Main Menu
User Menu

333. (norská) peruť RAF

Autor : 🕔26.09.2022 📕1.861
Rozpočet valka.cz 2022 : 104.000,- Kč Příjmy k 20.11.2022 : 132.009,- Kč
♡ Chci přispět

V dubnu 1943 obdržela 1477. (norská) letka RAF, vyzbrojená letouny Catalina, šest strojů Mosquito Mk.II. Protože pro ně stávající základna Woodhaven ve Skotsku nebyla vhodná, byl z nových letounů zformován B Flight na základně Leuchars. 5. 5. 1943 se z rozšiřující se formace stala 333. (Norwegian) Squadron RAF pod velením Commandera Finna Lambrechtse a B Flight zahájil operace 27. 5. 1943. Její piloti byli nejen prvními piloty s Mosquity u Coastal Command, ale byli také prvními piloty u leteckých jednotek v exilu, létajícími s těmito stroji. Hlavním úkolem jednotky byl průzkum pobřeží jejich okupované vlasti. 


Commander Finn Lambrechts byl velitelem 333. perutě. Po jeho levici je poručík Knut Skavhaugen, který získal první sestřel na Mosquitu u B Flight

13. 6. 1943 sestřelili Lt. Knut Skavhaugen a P/O Jan Heide na Mosquitu Mk.II německý létající člun Dornier Do 24T-1 z Führerkurierstaffel Todt u Haugesundu, bylo zabito všech 15 mužů na palubě. Následující den napadla další posádka létající člun Blohm und Voss Bv 138 C-1 u Listy. Ačkoliv Flight létal jen s šesti Mosquity, létaly denně a brzy přišly další úspěchy. 9. 7. sestřelili Finn Eriksrud a Erling Johanssen Ju 88, ve skutečnosti Fw 58 WeiheI./JG 5. V červenci byl do Sumbughu, na jižním okraji Shetland, poslán oddíl Beaufighterů z 404. perutě, aby se připojil k šesti letounům z 235. perutě. Jednotka zahájila protilodní operace, jako podporu dostala dvě Mosquita z 333. perutě. 17. 7. byla jednotka vyslána k útoku na německý konvoj u jihozápadního pobřeží a potopila stíhač ponorek UJ-1705 a do konce srpna sestřelili nebo poškodili šest německých letadel. Ale i vlastní ztráty byly těžké. Bylo ztraceno několik letadel a posádek, včetně dvou Norů. Sub Lt. Olai Holdo a P/O Heide byli sestřeleni ve svém stroji 28. 8.1943. B Flight byl stažen k přezbrojení na nová Mosquita Mk.VI. Zkušený instruktor a úspěšný stíhací pilot, S/L George Melville-Jackson, byl jednotce přidělen v říjnu.


Druhé Mosquito dodané Norům používal v Leuchars S/L Melville-Jackson

Melville-Jackson zůstal u B Flight do listopadu a letěl na první bojový vzlet s Nory 8. 10.1943, v jeho Mosquitu Mk.III s ním letěl Sgt. Harald Jensen. 18. 11. vzlétli k prvnímu letu Sub Lt. Andreas Wyller a Sub Lt. Baard Benjaminsen. U Bergenu sestřelili Ju 52 z Fliegerführer Norwegen, který letěl ze Stavangeru do Varnes. O čtyři dny později, 22. 11., vzlétli Eriksrud a Johansen z Leuchars k průzkumnému letu a při zpětném letu spatřili jižně od Stavangeru letoun. Byl to Ju 88 D-1 z Wetterkudungstaffel 1, který pilotoval Unteroffizier Magnus Mannel a jeho posádku tvořili Gefreiter Paul Leroy a Unteroffizier Heinrich Wieroth. Provedli průzkum a vraceli se do Norska. Norové německý letoun sestřelili do moře. Nebyli jedinou úspěšnou posádkou. 10. 12. 1943 sestřelili Sub Lt. Harald Jensen a Sub Lt. Tgorkildsen další Ju 88 D-1, jako první z Jensenových tří sestřelů. Wyller a Benjaminsen byli opět úspěšní 16. 12. u Molde, když se střetli s několika letouny z 12./JG 5 a sestřelili Fw 190 A-2, který pilotoval Unteroffizier Willi Surrh.  


Mosquito Mk.VI, Sub Lt. Wyller a Sub Lt. Benjaminsen, sestřelili 23. 2. 1944 Ju 88, ale byl sestřelen Fw 190


Posádky B Flight v Banffu v roce 1945. Všichni sloužili u Královského norského námořnictva. Vlevo je Lt. Nodeland, který sestřelil Ju 52 v lednu 1945

