Název: Name: | AMX-30D | |
Originální název: Original Name: | AMX-30D | |
Kategorie: Category: | vyprošťovací tank | |
Výrobce: Producer: | Atelier de Construction Roanne Francie | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1975-DD.MM.RRRR | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ? | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 40000 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 7530 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 3150 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 6150 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 450 mm | |
Pancéřování: Armour: | Korba Čelní pancíř: 79 mm Boční stěny korby: 57 mm Zadní stěna korby: 30 mm Strop korby: 20 mm Dno korby: 20 mm Přepravní prostor osádky Čelo : 79 mm Boky: 42 mm Zadní stěna: 42 mm Strop: 20 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Vodou chlazený přeplňovaný vícepalivový motor Hispano – Suiza HS 110 - počet válců: 12 | |
Výkon: Power: | 536 kW při 2000 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | Mechanická převodovka typu 5SD-200D s 5 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 1 vzad | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 60 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | 45 km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 600 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | 450 km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 27 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | 14 ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 2,9 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,93 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 2,0 m | |
Nástavba: Superstructure: | Hydraulicky ovládaná dozerová radlice - max. pracovní výkon radlice je 150 m3/h - šířka radlice je 3500 mm - výška radlice je 1100 mm Hydraulicky ovládaný jeřábový výložník - max. nosnost jeřábového výložníku je 15000 kg, - pracovní rozsah výložníku při otáčení je 270 stupňů, - délka vyložení výložníku je 4500 mm Hlavní naviják - tažná síla navijáku je 35000 kg, - délka lana je 100 m, - průměr lana je 35 mm, Pomocný naviják - tažná síla pomocného navijáku je 3500 kg, - délka lana je 120 m, - průměr lana je 11,2 mm Dále je vozidlo vybaveno: - soupravou tažných tyčí (triangl), - soupravou vyprošťovacích přípravků a pomůcek, - soustavu kladek k navijáku, - soupravou ženijního nářadí | |
Výzbroj: Armament: | Protiletadlový kulomet FN1 ráže 7,62 mm vezený palebný průměr činí 500 ks nábojů 3x zadýmovací granátomet ráže 80 mm | |
Uživatelské státy: User States: | Francie , Řecko , Španělsko , Kypr , Katar , Saúdská Arábie , Spojené Arabské Emiráty , Venezuela , | |
Poznámka: Note: | Brodivost: - nástavcem pro hluboké brodění do hloubky 4,0 m Objem palivové soustavy: 920 l | |
Zdroje: Sources: | Zdroje: Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 5. díl, vydala Military Systém Line s.r.o jako první vydání v roce 1999, ISBN 80-902669-1-6. Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 1. díl, vydala Military System Line s.r.o jako druhé nezměněné vydání v roce 1999, ISBN 80-85960-00-1. Časopis Tanky - kolekce pancéřových vozidel č.2 vydaný v roce 2007 redakcí PRESS-PYGMALION v Českém Těšíně www.armyrecognition.com |
URL : https://www.valka.cz/AMX-30D-vyprostovaci-tank-t11231#403819Verze : 0
foto
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/AMX-30D-vyprostovaci-tank-t11231#35603Verze : 0
ICE
MOD
AMX-30D (vyprošťovací tank)
Vývoj
Vyprošťovací tank AMX-30D (Depannage) vznikl na strojovém spodku středního tanku AMX-30. Byl vyvinut jako zabezpečovací technický prostředek pro jednotky vyzbrojené právě tanky typové řady AMX-30. Jeho vývoj byl zahájen v roce 1967. Sériová výroba byla zahájena v závodech francouzské firmy Atelier de Construction Roanne v roce 1975 a do výzbroje francouzské armády byl vyprošťovací tank zařazen v roce 1976.
Určení
Vyprošťovací tank AMX-30D byl určen k technickému zabezpečení francouzských obrněných jednotek vyzbrojených středními tanky AMX-30, AMX-30B a AMX-30B2, k vyprošťováni a odsunu uvázlé nebo poškozené techniky, provádění oprav a údržby techniky v polních podmínkách, odklízení překážek z cest, hloubení okopů pro techniku a lehkým zemním pracem.
