Iljušin Il-28 [kód NATO: Beagle]

Ilyushin Il-28
Ильюшин Ил-28
     
Název:
Name:
Iljušin Il-28 Ilyushin Il-28
Originální název:
Original Name:
Ильюшин Ил-28
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1948-DD.MM.1949 Moskevský letecký závod č. 240, Moskva /
DD.03.1950-DD.MM.1955 Moskevský letecký závod č. 30, Moskva /
DD.MM.1950-DD.MM.1954 Voroněžský letecký závod č. 64, Voroněž /
DD.MM.1950-DD.MM.1956 Omský strojírenský závod, Omsk /
DD.MM.1953-DD.MM.1953 Kujbyševský letecký závod č. 1 Stalina, Kujbyšev /
DD.MM.1953-DD.MM.1953 Kujbyševský letecký závod č. 18 Vorošilova, Kujbyšev /
DD.MM.1953-DD.MM.1953 Moskevský letecký závod č. 23, Moskva /
DD.MM.1956-DD.MM.1956 Irkutský letecký závod č. 39 J. V. Stalina, Irkutsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1948-DD.MM.1956
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4427:
3 závod č. 240
2508 závod č. 30
922 závod č. 64
757 závod č. 166
50 závod č. 1
50 závod č. 18
2 závod č. 23
135 závod č. 39
První vzlet:
Maiden Flight:
08.07.1948
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
11745 kg 25893 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
18400 kg 40565 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
21200 kg 46738 lb
Rozpětí:
Wingspan:
21,45 m 70ft 4,49in
Délka:
Length:
18,00 m 59ft 0,65in
Výška:
Height:
6,20 m 20ft 4,09in
Plocha křídla:
Wing Area:
60,80 m2 654.45 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Klimov VK-1 o výkonu 26,48 kN Klimov VK-1, thrust 5952 lb
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
7908 l 1740 Imp gal / 2089 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
902 km/h v 4500 m 560.5 mph in 14764 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
770 km/h v ? m 478.5 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
15 m/s 2952.8 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,5 min do 5000 m 6,5 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12300 m 40354 ft
Dolet:
Range:
2260 km 1404.3 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2410 km 1497.5 mi
Výzbroj:
Armament:
2x kanon NR-23 ráže 23 mm v přídi, 100 nábojů každý
2x kanon NR-23 ráže 23 mm v ocasní věži Il-K6, 450 nábojů


1000-3000 kg pum
2x 23 mm NR-23 cannon in the nose, 100 rpg
2x 23 mm NR-23 cannon in the Il-K6 tail turret, 450 rounds


2205-6614 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:










































Poznámka:
Note:
- často uváděná licenční výroba u Avie není pravdivá, pravděpodobně jde o zmatení vyvolané přiřazením československého označení, B-228, a tím, že Československo sloužilo jako prostředník pro dodávky do mnoha zemí třetího světa -
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D. Ilyushin Il-28 Beagle: Light Attack Bomber. Airlife Publishing, Shrewsbury 2002. ISBN 1-84037-351-2.
Якубович, Николай. Первый реактивный бомбардировщик Ил-28: Атомный мясник Сталина. Яуза, Москва 2013. ISBN 978-5-699-68115-0.
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Ilyushin: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-187-3.
Егоров, Ю. А. Самолеты ОКБ С.В.Ильюшина. Русавиа, Москва 2003. ISBN 5-900078-20-5.
Якубович, Николай. Самолеты Ильюшина: Лучшие из лучших. ЯУЗА, Москва 2009. ISBN 987-5-699-33921-1.
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#553107 Verze : 0
Iljušin Il-28



Konstrukční práce na novém taktickém bombardéru pro letectvo SSSR začaly v roce 1946 kdy velení letectva SSSR zveřejnilo specifikace na požadovaný bombardovací stroj. Nový bombardér měl dle specifikací velitelství letectva SSSR dosahovat rychlostí přes 850 km/h a měl být schopen zasahovat taktické i strategické cíle v blízkosti fronty a ve středních vzdálenostech od ní. Jeho obrana měla být řešena hlavňovou výzbrojí přičemž se dbalo na upřednostnění kanonové obranné výzbroje.


Na základě zmíněných specifikací se konstrukční kanceláře OKB Iljušin a OBK Tupolev pustily do konstrukce prototypů. Zatímco OKB Tupolev pro soutěž zkonstruovala letoun Tupolev Tu-14, který vznikl přestavbou starších prototypů a byl řešen poměrně konvenčně, OKB Iljušin zhotovil letoun Il-28, s řadou novátorských prvků v sovětské konstrukci letadel.


První let s letounem Il-28 provedl 8.7.1948 zkušební pilot OKB Iljušin V.K.Kokkinaki, který letoun v roce 1950 také poprvé veřejně předvedl na prvomájové vojenské přehlídce v Moskvě. Sériový výroba letounu byla zahájena v roce 1948.


