Rozhodnutím hlavného veliteľa VVS generál plukovníka Alexandra Zelina boli zastavené lety ruských Su-24. Dôvodom bola skutočnosť, že počas jedného týždňa došlo k dvom haváriám lietadiel tohto typu.
URL : https://www.valka.cz/19-06-2009-Lety-ruskych-Su-24-docasne-pozastavene-t85671#316814
Verze : 0
Nedalo mně to a vyhledal jsem nějaké podrobnosti.
Pokud budete číst články chronologicky, dojdete k těmto závěrům:
1) První havárie se stala 17.června 2009 ve 14:55 MČ při běžném plánovaném letu. V Murmanské oblasti na letišti Mončegorsk havaroval Su-24 tak, že při přistání ztratil výšku a spadl na vzletovou dráhu, kde se samozřejmě rozbil a poté úplně shořel. Oba piloti se stihli katapultovat a nic se jim nestalo. Tady se hovoří, že to bylo chybou pilota (to by mohl upřesnit někdo z pilotů tady na fóru). Vím, že když jsme se o podobných problémech bavili na jedněch divizních střelbách s Oldou Pelčákem (záložní kosmonaut za Vláďy Remka, zástupce velitele 3.d PVOS), což byl excelentní pilot, který miloval létání na MiG-21, tak nějaký malér způsobí např. opomenutí pilota vysunout přistávací klapky. K takové nehodě došlo právě na letišti 11.slp Žatec, když létali pro naši 71.plrb, která měla vyvedeny plro připravující se na střelby na polygonu u Postoloprt, blíže Lešany. Tenkrát to ale neskončilo katastrofou, letadlo trochu keclo na zadek a srolovalo to takový tu kýlovou plochu vzadu dole na trupu.
2) Včera ruský ministr obrany prohlásil, že ta havárie nebyla leteckou katastrofou a létání Su-24 nebude zastaveno.
3) Dnes spadl druhý kousek Su-24, tentokrát v Rostovské oblasti v 15:24 MČ. I tady se oba piloti stačili katapultovat a zůstali naživu.
4) Velitel ruských VVS zastavil lety letadel typu Su-24 do vyšetření příčin obou havárií.
Článků o těch haváriích je ruských webech hodně, všechny jsou ale na jedno brdo, protože zatím žádné extra informace k dispozici nejsou a dokud to komise nevyšetří tak předpokládám, že prohlášení budou velmi opatrná a v podstatě nic neříkající.
Fotografie je z www.Airliners.com, udělal ji Dmitrij Žerdin na letecké základně v Lipecku v červnu 2008.
Závěrem jedna drobnost: Není bez zajímavosti, že výroba letadel Su-24 byla ukončena v roce 1993. Bylo vyrobeno zhruba 1200 kusů různých modifikací, z toho více než 700 v modifikaci Su-24M a znich odvozených verzí. Byly vyráběly v Novosibiřské letecké továrně. V Rusku je v použití okolo 800 Su-24 různého provedení, z toho 350 je u námořního letectva.
Frontový bombardér Suchoj Su-24 (v teminologii NATO Fencer-A)
URL : https://www.valka.cz/19-06-2009-Lety-ruskych-Su-24-docasne-pozastavene-t85671#316837
Verze : 0
Reklama
Lety boli pozastavené po zistení príčiny pádu Su-24 na letisku Mončegorsk. Lietadlo sa pokúšalo opakovane pristáť ale technická porucha zabránila riadnemu pristátiu.
Jak to ale opravdu je ve hvězdách. Měli by mít celkem 10 bombardovacích pluků vyzbrojených Su-24 a 6 průzkumných leteckých pluků částečně vyzbrojených Su-24MR. Podle jiných zdrojů by tedy měli mít cca 300 bombardovacích Su-24 + 200 ve skladech (zakonzervovaných) a k tomu si tak 100 průzkumných Su-24MR. Ty informace se hledají dost špatně, co zdroj, to odlišnost.
URL : https://www.valka.cz/19-06-2009-Lety-ruskych-Su-24-docasne-pozastavene-t85671#316853
Verze : 0
Reklama
Taká malá špekulácia z mojej strany.
V posledných rokoch dostávajú Ruské VVS viac peňazí z rozpočtu, nové resp. modernizované lietadlá a piloti si konečne viac zalietajú. Lenže, pokiaľ pred cca. 10 rokmi to bolo omnoho "drsnejšie" a mnohý piloti boli radi ak za rok nalietali 40-50 hodín ročne. A teraz keď sa nálet zvyšuje nad 100-120 hodín ročne v priemere, dochádza k neželanému efektu. Viac sa lieta, viac padá. Tzn. lietadlá a ich posádky sa v predchádzajúcom období "šetrili", necvičili tie najnáročnejšie prvky pilotáže. Mnoho mladých pilotov nemá "rezervu" skúseností ako ich starší kolegovia čo už "všeličo" zažili. Teda napriek dobre odlietanému cvičnému letu pilot stráca pozornosť pri pristátí - lebo veď už je "skoro doma". Aj lietadlá, ktoré predtým len stáli v hangároch, starnú. Ťažko povedať ako seriózne sa robia prehliadky a opravy pred zaradeným do prevádzky, resp. predletové prípravy (či má pozemný personál dosť skúseností atď.)? Alebo aj stroj vracajúci sa z generálky - kde mohol/nemusel personál závodu niečo opomenúť (Aj stroj Tu-160 ktorý havaroval v roku 2003, bol tuším po výmene motorov? Aj keď to nemusela byť príčina katastrofy v tomto konkrétnom prípade).
Niečo podobné zažilo aj české a slovenské letectvo cca. na prelome storočí a v nasledujúcich rokoch, keď po období krátenia rozpočtov a prídelov paliva došlo k navýšeniu dotácie letových hodín a niekoľko lietadiel spadlo (myslím, že to bola séria štyroch katastrof CzAF v priebehu roka tuším 1999 alebo 2000).
URL : https://www.valka.cz/19-06-2009-Lety-ruskych-Su-24-docasne-pozastavene-t85671#317196
Verze : 0
Nemám relevantné informácie ako kolísal ročný nálet pilotov Su-24 ale tejto túto teóriu vyvracia chronológia havárií Su-24. V spomínaných posledných haváriách 17. a 19. júna v prvom prípade bola zaznamenaná technická porucha, druhá sa vyšetruje ako chyba pilotáže. Paradoxne zo zvýšením náletu ruských pilotov po príchode V. Putina havárie u Su-24 mierne poklesli.
URL : https://www.valka.cz/19-06-2009-Lety-ruskych-Su-24-docasne-pozastavene-t85671#317209
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.