22. června 2015 bylo rozhodnutím Evropské rady schváleno spuštění operace EUNAVFOR MED - součásti komplexní reakce EU na problém migrace z afrického kontinentu do Evropy. Jedná se o vojenskou operaci, která je komplementární k dalším již probíhajícím operacím (např. TRITON, POSEIDON) a iniciativám Evropské unie. Jejím cílem je rozbití operačního modelu převaděčů a obchodníků s lidmi ve Středomoří.
Ve skutečnosti však Unie až dosud nasazovala lodě pouze proto, aby vyzvedávaly z nafukovacích člunů ohrožené imigranty. Nyní Brusel konečně usoudil, že je třeba obsazovat pašerácká plavidla a podezřelé brát do zajetí.
V Bruselu ve středu jednali zastupci zemí,podílejících se na EUNAVFOR MED, o přechodu operace do ofenzivní fáze. Údajně má jít o akci velmi podobnou úspěšnému zákroku proti somálským pirátům.
Velitel EUNAVFOR MED, italský kontradmirál Enrico Credendino, požádal pro nové operace o zdvojnásobení počtu hladinových plavidel i vzdušné podpory.
Británie nabídla na první ofenzivní misi proti pašerákům lidí z Libye válečnou fregatu HMS Richmond. Plavidlo s 200 námořníky na palubě a vybavené bezpilotním průzkumným prostředkem i vrtulníkem Lynx by mělo od října až do prosince operovat mezi libyjským a italským pobřežím.
Další průzkumné plavidlo Královského námořnictva, HMS Enterprise se 70 námořníky na palubě, už v oblasti působí a nyní podle Londýna jen prodlouží svou misi.
Bundeswehr vyslal od počátku května do vojenské operace EU zaměřené na sběr informací a záchranu běženců z moře na 7200 lidí, fregatu Schleswig-Holstein a zásobovací loď Werra.
Politický a obranný výbor EU rozhodne o přechodu operace do ofenzivní fáze v prvním říjnovém týdnu. Otazník však dál visí nad mandátem mise, jejíž schválení dosud v Radě bezpečnosti blokují Rusko a Čína.
Bez rezoluce nelze zasahovat v mezinárodních vodách, aniž by k tomu dala souhlas země, pod jejíž vlajkou kontrolované plavidlo pluje. Případná mise by tak musela přepadat pašerácké čluny v libyjských vodách před přistáním či vyplutím na otevřeném moře, což zase zvyšuje riziko vojenského střetnutí s oddíly Islámského státu.
www.novinky.cz
https://en.wikipedia.org/wiki/EU_Navfor_Med
www.theguardian.com
Ve skutečnosti však Unie až dosud nasazovala lodě pouze proto, aby vyzvedávaly z nafukovacích člunů ohrožené imigranty. Nyní Brusel konečně usoudil, že je třeba obsazovat pašerácká plavidla a podezřelé brát do zajetí.
V Bruselu ve středu jednali zastupci zemí,podílejících se na EUNAVFOR MED, o přechodu operace do ofenzivní fáze. Údajně má jít o akci velmi podobnou úspěšnému zákroku proti somálským pirátům.
Velitel EUNAVFOR MED, italský kontradmirál Enrico Credendino, požádal pro nové operace o zdvojnásobení počtu hladinových plavidel i vzdušné podpory.
Británie nabídla na první ofenzivní misi proti pašerákům lidí z Libye válečnou fregatu HMS Richmond. Plavidlo s 200 námořníky na palubě a vybavené bezpilotním průzkumným prostředkem i vrtulníkem Lynx by mělo od října až do prosince operovat mezi libyjským a italským pobřežím.
Další průzkumné plavidlo Královského námořnictva, HMS Enterprise se 70 námořníky na palubě, už v oblasti působí a nyní podle Londýna jen prodlouží svou misi.
Bundeswehr vyslal od počátku května do vojenské operace EU zaměřené na sběr informací a záchranu běženců z moře na 7200 lidí, fregatu Schleswig-Holstein a zásobovací loď Werra.
Politický a obranný výbor EU rozhodne o přechodu operace do ofenzivní fáze v prvním říjnovém týdnu. Otazník však dál visí nad mandátem mise, jejíž schválení dosud v Radě bezpečnosti blokují Rusko a Čína.
Bez rezoluce nelze zasahovat v mezinárodních vodách, aniž by k tomu dala souhlas země, pod jejíž vlajkou kontrolované plavidlo pluje. Případná mise by tak musela přepadat pašerácké čluny v libyjských vodách před přistáním či vyplutím na otevřeném moře, což zase zvyšuje riziko vojenského střetnutí s oddíly Islámského státu.
www.novinky.cz
https://en.wikipedia.org/wiki/EU_Navfor_Med
www.theguardian.com