CZK - LP-157

LP-157
     
Název:
Name:
LP-157 LP-157
Originální název:
Original Name:
LP-157
Výrobce:
Producer:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Konstrukta n.p., Brno /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp/demonštrátor
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1955
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
31700 kg 69887 lb
Celková délka:
Overall Length:
7300 mm 23 ft 11 ⅜ in
Celková šířka:
Overall Width:
3000 mm 9 ft 10 ⅛ in
Celková výška:
Overall Height:
3240 mm 10 ft 7 ½ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm 1 ft 3 ¾ in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
V-2-34 nebo V-2-34M
- vidlicový, čtyřtaktní, vznětový s přímým vstřikováním a kapalinovým chlazením
- počet válců: 12
- maximální kroutící moment: 2 200 Nm při 1 200 ot/min
- chladící kapalina:
- v letním období: voda
- v zimním období: nízkotuhnoucí směs
- spouštění motoru: elektrické (pomocné spouštění vzduchem)
- objem chladící soustavy: 107 l
- objem mazací soustavy: 85 l / 60 l
V-2-34 or V-2-34M
- V-type, four-stroke, diesel with direct injection, water cooled
- number of cylinders: 12
- maximum torque: 1622.6 lb.ft at 1 200 rpm
- cooling liquid:
- summer: water
- winter: slow-setting mixture
- engine starting: electrical (auxiliary air starting)
- cooling liquid volume: 23,5 Imp gal
- lubricating system volume: 18,7 Imp gal / 13,2 Imp gal
Výkon:
Power:
368 kW při 1800 ot/min 493.5 bhp at 1800 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
- počet převodových stupňů: 5+1
- ovládání: mechanické
- number of gears: 5+1
- control: mechanical
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
? km/h ? mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,7 m 106 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m 31 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,4 m 55 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
57 mm protilietadlový kanón R 12 (R 10) 57 mm antiaircraft gun R 12 (R 10)
Vedlejší:
Secondary:
spodní kulomet DTM (se zaměřovačem PPU-8-T)
- ráže: 7,62 mm
- maximální dálka mířené střelby: 1500 m
- náboje pro oba kulomety: 1890 kusů
DTM (with PPU-8-T gunsight) lower machine gun
- calibre: 7,62 mm
- maximum range of aimed shooting: 0,93 mi
- ammunition for both machine guns: 1890 rounds
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
TTD pre T-34/85. Data for T-34/85.
Zdroje:
Sources:
Mgr. Martin Dubánek - Od bodáku po tryskáče - Nedokončené Československé zbrojní projekty 1945-1955, Mladá fronta 2011, ISBN : 978-80-204-2515-7
Mgr. Martin Dubánek - Projekty samohybných protilietadlových kanonů z roku 1955, ATM č. 10/2012, ISSN: 1802-4823
URL : https://www.valka.cz/CZK-LP-157-t129403#436173 Verze : 1
Po neúspechu projektu lafetácie 57 mm protilietadlového kanóna R 10 na T-34/85 pokračovali snahy o ďalší vývoj. V roku 1953 bol armádou požadovaný nový projekt obdobnej kombinácie zbrane a platformy. Novými návrhmi lafetácie kanónu R 10 i jeho modifikovanej verzie so zásobníkom R 12 (úkol č. 049 časť A) sa za MNO, respektíve I. odbor VTÚ (Vojensko technický útvar) zaoberal
náčelník odboru pplk. Jelínek a jeho podriadený npor. Horák a npor. Matěcha. Fyzickými prácami bola od 10/1953 poverená firma Závody K. J. Vorošilova n. p. (ZKJV), resp. pravdepodobne jej vývojové pracovisko v Trenčíne. Vypracovanie predbežného projektu požadovalo MNO do 2/1954, konečný projekt do 9/1954 a výrobu prototypu do 5/1955. V prípade úspechu sa rátalo s prípravou sériovej výroby do 10/1956 a s jej rozbehom od 6/1957. Nejaké vývojové práce sa uskutočnili, no problém s vývojom kanónov R 10 a R 12 so zásobníkom spôsobili vývojové problémy so samotným samohybným vozidlom. V 4/1955 boli návrhy podrobené značnej kritike. Veliteľ delostrelectva genplk. Josef Malec poukázal a presadzoval unifikáciu zbraňového vybavenia armády. Uprednostňoval sovietský protilietadlový kanń S-60 kalibru 57 mm a rátal s použitím perspektívnejšej tankovej platformy T-54.


Napriek týmto výhradám a požiadavkám sa v 5/1955 objavil ďalší nový projekt samohybného protilietadlového dela opäť využívajúceho platformu T-34/85. Vývoj pokračoval na základe úkolu č. 049 časť A, ktorého posledná aktualizácia požiadaviek prebehla 10.6.1954. Vývojové práce teraz prebiehali vo firme Konstrukta Brno za účasti Ing. Břetislava Cahy a Miroslava Kotíka. I tuto sa riešili vlastne dva projekty. Jednak išlo o palebné vozidlo na platforme T-34/85 s 57 mm protilietadlovým kanónom typu R 12 a veliteľského vozidla batérie LV-157 (úkol č. 049 časť B). Delostrelecký systém namal prekročiť hmotnosť 31.700 kg a výšku 3.240 mm. Pancierovanie malo odolávať strelám kalibru 12,7 mm do vzdialenosti 100 metrov. Palebný priemer malo predstavovať 210 nábojov JOSv pre boj proti lietadlám a 30 nábojov JPSv pre boj proti pancierovým cielom. Obaja konštruktéri vyhotovili v priebehu 5-6/1955 niekoľko návrhov lafetácie 57 mm PLK R 12 so zásobníkom, ako i verziu modifikovaného R 10 s tzv. plynulým zásobovaním z násypok, čo umožňovalo plynule voliteľný prechod streľby protilietadlovou a protitankovou muníciou. Táto verzia vznikla i v dvojhlavňovej samohybnej i ťahanej verzii s označením "257". Predpokladá sa teda, že označenie dvojhlavňovej verzie malo byť LP-257.


