dolet : 950 km jen s palivem ve vnitřních nádržích ( 1000 km, 550 km /1150 km s přídavnými nádržemi )
vytrvalost letu: 2 hod, 4 hod s vnějšími nádržemi
osádka : 2 ( 3 )
nosnost : (300 kg) bomb nebo hlubinných náloží na podkřídelních závěsnících, při přetížení 400kg bomb
výzbroj : 2 x 7.62 mm kulomety ŠKAS – 1 pevný v přídi, 1 pohyblivý ve věži za pilotním prostorem


http://www.kotfsc.com/aviation/be4.htm
http://www.cofe.ru/avia/B/B-59.htm
http://www.aviation.ru/Be/
http://wmilitary.neurok.ru/kor2.html


trocha obrázků:
Berijev Be-4 - pramen www.aviation.ru 
Za povšimnutí stojí fakt, že tento obrázek je shodný s obrázkem z ctrl.liu-se, který pochází z Šavrovovy knihy Historie stavby letadel v SSSR. Zásah cenzora do pozadí snímku je evidentní.

pramen www.aviation.ru
Za povšimnutí stojí fakt, že tento obrázek je shodný s obrázkem z ctrl.liu-se, který pochází z Šavrovovy knihy Historie stavby letadel v SSSR. Zásah cenzora do pozadí snímku je evidentní.

Berijev Be-4 - poválečný portrét

pramen - www.kotfsc.com

poválečný portrét

pramen - www.kotfsc.com

Berijev Be-4 - www.kotfsc.com

www.kotfsc.com
Berijev Be-4 - www.ctrl-c.liu.se

www.ctrl-c.liu.se
URL : https://www.valka.cz/Berijev-Be-4-t161411#156548 Verze : 0
päťpohľadový výkres
Berijev Be-4 -


URL : https://www.valka.cz/Berijev-Be-4-t161411#165109 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více