Technický popis letounu:


Il-28 byl celokovový dvoumotorový hornoplošník s rovným křídlem a doutníkovým trupem s třemi samostatnými přetlakovými prostory.


V přídi byl umístěn klimatizovaný přetlakový prostor letovoda, který měl pro svoji práci k dispozici nízký sklopný stolek pro manipulaci s mapami, sadu navigačních přístrojů a v prosklené aerodynamické špici byl umístěn bombardovací zaměřovač s ovladači bombovnice a závěsů bomb. Tento zaměřovač umožňoval přesné bombardování až do výšky 5000 metrů. Pro nouzové opuštění letounu měl letovod k dispozici katapultážní sedačku Severin KK-1 jejíž vodící kolejnice byly umístěny na zadní přepážce vyhrazující přetlakový prostor letovoda. Tato sedačka měla oproti původnímu provedení sedačky pro stíhací letoun Mikojan Gurevič MiG-15 na záhlavníku namontovaný deflektor pro případ nutnosti katapultáže přes zavřený (pouze v případě pilotní kabiny) nebo neúplně otevřený (jak u pilota tak i u letovoda) kryt kabiny. Vstupně výstupní průlez s celokovovým překrytem se nacházel na horní straně kabiny nad sedačkou a letovod do letounu nastupoval pomocí speciálně zkonstruovaného žebříku. Po stranách předního přetlakového prostoru byly v nehermetických schránkách umístěny dva kanony NS-23 ráže 23 mm se zásobou 150 nábojů na zbraň.


Druhý klimatizovaný přetlakový prostor se nacházel za prostorem letovoda a byl v něm umístěn pilotní prostor s palubní deskou, dvěma svislými panely a dvěma vodorovnými přístrojovými pulty. Palubní deska obsahovala kompletní sadu pilotních přístrojů doplněnou o sadu přístrojů sledujících chod motorů. V její horní části byl umístěn reflexní zaměřovač pro střelbu pevnými kanony letounu. Levý svislý panel obsahoval ovládací prvky pro obsluhu klimatizace kabiny a vzduchové soustavy letounu. Levý vodorovný pult nesl zdvojené ovládací prvky pro řízení chodu a tahu motorů a ovládací prvky pro nastavení vztlakových klapek na křídlech. Pravý svislý panel nesl ovládací prvky elektrické soustavy letounu, které byly doplněny ovládáním interkomu na pravém vodorovném panelu. Zde byly také umístěny ovládací prvky pumovnice a podvozku. Řídící páka byla klasického centrálního typu (umístěná v ose kabiny) a byla vybavena beranovým řízením. Na pravém beranovém sloupku byla umístěna spoušť pro střelbu pevnými kanony v přídi. Pilot seděl upoután v katapultážní sedačce Severin KK-1, která byla vybavena již zmíněnými doplňky. Prosklený překryt kabiny se odklápěl vpravo.


Poslední trupový přetlakový prostor byl umístěn na konci trupu a sloužil jako pracoviště radisty/střelce. Radista měl k dispozici radiostanici pro spojení až na vzdálenosti 700 km (ve výšce 3500 metrů) a při obraně letounu obsluhoval střeleckou věž Il-K6 (rozsah pohybu +40°-60°vertikálně a +-70°horizontálně) s dvojicí kanonů NS-23 ráže 23mm se zásobou 250 nábojů na zbraň. Pro svoji ochranu měl mezi věží a sedačkou namontován pancéřový plát odolný proti střelám do kalibru 13 mm. Protože stanoviště radisty/střelce bylo umístěno pod svislou ocasní plochou, nebylo možné aby bylo vybaveno katapultážní sedačkou. V případě nouzového opuštění letounu radista odhodil překryt vstupního prostoru v podlaze a vyskočil vzniklým otvorem ven přičemž měl připnutý zádový padák. V praxi byl ale tento způsob opuštění letounu díky velké rychlosti velice náročný (díky velké rychlosti obtékání trupu vzduchem nebyli schopni ze svého stanoviště vylézt či vyskočit) takže ztráty radistů/střelců v sestřelených letounech dosahovaly až 95 procent.


Za přetlakovým prostorem pilota byla umístěna pumovnice s hydraulicky ovládánými dvířky. V pumovnici bylo umístěno 13 elektricky ovládaných pumových závěsů pro pumy FAB-250 (8 kusů), FAB-500 (4 kusy), FAB-1500 (1 kus) a FAB-3000 (1 kus).


Křídlo bylo hornoplošného typu s kompletní mechanizací náběžné a odtokové hrany přičemž na náběžné hraně se nacházely výsuvné sloty pro zlepšení ovladatelnosti letounu při rychlostech pod 300 km/h. Odtoková hrana obsahovala dvoudílné sklopné klapky Fowlerova typu s třípolohovým nespojitým ovládáním.