18. 12. 1943 sestřelil u Bomlo Eriksrud letoun, který považoval za He 111, ale byl to Fw 58 ze Seenotstaffel 10, jako své třetí vítězství. Ale jeho letoun byl zasažen, zachránil se se svým navigátorem v člunu a byli zajati. Hlídky pokračovaly v zimě, ale další sestřel přišel až 24. 1. 1944, kdy Jensen sestřelil jako své druhé vítězství létající člun Bv 138 C-1. Krátce poté sestřelili Lt. Hans Engebristsen a Lt. Odd Jonassen He 115 z 1./KüFlGr 406 u Bremangeru. 13. 2. sestřelili Jensen a Thorkildsen Bv 138 C-1. Ale Mosquito bylo zasaženo flakem, Jensen byl vážně zraněn a vrátili se na základnu na jeden motor. Jensen tak získal třetí sestřel a obdržel DFC. 23. 2. 1944 sestřelili Wyller a Benjamensen Ju 88 D-1, ale poté se střetli s německými stíhačkami a byli sestřeleni a zabiti Fw 190 z JG 5. Sub Lt. Sigmund Breck a Sub Lt. P. Hjorten sestřelili další létající člun 29. 3. Na počátku května chtěl Jensen sestřelit Arado Ar 196, ale palba německého stroje zasáhla kokpit Mosquita, Jensen se vrátil do Leuchars. Základem úkolů B Flight však zůstal protilodní boj. Od jara 1944 byl hlášen zvyšující se počet vynořených ponorek a Mosquita začala nosit hlubinné pumy. 26. 5. dvě Mosquita, s posádkami Lt. Jacob Jacobsen a Sub Lt. Lauritz Humlen a Lt. Hans Engebrigsten a Lt. Odd Jonassen, spatřila U-958. Posádky ji napadly hlubinnými pumami, poškodily ji a přinutily vrátit se do přístavu. Bohužel červen začal špatně, po střetnutí omylem se dvěma Spitfiry byla u Stronsey na Orknejích sestřelena posádka Engebrigsten a Jonassen, ten byl zabit. O tři dny později napadla posádka Sub Lt. Erling Johanssen a Sub Lt. Lauritz Humlen ponorku U-290 pod velením Oberleutnanta zur See Helmuta Herglotze severozápadně od Bergenu. Poškodili ji a přinutili k návratu. O dva dny později nalezli ve stejné obalsti Sub Lt. Erling Johanssen a Sub Lt. Lauritz Humlen ponorku U-998 pod velením Kapitänleutnanta Hanse Fiedlera.   


Mosquito Mk.VI Sub Lt. Brecka, který napadl a poškodil ponorku U-244


Napadení ponorky U-2359

Ponorka zahájila palbu z flaku a Johansen zahájil palbu z kanónu a shodil dvě hlubinné pumy. Fiedler dostal svoji ponorku zpět do bezpečí, ale již nebyla kvůli poškození znovu nasazena do boje. Krátce nato napadl Jacob Jacobsen a Sub Lt. Per Hansen ponorku U-804, ostřelovali ji, ale ponorka je sestřelila a museli být zachráněni další ponorkou z člunu a byli vzati do zajetí. Další den potopila Catalina z A Flight ponorku U-423 u Faerských ostrovů. V červenci provedl B Flight šest útoků na ponorky. Navíc 20. 7. poškodila dvě Mosquita protiletadlovou loď u ostrova Fedje. Při útoku na loď napadl Lt. Rolf Leithe také ponorku U-863. 25. 7. odpoledne napadli Breck a Hjorten ponorku U-244 Oberleutnanta zur See Mackspranga a P/O J. Stiff ostřeloval poškozenou ponorku a doprovodnou loď kanóny. To byl poslední úspěch B Flight proti ponorkám. 5. 8. sestřelili u Kvassheimu Jensen a Helgedagsrud Ar 196.

Koncem srpna se Mosquita přesunula do Banffu, aby se připojila ke Strike Wing. Operační tempo se zvýšilo a do října 1944 prováděl B Flight přes 60 vzletů za měsíc. Norové měli využívat svých znalostí pobřeží k útokům ve větším měřítku. 26. 12. 1944 Mosquita ze 143., 235. a 248. perutě, které vedl letoun z 333. perutě, napadla přístav Leirvik. Cílem byly dvě lodě o výtlaku 2000 tun, jedna byla potopena a další poškozena. Bohužel byla formace při návratu napadena Bf 109 a Fw 190 u ústí fjordu Bomla. V boji bylo jedno Mosquito ztraceno a další poškozeno.

Nový rok přinesl další úkoly, kdy Mosquita prováděla lety z zaminování lodních tras. Tyto mise vedly ke střetům, Lt. Thorleif Nodeland sestřelil 12. 1. 1945. Ju 52 z 2./TG 20. Eskadra čekala dva měsíce na další sestřel, kdy byla napadena osmi Bf 109 G z 13./JG 5. Jeden Messerchmitt sestřelil Lt. Gulstrud. Se Sověty, postupujícími na západ, muselo více než 70 ponorek proplout z Baltu Dánskou úžinou. Tyto ponorky vpluly do Severního moře a některé zamířily k norskému pobřeží. 9. 5. 1945 Banff Wing, vedený dvěma Mosquity z 333. perutě, potopil ponorky U-804 a U-1065. Další úspěch přišel o deset dnů později, kdy 22 Mosquit, které vedl W/C Simmonds, poškodily U-2502, U-2335, minolovku třídy M a potopily U-251. 21. 4. se skupina setkala u Kattegatu s Ju 88. Devět německých bombardérů z KG 26 bylo sestřeleno. Jedním z úspěšných pilotů byl Lt. Heine Eriksen, který získal poslední sestřel 333. perutě.

Poslední bojový vzlet byl proveden 2. 5. 1945, kdy Norové kryli Banff Wing při potopení U-2359. Německá kapitulace byla podepsána o několik dnů později a 333. peruť eskortovala loď HMS Norfolk, na které se vracel do Norska velitel norských ozbrojených sil korunní princ Olav. 8. 6. odlétl B Flight do Fornebu u Osla a brzy se z něj stala 324. peruť, A Flight zůstal jako 333. peruť a obě eskadry přešly pod norské velení 21. 11. 1945. Cataliny z 333. perutě také zůstaly v norské službě. 334. peruť používala Mosquita do roku 1952, kdy obdržela letouny F-84G Thunderjet. Norská Mosquita získala 18 sestřelů a zúčastnila se potopení tří ponorek a poškození dalších sedmi. 

Zdroj: přeloženo z článku z časopisu World of War, August 2022

Podobné články

Další články autora

Autor : 🕔26.09.2022 📕1.861