Popis
Vyprošťovací tank AMX-30D jak už bylo výše zmíněno vychází ze strojového spodku středního tanku AMX-30. Jeho konstrukci lze označit za klasickou, pro vyprošťovací tanky konstruované od poloviny 60. let 20. století. Původní věžoví komplet byl odstraněn a úpravou boků a stropu korby vznikl přepravní prostor pro osádku, čítající čtyři členy (velitel, řidič, strojník mechanik a mechanik). Přepravní prostor je rozdělen do tří částí, ve předu je řidič, ve střední části velitel a v zadu zbývající dva členové osádky. V přední části stropu přepravního prostoru je příklop řidiče, se třemi periskopy. Ve střední části stropu se nachází velitelská věžička typu TOP7, převzata z tanku AMX-30, je tvořena deseti periskopy umístěnými po jejím obvodu, bez infračervených přístrojů pro noční vidění. Je vybavena jednodílným příklopem a lafetou pro protiletadlový kulomet ráže 7,62 mm. V zadní části stropu přepravního prostoru je příklop pro zbývající dva členy osádky. Po jeho levé straně jsou umístěny dva periskopy, pro sledování levé a částečně i zadní části vozidla. Na levé straně přepravního prostoru jsou umístěny tři zadýmovací granátomety ráže 80 mm. V zadní části korby se nachází motorový prostor, jehož strop tvoří plošinu určenou k přepravě skupin a podskupin pro poškozenou techniku. V zadní části plošiny jsou umístěny dva rozměrné kontejnery na náhradní díly, nářadí a speciální přípravky k provádění oprav v poli. Na bocích korby po obou stranách vozidla jsou uchyceny soupravy tažných tyčí, lan, kladek k navijáku a ženijního nářadí. V pravé přední části korby vedle řidičského prostoru je namontována otočná základna pro jeřábový výložník o nosnosti 15 tun. Složené rameno výložníku je uloženo na pravé straně korby podél přepravního prostoru osádky a přepravní plošiny. Výfuky jsou umístěny na blatnících nad hnacími koly po obou stranách tanku.
Pancéřová ochrana vyprošťovacího tanku
Korba
Čelní pancíř: 79 mm
Boční stěny korby: 57 mm
Zadní stěna korby: 30 mm
Strop korby: 20 mm
Dno korby: 20 mm
Přepravní prostor osádky
Čelo : 79 mm
Boky: 42 mm
Zadní stěna: 42 mm
Strop: 20 mm
Chrání osádku před střelami z malorážních děl, ručních zbraní a střepinami z dělostřeleckých granátů.
Podvozek, motor a převodovka
Podvozek tanku je tvořen pěti pojezdovými koly po obou stranách korby, odpružených torzními tyčemi. První čtyři kola jsou uspořádána po dvojicích do dvoukolových pojezdových podvozků, poslední je zavěšeno samostatně. První a poslední pojezdové kolo je vybaveno hydraulickým tlumičem. Hnací kolo je vzadu a napínací vepředu. Horní větev pojezdového ústrojí je tvořena pěti nosnými kladkami po obou stranách korby. Kolejový pás má 83 článků, váží 1580 kg a je široký 570 mm. Délka styčné plochy mezi pásem a terénem je 4 120 mm.
Tank je poháněn 12válcovým vodou chlazeným přeplňovaným vícepalivový motorem Hispano – Suiza HS 110 o výkonu 536 kW při 2000 ot./min. Motor může jako palivo využívat benzín, motorovou naftu nebo směs ropných derivátů a lihu, což během případného válečného konfliktu výrazně eliminuje potíže s dodávkami paliva.
Pohonný systém tankuje tvořen automatickou, excentrickou, hlavní spojkou, mechanickou převodovkou typu 5SD-200D s 5 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 1 vzad a trojitými diferenciály. Za účelem zvýšení točivého momentu, jsou hnací kola vybavena dvojitými postranními rozvodovkami. Rozvodovky jsou tvořeny čelními a planetovými převodovkami.