Pohonné jednotky byly umístěny v motorových gongolách ve 2/5 rozpětí křídla přičemž mimo motorů obsahovaly gondoly také prostor pro zatažení hlavních podvozkových noh. První prototyp Il-28 byl vybaven motory Rolls Royce Nene, které byly následně u sériově vyráběných letounů nahrazeny motory RD-45F což byly v SSSR licenčně vyráběné motory Rolls Royce Nene. Od roku 1949 byly všechny vyrobené letouny zpětně vybaveny motory Klimov VK-1 s větším výkonem a výškovostí. Jako doplňková motorová výstroj v případě startu přetíženého letounu sloužila dvojice pomocných startovacích motorů na tuhá paliva jejichž upevňovací kování bylo umístěno na úrovni odtokové hrany křídla. Doba hoření těchto motorů byla 13 sekund.


Podvozek letounu byl klasické tříbodové příďové konstrukce se zdvojeným příďovým podvozkovým kolem.



Zdroje:
www.military.cz
Publikace Triáda
Bílek modelářům - Il-28
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#184635 Verze : 0
Iljušin Il-28 Beagle (obrázek)


Zdroj : http://www.airwar.ru/enc/bomber/il28.html
Iljušin Il-28 [kód NATO: Beagle] - Iljušin Il-28 Beagle

Iljušin Il-28 Beagle
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#254839 Verze : 0
Il-28 indonézského a rumunského letectva:
Iljušin Il-28 [kód NATO: Beagle] -


Iljušin Il-28 [kód NATO: Beagle] -


URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#197530 Verze : 0
Ručná povrchová údržba B-228...
Iljušin Il-28 [kód NATO: Beagle] - V porovnaní s postavičkami mechanikov vyniknú rozmery najväčšieho bombardéra čs. letectva ...

V porovnaní s postavičkami mechanikov vyniknú rozmery najväčšieho bombardéra čs. letectva ...
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#252810 Verze : 0
V prvej polovici päťdesiatych rokov boli sovietske bombardéry Il-28 dodané do Československa, kde pod označením B-228 boli zaradené do výzbroje čs. letectva.
Iljušin Il-28 [kód NATO: Beagle] - Ako náhrada za vyradené bombardéry B-36 / Mosquito / a B-32 / Pe-2 / boli zaradené prúdové bombardéry B-228 / Il-28 /.

Ako náhrada za vyradené bombardéry B-36 / Mosquito / a B-32 / Pe-2 / boli zaradené prúdové bombardéry B-228 / Il-28 /.
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#252813 Verze : 0
Il-28 čs. letectva
Iljušin Il-28 [kód NATO: Beagle] - Iljušin československého letectva.

Iljušin československého letectva.
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#254825 Verze : 0
Iljušin Il-28 Beagle (obrázek)


Zdroj : http://www.airwar.ru/enc/bomber/il28.html
Iljušin Il-28 [kód NATO: Beagle] - Iljušin Il-28 Beagle

Iljušin Il-28 Beagle
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#254838 Verze : 0
Il-28 čs. letectva


Zdroj : Obrana lidu 1961 č.168
Iljušin Il-28 [kód NATO: Beagle] - Detail zadného streliska

Detail zadného streliska
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#293207 Verze : 0
Iljušin Il-28 ("modrá 11").


Ilyushin Il-28 Side view by Basil Zolotov
Iljušin Il-28 [kód NATO: Beagle] - Source : http://basilzolotov.com

Source : http://basilzolotov.com

Web autora : http://basilzolotov.com

URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#590121 Verze : 0
Iljušin Il-28 ("rudá 15") z výzbroje 1. letky 63. bombardovacího leteckého pluku, který operoval z leteckých základen Stanislav (1953 - 1954) a Werneuchen (1954 - 1960).


Ilyushin Il-28 Side view by Basil Zolotov
Iljušin Il-28 [kód NATO: Beagle] - Source : http://basilzolotov.com

Source : http://basilzolotov.com

Web autora : http://basilzolotov.com

URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#590122 Verze : 1
Iljušiny Il-28 používalo i východoněmecké letectvo, nikoliv jako bombardéry, ale jako stroje pro vlekání leteckých terčů. K těmto strojů patřil i níže zobrazený letoun taktického čísla 208, který se dnes nachází v leteckém muzeu v Berlíně. Byl vyroben v roce 1955, po službě v sovětském letectvu byl roku 1962 dodán do NDR, kde až do začátku osmdesátých let sloužil u letky pro vlekání cílů ZDS, jež v průběhu let prošla reorganizacemi na ZDS-21, ZDS-23 a nakonec ZDK-33. (©Radek Havelka)
(ZDS = Zieldarstellungsstaffel)
(ZDK = Zieldarstellungskette)


URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#290089 Verze : 0
Il-28 ze Kbel.












URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#19586 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více