Mitsubishi A6M Reisen "Zero"

Autor: Miroslav Řehák / MinTaur 🕔︎︎ 👁︎ 48.388

"Nulová stíhačka" - jak ji japonští výrobci i piloti nazývali (podle roku výroby 2600 japonského letopočtu - 1940), byla nejproslulejším letadlem "země vychazejícího slunce". Od toho jí také na Západě nazývali "Zero" (nula). Před 2. světovou válkou, i jejím počátkem se spoléhalo na taktiku manévrování a v této činnosti bylo Zero bezkonkurenčně nejlepší. Mohlo za to velmi malé pancéřování, což s sebou zároveň neslo jisté bezpečnostní nevýhody. Letadla jako Zero jsou velice lehká a dokáží se točit pomalu na místě jako káča, zatímco opačný extrém - Focke Wulf 190 se točí jak ledoborec. Vyvrcholením tohoto typu byla verze A6M2 pro vybojování vzdušné převahy, z dalších A6M3 měla vetší výkon, zato však kratší dolet. Dále A6M5 silnější výzbroj a A6M6 zesílené pancéřování, které bylo postupem vývoje spojeneckých letadel nezbytné. A6M6 měla zároveň lepší nosnost pro bombardovací úkoly. S přídavnou nádrží mělo Zero fenomenální dolet, dosažený perfektním řešením soustavy motor/vrtule.

Zachovalé A6M

Reklama

Námořní letectvo vyzkoušelo Reiseny na palubě letadlové lodě Kaga již v roce 1940 a ještě v průběhu téhož roku je dostaly do výzbroje útvary šesti letadlových lodí i jednotky sídlící ve Francouzské Indočíně a na Formose (Tchajwanu). Vstup Japonska do druhé světové války byl již na dosah a tím pádem začal i výcvik japonských pilotů, kteří měli k dispozici nejlepší letadla své doby na světě - Zera. Pět měsíců předtím, než Japonsko vstoupilo do války, vzlétl prototyp další verze Reisenu, známé pod kódem A6M3, který měl, jak už je zmíněno výše, vyšší rychlost, zato však kratší dolet. Američané se s novou verzí setkali poprvé v bojích nad Šalomounovými ostrovy v říjnu roku 1942 a protože měli zato, že se jedná o letoun zcela nové konstrukce, přidělili mu kódové označení "Hamp".

A6M Zero

Na začátku roku 1943 již Reisen (v označení Spojenců Zero-sen, Zero nebo také Zeke) ztrácel mnoho ze svého výsadního postavení, získaného začátkem války, protože se spojenečtí piloti naučili využívat slabé stránky tohoto typu a navíc dostávali do výzbroje nové stíhací letouny jako F6F Hellcat, případně F4U Corsair, na které Reisen v mnohém ohledu nestačil. Na řadu se tak dostával typ A6M5 s lepší výzbrojí a v dalších verzích i zesíleným pancéřováním. Ovšem ani to se nesetkalo s větším úspěchem. Podle některých pramenů vyrobila firma Mitsubishi 3 879 a firma Nakadžima 6 215 Reisenů všech verzí. Vysoké počty vyrobených strojů, ani nasazení řádově stovek Reisenů v zoufalých protiútocích sborů Kamikadze však od Japonska porážku neodvrátily. I tak je dodnes tato "nulová stíhačka" legendou díky své schopnosti rychlého točení krátkými oblouky.

 

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více