Výzbroj vozidla a systémy pro přežití osádky
Hlavní výzbroj vozidla tvoří protiletadlový kulomet FN1 ráže 7,62 mm, určený k ochraně vozidla a osádky před živou sílou protivníka a nízko letícími cíli. Vezený palebný průměr činní 500 ks nábojů ráže 7,62 mm.
Na levé straně přepravního prostoru jsou umístěny tři zadýmovací granátomety ráže 80 mm. Do konce 70. let byly používány zadýmovací granáty typu AFR FUM 80F1, od počátku 80. let se začaly využívat modernější granáty typu AFR FUM VIR G2.
Vozidlo je vybaveno tlakovým filtroventilačním zařízením proti ZHN a automatickým protipožárním zařízením. V případě nočního přesunu může řidič nahradit prostřední periskop aktivním infračerveným přístrojem SOPELEM OB-16-A. Vozidlo je schopno bez přípravy brodit do hloubky 1,3 m, s přípravou do hloubky 2,27 m a s nástavcem pro hluboké brodění do hloubky 4 m.
Speciální vybavení
V čelní části korby je namontována hydraulicky ovládaná dozerová radlice, sloužící k ukotvení vozidla při práci s navijákem nebo jeřábovým výložníkem. Může být využita i k lehkým terénním pracem a hloubení okopů pro techniku.
- max. pracovní výkon radlice je 150 m3/h
- šířka radlice je 3 500 mm
- výška radlice je 1 100 mm
Hydraulicky ovládaný jeřábový výložník je učený k výměně věžových kompletů, skupin a podskupin v polních podmínkách. Svými parametry je schopen ty to úkony provádět u tanku AMX-30, AMX-30B a AMX-30B2. Na tanky typové řady Leclerc je však příliš slabý.
- max. nosnost jeřábového výložníku je 15 t,
- pracovní rozsah výložníku při otáčení je 270 stupňů,
- délka vyložení výložníku je 4 500 mm
Hlavní naviják je určen k vyprošťování uvázlé nebo poškozené techniky, případně k odstraňování překážek z cest, samovyproštění apod. Je umístěn ve střední části korby mezi přepravním prostorem osádky a motorovým prostorem.
- tažná síla navijáku je 35 t,
- délka lana je 100 m,
- průměr lana je 35 mm
Pomocný naviják je určen jako doplněk hlavního navijáku, případně k vyprošťování lehčích kusů automobilní techniky. Nachází se ve střední části čelního pancíře přepravního prostoru osádky, těsně nad hydraulicky ovládanou radlicí.
- tažná síla pomocného navijáku je 3,5 t,
- délka lana je 120 m,
- průměr lana je 11,2 mm
Dále je vozidlo vybaveno:
- soupravou tažných tyčí (triangl),
- soupravou vyprošťovacích přípravků a pomůcek,
- soustavu kladek k navijáku,
- soupravou ženijního nářadí
Zdroje:
Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 5. díl, vydala Military Systém Line s.r.o jako první vydání v roce 1999, ISBN 80-902669-1-6.
Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 1. díl, vydala Military System Line s.r.o jako druhé nezměněné vydání v roce 1999, ISBN 80-85960-00-1.
Časopis Tanky - kolekce pancéřových vozidel č.2 vydaný v roce 2007 redakcí PRESS-PYGMALION v Českém Těšíně
www.armyrecognition.com
Vývoj
Vyprošťovací tank AMX-30D (Depannage) vznikl na strojovém spodku středního tanku AMX-30. Byl vyvinut jako zabezpečovací technický prostředek pro jednotky vyzbrojené právě tanky typové řady AMX-30. Jeho vývoj byl zahájen v roce 1967. Sériová výroba byla zahájena v závodech francouzské firmy Atelier de Construction Roanne v roce 1975 a do výzbroje francouzské armády byl vyprošťovací tank zařazen v roce 1976.
