LVTP-5

Landing Vehicle, Tracked, Personnel, Mark 5
Název:
Name:
LVTP-5 LVTP-5
Originální název:
Original Name:
Landing Vehicle, Tracked, Personnel, Mark 5
Kategorie:
Category:
obrněný transportér armoured personnel carrier
Výrobce:
Producer:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR BorgWarner Inc. (Ingersoll Products Division), Kalamazoo
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR St. Louis Car Co., St. Louis
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Food Machinery & Chemical Corp., Riverside
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Baldwin-Lima-Hamilton Corp., ?
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Pacific Car & Foundry Co., ?
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1952-DD.MM.1957
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1124:
- BorgWarner Inc.: 239
- St. Louis Car Co.: 425
- Food Machinery & Chemical Corp.: 313
- Baldwin-Lima-Hamilton Corp.: 91
- Pacific Car & Foundry Co.: 56
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.08.1951
Osádka:
Crew:
3 (velitel, řidič, pomocník řidiče / commander, driver, assistant driver)
Přepravní kapacita:
Seating Capacity:
34 osob/troops
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
39816 kg 87780 lb
Celková délka:
Overall Length:
9042 mm 29 ft 8in
Celková šířka:
Overall Width:
3569 mm 11 ft 8 ½ in
Celková výška:
Overall Height:
3061 mm 10 ft ½ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
279 mm 11in
Pancéřování:
Armour:
válcovaná homogenní ocel, 6,4 - 15,9 mm rolled homogeneous steel, 0.25 - 0.675 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Continental LV-1790-1
- zážehový, vidlicový, čtyřtaktní
- počet válců: 12
- maximální točivý moment: 2183 Nm při 2200 ot/min
Continental LV-1790-1
- gasoline, V-type, four-stroke
- number of cylinders: 12
- maximum torque: 1610 lb.ft at 2200 rpm
Výkon:
Power:
604 kW při 2800 ot/min 810 bhp at 2800 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
Allison CD-850-4A (Allison CD-850-4B)
- automatická
- počet stupňů: 2+1
Allison CD-850-4A (Allison CD-850-4B)
- automatic
- number of gears: 2+1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
48 km/h 30 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
3061) km 1901) mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
32 ° 70 %
Boční náklon:
Side Slope:
27 ° 60 %
Překročivost:
Trench Crossing:
3.66 m 144 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0.91 m 36 in
Brodivost:
Fording Depth:
-2) m -2)
Výzbroj:
Armament:
1x 7,62mm kulomet M1919A4 (250 nábojů) 1x 0.3 in machine gun M1919A4 (250 rounds)
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
1) silnice, 92 km ve vodě
2) vozidlo je obojživelné;
- maximální rychlost plavby vpřed: 6 km/h
1) road, 57 mi in the water
2) the vehicle is amphibious;
- maximum speed in the water: 6.8 mph
Zdroje:
Sources:
Jane's Armour and Artillery 1985-86
https://afvdb.50megs.com/usa/lvtp5.html
www.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/LVTP-5-t33601#661973 Verze : 0

LVTP-5




Obojživelný výsadkový transportér byl vyvíjen podle požadavků americké námořní pěchoty od roku 1950 firmou BorgWarner (resp. jeho divizí Ingersoll Products Division) jako náhrada za generaci pásových výsadkových vozidel Amtrac. V srpnu 1951 byl dokončen první prototyp. Celkem se na výrobě 1124 transportérů podílelo pět firem. V roce 1974 byly vyřazeny z provozu z důvodu zavedení nového modelu LVTP-7 (resp. AAVP-7A1).

Vozidlo neslo tříčlennou osádku - velitele, řidiče a střelce z kulometu. Osádka seděla nad prostorem roje, který byl určený pro přepravu až 34 plně vyzbrojených vojáků. Motor - převodový prostor situovali konstruktéři do zádi vozidla. Roj k nástupu a výstupu do transportéru používá rampu poháněnou motorem. Rampa se nachází na přední straně korby. V nouzi mohly být použít i poklopy ve stropu korby. Tímto prostorem bylo možné do vozidla umísťovat náklad.


Transportér je plně obojživelný, pohyb ve vodě prostředku zabezpečují pásy. Pohybové ústrojí tvoří na každé straně děvět malých pojezdových kol, napínací kolo je umístěno vpředu, hnací vzadu a napínací kladky.


