URL : https://www.valka.cz/Bartini-Roberto-Ludvigovic-t195241#562172
Verze : 1
Roberto Ludvigovič Bartini, jak byl přejmenován v SSSR, je pozoruhodnou osobností.
Narodil se ve Fiumi (Rjeka, pozdější Jugoslávie) v r. 1897. Rodilý Ital, v r. 1916 absolvoval důstojnickou školu a v r. 1921 pilotní školu. Od stejného roku byl i členem Komunistické strany Itálie. V r. 1922 promoval na Milánském Polytechnickém institutu.
V r. 1923, po fašistickém puči emigruje do SSSR. Zkušený pilot s vysokou kvalifikací a komunista projde řadou velitelských funkcí v letectvu sovětské armády (VVS RKKA). Od r. 1928 vede oddělení konstrukce obojživelných letadel. Od r. 1930 je generálním konstruktérem výzkumného ústavu NII GVF. Ani jemu se nevyhnuly stalinistické čistky, od r. 1937 do r. 1947 pracuje coby vězeň pod přímou kontrolou NKVD. Po 6 let v konci let 30. bude jeho adresou Počtovyj jaščik No. 5 (tedy PO box No.5). Přesto se mu podaří přemístit se do závodu v Taganrodu, kde pracuje v rámci CKB-29, řízené samozřejmě také NKVD. V r. 1947 je propuštěn z vězení, ale je mu přikázán pobyt na Sibiři, ve výzkumném ústavu SIBNIA, kde je vedoucím odboru perspektivních konstrukcí. Zde v 50. letech pracuje na projektech létajících člunů A55 a A57. Zvláště stroj A57 byl pozoruhodný - měl přistávat na vodě, sněhu i ledu, doplňovat palivo i na moři. S posádkou 3 lidí zajišťovat hlídkové i zásobovací lety dalekého dosahu bez nutnosti návratu na základnu. V r. 1956 byl Bartini rehabilitován a přemístěn do Moskvy, kde pokračoval v projektech svých nekonvenčních amfibií. Bohužel většina nepřekročila stadium projektu, jen některé dosáhly podoby prototypu. Proslavil se nejen pozoruhodnými návrhy unikátních konstrukcí, ale i např. scénou, kdy skočil do moře z paluby vojenského plavidla, aby upoutal pozornost jakési ženy.
Jeho konstrukce se zaměřují na využití tzv. přízemního efektu, tedy zvýšené nosnosti v přízemním letu. Pracoval i v oblasti teoretické fyziky, např. v teorii elementárních částic. Prokazatelně do SSSR zlanařil z USA svého starého přítele Bruna M. Puentecorva, který pak působil v Dubně u Moskvy. Zemřel v r. 1974.
Některé konstrukce: DAR - amfibie (pro dálkový arktický průzkum) Stal-6 - držitel světového rychlostního rekordu podílel se i na poválečných výzkumech s atomovým pohonem letadel - projekt z r. 1960 AL-40 v SibnIA, VVA-14-1/M-62 - Prototyp byl postaven Berjevovou továrnou. Protiponorková amfibie kategorie VTOL. Ohromný nahrbený trup a dolů skloněná křídla mělo podpořit 12 svisle orientovaných tryskových motorů. Dva později přidané motory měly usnadnit klasický vzlet tím, že vytvářely proudění mezi trupem a velkými plováky na křídlech. Celkem byly postaveny tři prototypy. Pravděpodobně žádný z nich nebyl vybaven svisle montovanými motory pro kolmý start.
Prototyp skončil na ploše moninského muzea ve velmi žalostném stavu. Odstrojený, s vymlácenými okny pilotního prostoru, demontovaným vybavením, bez křídel, stojící na plovácích. Částečnou představu mohou nabídnout obrázky např. na: www.airliners.net
URL : https://www.valka.cz/Bartini-Roberto-Ludvigovic-t195241#135341
Verze : 3
Reklama
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.