Určení
Vyprošťovací tank AMX-30D byl určen k technickému zabezpečení francouzských obrněných jednotek vyzbrojených středními tanky AMX-30, AMX-30B a AMX-30B2, k vyprošťováni a odsunu uvázlé nebo poškozené techniky, provádění oprav a údržby techniky v polních podmínkách, odklízení překážek z cest, hloubení okopů pro techniku a lehkým zemním pracem.
Popis
Vyprošťovací tank AMX-30D jak už bylo výše zmíněno vychází ze strojového spodku středního tanku AMX-30. Jeho konstrukci lze označit za klasickou, pro vyprošťovací tanky konstruované od poloviny 60. let 20. století. Původní věžoví komplet byl odstraněn a úpravou boků a stropu korby vznikl přepravní prostor pro osádku, čítající čtyři členy (velitel, řidič, strojník mechanik a mechanik). Přepravní prostor je rozdělen do tří částí, ve předu je řidič, ve střední části velitel a v zadu zbývající dva členové osádky. V přední části stropu přepravního prostoru je příklop řidiče, se třemi periskopy. Ve střední části stropu se nachází velitelská věžička typu TOP7, převzata z tanku AMX-30, je tvořena deseti periskopy umístěnými po jejím obvodu, bez infračervených přístrojů pro noční vidění. Je vybavena jednodílným příklopem a lafetou pro protiletadlový kulomet ráže 7,62 mm. V zadní části stropu přepravního prostoru je příklop pro zbývající dva členy osádky. Po jeho levé straně jsou umístěny dva periskopy, pro sledování levé a částečně i zadní části vozidla. Na levé straně přepravního prostoru jsou umístěny tři zadýmovací granátomety ráže 80 mm. V zadní části korby se nachází motorový prostor, jehož strop tvoří plošinu určenou k přepravě skupin a podskupin pro poškozenou techniku. V zadní části plošiny jsou umístěny dva rozměrné kontejnery na náhradní díly, nářadí a speciální přípravky k provádění oprav v poli. Na bocích korby po obou stranách vozidla jsou uchyceny soupravy tažných tyčí, lan, kladek k navijáku a ženijního nářadí. V pravé přední části korby vedle řidičského prostoru je namontována otočná základna pro jeřábový výložník o nosnosti 15 tun. Složené rameno výložníku je uloženo na pravé straně korby podél přepravního prostoru osádky a přepravní plošiny. Výfuky jsou umístěny na blatnících nad hnacími koly po obou stranách tanku.
Pancéřová ochrana vyprošťovacího tanku
Korba
Čelní pancíř: 79 mm
Boční stěny korby: 57 mm
Zadní stěna korby: 30 mm
Strop korby: 20 mm
Dno korby: 20 mm
Přepravní prostor osádky
Čelo : 79 mm
Boky: 42 mm
Zadní stěna: 42 mm
Strop: 20 mm
Chrání osádku před střelami z malorážních děl, ručních zbraní a střepinami z dělostřeleckých granátů.
Podvozek, motor a převodovka
Podvozek tanku je tvořen pěti pojezdovými koly po obou stranách korby, odpružených torzními tyčemi. První čtyři kola jsou uspořádána po dvojicích do dvoukolových pojezdových podvozků, poslední je zavěšeno samostatně. První a poslední pojezdové kolo je vybaveno hydraulickým tlumičem. Hnací kolo je vzadu a napínací vepředu. Horní větev pojezdového ústrojí je tvořena pěti nosnými kladkami po obou stranách korby. Kolejový pás má 83 článků, váží 1580 kg a je široký 570 mm. Délka styčné plochy mezi pásem a terénem je 4 120 mm.
Tank je poháněn 12válcovým vodou chlazeným přeplňovaným vícepalivový motorem Hispano – Suiza HS 110 o výkonu 536 kW při 2000 ot./min. Motor může jako palivo využívat benzín, motorovou naftu nebo směs ropných derivátů a lihu, což během případného válečného konfliktu výrazně eliminuje potíže s dodávkami paliva.
Pohonný systém tankuje tvořen automatickou, excentrickou, hlavní spojkou, mechanickou převodovkou typu 5SD-200D s 5 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 1 vzad a trojitými diferenciály. Za účelem zvýšení točivého momentu, jsou hnací kola vybavena dvojitými postranními rozvodovkami. Rozvodovky jsou tvořeny čelními a planetovými převodovkami.