Během války ve Vietnamu byly u 1. divize námořní pěchoty a 3. divize námořní pěchoty nasazeny 1. a 3. prapor obojživelných traktorů, které byly vyzbrojeny vozidly řady LVTP-5. Povaha bojů ve Vietnamu byla nevhodná pro tradiční vyloďovací operace, přestože došlo v průběhu bojů k několika takovým útokům. LVTP-5 byly velmi rozměrné a na souši byly pro přepravu pěchoty preferovány transportéry M-113 s větší manévrovatelností. Navíc nebyly určeny pro delší pozemní operace, protože zavěšení jejich podvozku trpělo nadměrným opotřebením na nerovném terénu. Stejně tak i obsluha hnacího ústrojí byla obtížná a výměna opotřebovaného motoru nebo převodovky trvala celý den.


Největším problémem bylo umístění palivových nádrží v podlaze: ve Vietnamu byly pozemní miny pro obrněná vozidla stálým nebezpečím, a to natolik, že vojáci často upřednostňovali jízdu na střeše než uvnitř. Detonace miny pod LVTP-5 často zapálila benzínové nádrže, což mělo fatální následky v prostoru roje. V důsledku toho bylo používání LVTP-5 omezeno nebo jim velení dávalo pouze úkoly ve vhodných terénních podmínkách, jako byly hlídky na pobřeží a na březích řek, pobřežní operace a zásobování nákladem z týlových oblastí nebo přeprava nákladu z lodí na pobřeží. I když základní transportéry LVTP-5 ve Vietnamu zaznamenaly pouze omezenou bojovou službu, LVTH-6 byly často používány pro nepřímou palebnou podporu.


Po skončení americké účasti ve válce ve Vietnamu byly vozy řady LVTP-5 z výzbroje americké námořní pěchoty vyřazeny a část jich byla exportována spojencům USA v Asii a Jižní Americe.



Uživatel
Dodávky
Počet kusů
Poznámka
Chile197330 ?verze LVTP-5A1
Tchaj-wan1974-1976717 ?verze LVTP-5A1, včetně odvozených vozidel
Filipíny197717 ?verze LVTP-5A1, včetně LTPH-6



Verze


LVTP-5 (Landing Vehicle, Tracked, Personel) - obojživelný výsadkový transportér, základní provedení.
LVTP-5A1 - obojživelný výsadkový transportér, modernizace se "šnorchlem" a menšími úpravami zlepšujících plavební a jízdní vlastnosti.
LVTH-6 (Landing Vehicle, Tracked, Howitzer) - vozidlo palebné podpory vyzbrojené 105mm houfnicí, vyrobeno 210 kusů.
LVTC-5 (Landing Vehicle, Tracked, Command) - pojízdné velitelské stanoviště.
LVTR-1 - (Landing Vehicle, Tracked, Recovery) vyprošťovací vozidlo, vyrobeno 65 kusů.
LVTE-1 - (Landing Vehicle, Tracked, Engineer) - ženijní vozidlo s dozerovou radlicí k "vyorávání min" a raketovým výbušným odminovacím zařízením vezeným na stropu korby, vyrobeno 41 kusů.
LVTAA-X1 (Landing Vehicle, Tracked, Anti Aircraft) - protiletadlová verze osazená věžovým kompletem z M42 Duster, pouze prototyp.
URL : https://www.valka.cz/LVTP-5-t33601#122253 Verze : 15
Kromě ženijní a vyprošťovací varianty byla vyprojektována také protiletadlová varianta LVTAAX s věží z protiletadlového prostředku M-42 Duster, vývoj však nepřekročil stádium prototypu. V případě použití proti pozemním cílům to mohl být velmi účinný prostředek.
Pro modeláře – až tak složitá přestavba by to být neměla…
LVTP-5 -


URL : https://www.valka.cz/LVTP-5-t33601#150236 Verze : 0
LVTP-5A1 přepravuje pěchotu 1st Battalion, 3rd Marines přes řeku Cua Viet k útoku na pozice severovietnamské armády, 1968.


Fotografie:
US Marine Corps

LVTP-5 -


URL : https://www.valka.cz/LVTP-5-t33601#661975 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více