AV - HMS Ark Royal (1914)

HMS Ark Royal
HMS Ark Royal
     
Název:
Name:
HMS Ark Royal HMS Ark Royal
Originální název:
Original Name:
HMS Ark Royal
Kategorie:
Category:
nosič hydroplánů Seaplane Carrier
Třída:
Class:
-
Kódové označení:
Pennant Number:
-
Loděnice:
Builder:
Blyth Shipbuilding & Dry Docks Co. Ltd., Blyth
Založení kýlu:
Laid Down:
07.11.1913
Spuštění na vodu:
Launched:
05.09.1914
Uvedení do služby:
Commissioned:
10.12.1914
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
21.12.1934 přejmenována / renamed HMS Pegasus
Velitel:
Commander:
30.10.1914-11.12.1915 Clark-Hall, Robert H. (Commander)
17.12.1915-03.06.1916 Moorsom, Winstanley R. C. (Commander)
03.06.1916-28.10.1916 Hampshire, Cyril B. (Commander)
28.10.1916-DD.MM.RRRR Gilbert, Henry N. (Lieutenant-Commander)
DD.MM.RRRR-08.08.1917 Hampshire, Cyril B. (Commander)
08.08.1917-13.10.1917 ?, ? ( )
13.10.1917-26.07.1918 Seddon, John W. (Commander)
26.07.1918-17.09.1918 Parker, James S. (Commander)
17.09.1918-12.07.1920 Waterer, Philip H. (Commander)
12.07.1920-20.11.1920 Grubb, R. Watkins (Commander)
DD.10.1920-DD.MM.1920 Faviell, Douglas (Commander)
DD.09.1922-DD.MM.1923 ?, ? ( )
15.03.1923-16.03.1925 Byrne, Francis E. (Commander)
16.03.1925-17.11.1925 Wood, Christopher J. F. (Commander)
17.11.1925-23.08.1926 Barrow, Benjamin W. (Captain)
23.08.1926-21.11.1926 Murray, James W. (Captain)
21.11.1926-17.01.1927 ?, ? ( )
17.01.1927-23.01.1928 Murray, James W. (Captain)
23.01.1928-01.04.1928 Finlayson, John F. (Captain)
01.04.1928-01.02.1929 Bate, Claude L. (Commander)
01.02.1929-30.04.1931 Hordern, Philip (Commander)
30.04.1931-11.05.1932 Abbay, Ambrose T. N. (Commander)
11.05.1932-06.03.1933 Perryman, Cecil R. E. W. (Commander)
06.03.1933-08.03.1934 Read, Arthur D. (Captain)
28.03.1934-21.12.1934 Bisset, Arthur W. L. T. (Captain)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Posádka:
Crew:
120 (+60 letecký personál / Aviation Personnel)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
7194 t 7080 long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
7570 t 7450 long tons
Délka:
Length:
111,56 m 366 ft
Šířka:
Beam:
15,49 m 50 ft 10 in
Ponor:
Draught:
5,72 m 18 ft 9 in
Pancéřování:
Armour:
žádné none
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
3x kotel
1x svislý parní stroj s trojnásobnou expanzí
3x Boiler
1x Vertical Triple-expansion Steam Engine
Výkon:
Power:
2237,1 kW při ? ot/min 3000 bhp at ? rpm
Šrouby:
Propellers:
1
Zásoba paliva:
Fuel Load:
? t ? long tons
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
20,4 km/h 11.0 kt
Dosah:
Range:
5611,6 km při rychlosti 18,5 km/h 3030 nm at speed 10.0 kt
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
4x 76,2 mm L/45 QF Mark I na lafetě PI (4x I)
2x 7,7 mm kulomet Maxim Mark I (2x I)
4x 3-in/45 QF Mark I / 12-pdr (20cwt) QF Mark I on PI Mount (4x I)
2x Maxim Machine Gun Mark I, cal. .303-in (2x I)
Vybavení:
Equipment:
Letová paluba:
- rozměry: ?
- letadlové výtahy: 1


Hangár:
- rozměry: 45,7 x 13,7 x 4,6 m
- včetně dílny


Ostatní:
- 2x jeřáb
Flight Deck:
- Dimension: ?
- Aircraft Lift: 1


Aeroplane Hold:
- Dimension: 150 ft x 45 ft x 15 ft
- Workshop included


Others:
- 2x Crane
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
4-5x hydroplán
- Short Folder
- Wight Pusher
- Sopwith Type 807
- Sopwith Schneider
- Sopwith Type 860
- Short Type 166
- Short Type 184
- Sopwith Baby
- Fairey IIID

2x pozemní letoun
- Sopwith Tabloid
4-5x Seaplane
- Short Folder
- Wight Pusher
- Sopwith Type 807
- Sopwith Schneider
- Sopwith Type 860
- Short Type 166
- Short Type 184
- Sopwith Baby
- Fairey IIID

