Bell XP-59A

     
Název:
Name:
Bell XP-59A Bell XP-59A
Originální název:
Original Name:
Bell XP-59A
Kategorie:
Category:
experimentální letoun experimental aeroplane
Výrobce:
Producer:
05.09.1941-DD.04.1943 Bell Aircraft Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
05.09.1941-DD.04.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3
Sn.42-108784 - 42-108786
První vzlet:
Maiden Flight:
01.10.1942 1. Prototyp
15.02.1943 2. prototyp
DD.04.1943 3. prototyp
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3318 kg 7315 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5694 kg 12553 lb
Rozpětí:
Wingspan:
14.930 m 49ft
Délka:
Length:
11,840 m 38ft 10in
Výška:
Height:
3,670 m 12ft 0,5in
Plocha křídla:
Wing Area:
37,159 m2 400,0 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
General Electric I-A o tahu 5,56 kN (567 kg)
později dodatečně
General Electric I-14B o tahu 7,21kN (735 kp)
General Electric I-1 thrust 1,250 lbf
and later
General Electric I-14B thurst 1,620 lbf each
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3 293 l 870 US gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
650 km/h v 7620 m 404 mph in 25000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
505.3 km/h v 13167 m 314 mph in 43200 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
18,82 min do 9144 m 18,82 min to 30000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
13946 m 45755 ft
Dolet:
Range:
643 km 400 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón M-4 ráže 37 mm, každý se zásoubou 44 granátů. Two fixed forward-firing 1.457 inch M4 cannon, 44 rounds
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
První prototyp byl neozbrojený.


Bell XP-59A byl prvním proudovým letadlem, které bylo vyrobeno a letělo v Americe. Letoun byl od samého začátku navržen s ohledem na sériovou výrobu. Zakázka byla seškrtána a akonec bylo vyrobeno 50 sériových letadel P-59A a P-59B.
Výkony letounu byly nepřesvědčivé a tak tento typ posloužil pouze k seznámení pilotů a pozemního personálu s proudovou technikou.
The first prototype was unarmed.


The XP-59A is the first American jet aircraft. It did not see combat but it did give the U. S. Army Air Forces (AAF) and the U. S. Navy valuable experience with jet aircraft technology and helped pave the way to more advanced designs. The United States was slow to enter the field of jet propulsion.
Zdroje:
Sources:
William Green, War Planes of the Sekond World War – Fighters, Vol. Three, London Macdonald, sedmé vydání z roku 1973, ISBN: 0-356-01447-9
Joe Baugher, Bell P-59 Airacomet, USAAC/USAAF/USAF Fighter and Pursuit Aircraft, Original Fighter Series-1922 to 1962, June 2002.
AirMagazine No.14, Jose Fernandez, Le Bell P-59 Airacomet, premier chasseur à réaction de l’US Army Air Force, juin-juillet 2003.
L+K 17/1967, Jiří Hornát, Monografie, Bell P-39 Airacomet.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p59.html
http://www.aviation-history.com/bell/xp59.html
archiv autora

Bell XP-59A - Falešná vrtule sloužila k utajení proudového pohonu.

Falešná vrtule sloužila k utajení proudového pohonu.
Bell XP-59A -


Bell XP-59A -


Bell XP-59A -


URL : https://www.valka.cz/Bell-XP-59A-t140130#455657 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více