Výzbroj vozidla a systémy pro přežití osádky
Hlavní výzbroj vozidla tvoří protiletadlový kulomet FN1 ráže 7,62 mm, určený k ochraně vozidla a osádky před živou sílou protivníka a nízko letícími cíli. Vezený palebný průměr činní 500 ks nábojů ráže 7,62 mm.
Na levé straně přepravního prostoru jsou umístěny tři zadýmovací granátomety ráže 80 mm. Do konce 70. let byly používány zadýmovací granáty typu AFR FUM 80F1, od počátku 80. let se začaly využívat modernější granáty typu AFR FUM VIR G2.
Vozidlo je vybaveno tlakovým filtroventilačním zařízením proti ZHN a automatickým protipožárním zařízením. V případě nočního přesunu může řidič nahradit prostřední periskop aktivním infračerveným přístrojem SOPELEM OB-16-A. Vozidlo je schopno bez přípravy brodit do hloubky 1,3 m, s přípravou do hloubky 2,27 m a s nástavcem pro hluboké brodění do hloubky 4 m.
Speciální vybavení
V čelní části korby je namontována hydraulicky ovládaná dozerová radlice, sloužící k ukotvení vozidla při práci s navijákem nebo jeřábovým výložníkem. Může být využita i k lehkým terénním pracem a hloubení okopů pro techniku.
- max. pracovní výkon radlice je 150 m3/h
- šířka radlice je 3 500 mm
- výška radlice je 1 100 mm
Hydraulicky ovládaný jeřábový výložník je učený k výměně věžových kompletů, skupin a podskupin v polních podmínkách. Svými parametry je schopen ty to úkony provádět u tanku AMX-30, AMX-30B a AMX-30B2. Na tanky typové řady Leclerc je však příliš slabý.
- max. nosnost jeřábového výložníku je 15 t,
- pracovní rozsah výložníku při otáčení je 270 stupňů,
- délka vyložení výložníku je 4 500 mm
Hlavní naviják je určen k vyprošťování uvázlé nebo poškozené techniky, případně k odstraňování překážek z cest, samovyproštění apod. Je umístěn ve střední části korby mezi přepravním prostorem osádky a motorovým prostorem.
- tažná síla navijáku je 35 t,
- délka lana je 100 m,
- průměr lana je 35 mm
Pomocný naviják je určen jako doplněk hlavního navijáku, případně k vyprošťování lehčích kusů automobilní techniky. Nachází se ve střední části čelního pancíře přepravního prostoru osádky, těsně nad hydraulicky ovládanou radlicí.
- tažná síla pomocného navijáku je 3,5 t,
- délka lana je 120 m,
- průměr lana je 11,2 mm
Dále je vozidlo vybaveno:
- soupravou tažných tyčí (triangl),
- soupravou vyprošťovacích přípravků a pomůcek,
- soustavu kladek k navijáku,
- soupravou ženijního nářadí
Zdroje:
Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 5. díl, vydala Military Systém Line s.r.o jako první vydání v roce 1999, ISBN 80-902669-1-6.
Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 1. díl, vydala Military System Line s.r.o jako druhé nezměněné vydání v roce 1999, ISBN 80-85960-00-1.
Časopis Tanky - kolekce pancéřových vozidel č.2 vydaný v roce 2007 redakcí PRESS-PYGMALION v Českém Těšíně
www.armyrecognition.com
URL : https://www.valka.cz/AMX-30D-vyprostovaci-tank-t11231#313391Verze : 0
Téměř čistý "bokorys"
za povšimnutí stojí, že na obou fotografiích má tank na korbě naložený celý "power pack" pro případnou opravu poškozeného "kolegy"
za povšimnutí stojí, že na obou fotografiích má tank na korbě naložený celý "power pack" pro případnou opravu poškozeného "kolegy"
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/AMX-30D-vyprostovaci-tank-t11231#39295Verze : 0
ICE
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.