2x Land Plane
- Sopwith Tabloid
Poznámka:
Note:
DD.MM.1920: vyřazena ze služby
DD.09.1922: znovu zařazena do služby
DD.MM.1923: znovu vyřazena ze služby
01.04.1928: přidělena k záložní flotě
DD.MM.1930: znovu zařazena do služby
DD.MM.1920: Decommissioned
DD.09.1922: Recommissioned
DD.MM.1923: Decommissioned again
01.04.1928: joined to Reserve Fleet
DD.MM.1930: Recommissioned again
Zdroje:
Sources:
www.battleships-cruisers.co.uk
naval-history.net
shipsoftheroyalnavy.com
dreadnoughtproject.org
www.militaryfactory.com
www.maritimequest.com
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Ark_Royal_(1914)
URL : https://www.valka.cz/AV-HMS-Ark-Royal-1914-t67712#701031 Verze : 3

HMS Ark Royal (1914-1934)




Royal Navy bolo prvé námorníctvo sveta, ktoré pochopilo význam lietadiel. Vďaka korvetnému kapitánovi Charlesovi R. Samsonovi odskúšala ako prvá na svete vzlet lietadla s paluby lode. V roku 1913 pre potreby armádnych manévrov prestavali zastaraný krížnik HMS Hermes do podoby nosiča lietadiel. V rámci manévrov sa plne ukázala výhodnosť tejto koncepcie pre námorný prieskum a riadenie paľby. Hoci boli uvedené úpravy na HMS Hermes v priebehu roku 1913 demontované, padlo rozhodnutie postaviť špecializovaný nosič lietadiel a hydroplánov.


Tento bol postavený v Blyth Shipbuilding Company z rozostavanej obchodnej lode a námorníctvu bol dodaný v roku 1914. Stal sa tak prvou skutočnou lietadlovou loďou na svete. Loď v rámci úprav dostala nový pohon a viac než polovicu lode zaberajúcu pracovnú palubu. Tá ešte nebola primárne určená na pristávanie lietadiel. Skôr slúžila na vzlety hydroplánov a ich vydvihovanie pomocou dvoch parných žeriavov na palubu lode. Okrem toho prvé plavákové lietadlá trpeli častými pevnostnými poruchami, takže loď bola zároveň pojazdnou opravárenskou dieľnou. Na lodi boli nesené dve klasické lietadlá a 5 hydroplánov.


Využitý bola hneď v roku 1915 počas neúspešnej dardanelskej operácie. Aj potom zostal v oblasti stredomoria, kde operoval až do konca 1. svetovej vojny. V roku 1918 dve lietadlá Sopwith ABC bombardovali S.M.S. Goeben. Po 1. svetovej vojne operoval v Čiernom mori, kde priviezla lietadlá pre bielogardejcov do Batumi / / / . Neskôr podporoval jednotky v bojoch v Somálsku proti Mad Mullahovi. Po roku 1920 sa vrátil do Británie a bol ukotvený ako záložné plavidlo. V roku 1922 bol reaktivovaný a opäť pôsobil v Stredomorí počas Chanakskej krízy.


V tridsiatych rokoch padlo rozhodnutie postaviť novú modernú lietadlovú loď pod menom HMS Ark Royal (91) a tak bol v roku 1934 premenovaný na HMS Pegasus. Počas 2. svetovej vojny slúžil iba minimálne v podporných a zásobovacích úlohách. V roku 1946 bol odpredaný a začalo sa s jeho prestavbou na obchodné plavidlo Anita I. Lenže v roku 1948 sa prestavba zastavila a loď bola zošrotovaná.


Základné údaje:
Výtlak štandartný: 7080 ton
Výtlak maximálny: 7450 ton
Dĺžka: 111,6 m
Šírka: 15,5 m
Ponor: 5,5 m
Pohon: trojčinný parný stroj s dvomi kotlami o výkone 2.2 MW
Rýchlosť: 11 uzlov (20 km/h)
Výzbroj: 4 × 12 pounder (117 mm), 2 × 0.303 in (7.7 mm) Maxim


Zdroj:
Illustrated directory of Warships from 1860 to present Day - David Miller
en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/AV-HMS-Ark-Royal-1914-t67712#238760 Verze : 3
HMS Ark Royal


Zdroj: MILLER, David: Illustrated directory of Warships from 1860 to present Day

AV - HMS Ark Royal (1914) - Schematický náčrt
Illustrated directory of Warships from 1860 to present Day - David Miller

Schematický náčrt
Illustrated directory of Warships from 1860 to present Day - David Miller

URL : https://www.valka.cz/AV-HMS-Ark-Royal-1914-t67712#238762 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více