LP-157
Maketa vozidla, ktorá vznikla v M 1:1 vychádzala z výkresu Ing. Cahy (NKLO-1233 s názvom LP-157). Výkres nebol priamo datovaný, obsahoval však razítko s dátumom 2.6.1955. Je však pravdepodobné, že vznikol skôr, niekedy okolo 5/1955. K tomuto projektu existuje technický popis NKL 4-1596, ktorý uvádza, že samohybné delo slúži pre ochranu tankových a motorizovaných jednotiek. Projekt mal čo najviac využívať zhodné diely so samostatným kanónom i tankovým podvozkom. V korbe tankového podvozku sedel vodič a rádiotelegrafista/strelec z guľometu. Vozidlo malo isté úpravy. Pôvodné dynamo malo byť nahradené novým typom GSR 3000 od n.p. Pal-Magneton Kroměříž. V korbe bolo odstránených sedem zásobníkov pre guľomet a na ich miesto bola namontovaná rádiostanica RM 31T. Do priestoru pôvodne určeného pre náboje kalibru 85 mm mali byť umiestnené náboje kalibru 57 mm pre PLK R 12. Ďalšia krabica pre päť zásobníkov pre guľomet namontovaná naľavo od vodiča bola nahradená rámčekami s muníciou kalibru 57 mm. Guľometík tak mal k dispozícii 16 zásobníkov so zásobou 1.000 nábojov. Sedadlá vodiča a guľometníka boli posunuté dopredu o päť centimetrov. Na korbe boli vytvorené pancierové skrine na prevoz časti palebného priemeru. Boli vytvorené z 10 mm pancierových plechov. Na motorovom kryte bola namontovaná podpera hlavne kanónu využívaná pri presune vozidla. Na miesto pôvodnej tankovej veže mala byť v novom obežnom venci namontovaná nová plochá veža s externe lafetovaným kanónom a vyvažovačmi. Veža bola podľa popisu tzv. utopená a trojica mužov-obsluhy sedela v novovytvorenom pracovisku vo vnútri korby. Veža mala byť ovládaná hydraulikou. Konštrukcia zásobníka nebola v dokumentácii objasnená. Vo vozidle mali byť uložených celkovo 52 rámčekov, každý so 4 nábojmi JOSv (celkovo 208 nábojov) a 8 rámčekov s priebojnými nábojmi JPSv (celkovo 32 nábojov). Na zameriavanie kanóna mal poslúžiť vyvíjaný zameriavač ZR 10. V depozitári VHÚ sa zachoval malý model LP-157. Napriek pokročilejšej konštrukcii LP-157 oproti predchádzajúcemu návrhu z roku 1953 nebol ani tento protilietadlový tank prijatý do sériovej výroby.


Břetislav Caha nakreslil i jednohlavňovú verziu s kanónom R 10 s tzv. plynulým zásobovaním (výkres NKL1-1227, nedatovaný, s razítkom z 1.6.1955 - pravdepodobne vytvorená cca o mesiac skôr). Okrem riešenia zásobovania kanóna muníciou bolo vozidlo principiálne zhodné s verziou LP-157.
Okrem toho vznikol projekt a model vozidla LP-257 s dvojicou kanónov R 10 s tzv. plynulým zásobovaním.


Mgr. Martin Dubánek - Od bodáku po tryskáče - Nedokončené Československé zbrojní projekty 1945-1955, Mladá fronta 2011, ISBN : 978-80-204-2515-7
Archív VHÚ
Mgr. Martin Dubánek - Projekty samohybných protilietadlových kanonů z roku 1955, ATM č. 10/2012, ISSN: 1802-4823

CZK - LP-157 - Maketa vozidla LP-157 s kanónom R 12 so zásobníkom na 40 nábojov postavená v M 1:1 podľa návrhu Břetislava Caha zakreslenom na výkrese NKLO-1233 z 2.6.1955

Maketa vozidla LP-157 s kanónom R 12 so zásobníkom na 40 nábojov postavená v M 1:1 podľa návrhu Břetislava Caha zakreslenom na výkrese NKLO-1233 z 2.6.1955
CZK - LP-157 -


CZK - LP-157 -


CZK - LP-157 -


CZK - LP-157 -


CZK - LP-157 - Model LP-157 sa nachádza v depozite VHÚ

Model LP-157 sa nachádza v depozite VHÚ
CZK - LP-157 - Verzia R 10 s tzv. plynulým zásobovaním (výkres NKL1-1227, nedatovaný, s razítkom z 1.6.1955)

Verzia R 10 s tzv. plynulým zásobovaním (výkres NKL1-1227, nedatovaný, s razítkom z 1.6.1955)
URL : https://www.valka.cz/CZK-LP-157-t129403#436176 Verze : 28
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více