Název: Name: | Bell XP-59A | Bell XP-59A |
Originální název: Original Name: | Bell XP-59A | |
Kategorie: Category: | experimentální letoun | experimental aeroplane |
Výrobce: Producer: | 05.09.1941-DD.04.1943 Bell Aircraft Corp., Buffalo, New York | |
Období výroby: Production Period: | 05.09.1941-DD.04.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3 Sn.42-108784 - 42-108786 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 01.10.1942 1. Prototyp 15.02.1943 2. prototyp DD.04.1943 3. prototyp | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3318 kg | 7315 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 5694 kg | 12553 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 14.930 m | 49ft |
Délka: Length: | 11,840 m | 38ft 10in |
Výška: Height: | 3,670 m | 12ft 0,5in |
Plocha křídla: Wing Area: | 37,159 m2 | 400,0 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | ? lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | turbojet |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | General Electric I-A o tahu 5,56 kN (567 kg) později dodatečně General Electric I-14B o tahu 7,21kN (735 kp) | General Electric I-1 thrust 1,250 lbf and later General Electric I-14B thurst 1,620 lbf each |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 3 293 l | 870 US gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 650 km/h v 7620 m | 404 mph in 25000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 505.3 km/h v 13167 m | 314 mph in 43200 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 18,82 min do 9144 m | 18,82 min to 30000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 13946 m | 45755 ft |
Dolet: Range: | 643 km | 400 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón M-4 ráže 37 mm, každý se zásoubou 44 granátů. | Two fixed forward-firing 1.457 inch M4 cannon, 44 rounds |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | První prototyp byl neozbrojený. Bell XP-59A byl prvním proudovým letadlem, které bylo vyrobeno a letělo v Americe. Letoun byl od samého začátku navržen s ohledem na sériovou výrobu. Zakázka byla seškrtána a akonec bylo vyrobeno 50 sériových letadel P-59A a P-59B. Výkony letounu byly nepřesvědčivé a tak tento typ posloužil pouze k seznámení pilotů a pozemního personálu s proudovou technikou. | The first prototype was unarmed. The XP-59A is the first American jet aircraft. It did not see combat but it did give the U. S. Army Air Forces (AAF) and the U. S. Navy valuable experience with jet aircraft technology and helped pave the way to more advanced designs. The United States was slow to enter the field of jet propulsion. |
Zdroje: Sources: | William Green, War Planes of the Sekond World War – Fighters, Vol. Three, London Macdonald, sedmé vydání z roku 1973, ISBN: 0-356-01447-9 Joe Baugher, Bell P-59 Airacomet, USAAC/USAAF/USAF Fighter and Pursuit Aircraft, Original Fighter Series-1922 to 1962, June 2002. AirMagazine No.14, Jose Fernandez, Le Bell P-59 Airacomet, premier chasseur à réaction de l’US Army Air Force, juin-juillet 2003. L+K 17/1967, Jiří Hornát, Monografie, Bell P-39 Airacomet. http://www.airwar.ru/enc/fww2/p59.html http://www.aviation-history.com/bell/xp59.html archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Falešná vrtule sloužila k utajení proudového pohonu.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |