URL : https://www.valka.cz/Mohnicke-Eberhard-t125728#690528
Verze : 0
Eberhard Mohnicke
Úvod
Je zajímavé, jak málo informací je v literatuře dostupných o tomto stíhacím esu a muži, jenž byl (byť krátce) velitelem elitní Jasta 11. Svoji roli nepochybně hrálo, že jeho skóre nebylo nijak závratné a nebyl ani vyznamenán Pour le Mérite. Přesto sloužil bezmála jeden a půl roku u elitní stíhací jednotky a dokázal přežít všechny její kampaně a mnoho svých slavnějších spolubojovníků. Dokonce pouhá transkripce jeho jména je udávána různě - křestní jméno bývá psáno jako Eberhard nebo Eberhardt, zatímco příjmení jako Mohnicke nebo Mohnike.
Kariéra
Narodil se v Zechlinu v Braniborsku 12. prosince 1898. O jeho ranném životě nebo vojenské kariéře nevíme zatím nic. Poprvé se mlhy vynořuje až datum 12. září 1915, kdy Mohnicke nastoupil do výcvikové letecké jednotky FEA 8 v Graudenz (dnes Grudziądz v Polsku).
Výcvik ukončil 16. října téhož roku a byl odeslán do Hannoveru do školy pro letecké pozorovatele, načež byl v polovině prosince zařazen ke své první operační jednotce, jíž byla Kasta 12 u KG 2. V červenci roku 1916 byl pak přeřazen k jiné letce Kagohl 2, a to ke Kasta 7. Zde pak strávil následující půlrok. V průběhu roku 1916 také dosáhl svého prvního sestřelu, bohužel však nejsou známy žádné podrobnosti.
V lednu 1917 byl pak odeslán (patrně) k pilotnímu výcviku u FEA 3 ve městě Gotha v Durynsku, na nějž navázal kurz ve stíhací škole JsSch I ve Valenciennes. Výcvik ukončil 18. května 1917 a ještě téhož dne byl přijat do stavu elitní Jasta 11.
Jednotka pod vedením legendárního Manfreda von Richthofena tehdy bázovala na letišti Roucourt a operovala s letouny Albatros D.III. Letka za sebou právě měla intenzivní nasazení v rámci "Krvavého dubna", kdy sestřelila 89 spojeneských letadel.
Mohnicke se úspěšně zapojil již tři dny po svém příchodu, kdy sestřelil F.E.2b od 25. peruti RFC. Další vítězství ovšem přibývala celkem pomalu, esem s 5 sestřely se stal v srpnu, v září přidal ještě dvě vítězství, ale to byl na dlouhou dobu poslední úspěch ve vzdušném boji.
Prvního března 1918 naopak přišla porážka, když byl Mohnicke sestřelen ve vzdušném boji Camely54. peruti RFC. Mohnicke byl zraněn, avšak podařilo se mu úspěšně přistát. Vyřazen z boje zůstal až do 2. května 1918, kdy ve vzdušném boji padl tehdejší velitel Jasta 11 poručík Hans Weiss.
Mohnicke byl jmenován na jeho místo, jako nový velitel letky. Ve výběru nového velitele nepochybně svoji roli sehrál fakt, že Mohnicke sloužil u Jasta 11 velmi dlouho, v té době už přes rok. Mnoho mužů původního kádru jednotky již padlo nebo bylo zraněno, Mohnicke tak patřil mezi služebně nejstarší důstojníky letky. Zastával tuto pozici do 19. července, kdy jej v čele Jasta 11 vystřídal Lt. Lothar von Richthofen, navrátivší se z dlouhého léčení po svém sestřelení ze dne 13. března.
Fokkery Dr.I Jasty 11 na jaře 1918, Stroje ještě nesou starý typ výsostného označení, takže fotografie patrně pochází někdy z března. Zcela vlevo je letoun připisovaný Mohnickemu s údajným sériovým číslem 155/17
Mohnicke stanul v čele Jasta 11 ještě dvakrát - poprvé v období 14.-26. srpna 1918 a nakonec velení převzal dne 4. září 1918. Avšak již o čtyři dny později byl opět ve vzdušném boji raněn a do bojů se již nevrátil.
Po válce se Mohnickeho stopa opět ztrácí, na přelomu 20. a 30. let byl však zaměstnán jako testovací pilot ministerstva obrany (oddělení WaPrüf 6 F). Jako takový byl pověřen testováním prototypu stroje Messerschmitt M 22, vyvíjeného jako bombardér a noční stíhač (a oficiálně deklarovaný jako poštovní letoun).
Mohnicke se strojem 6. května 1930 absolvoval nouzové přistání, které poškodilo především pravou stranu letounu (podvozek, motor a křídlo). Po opravě a určitých úpravách, směřujících ke zpevnění kontrukce a zlepšení ovladatelnosti, stroj absolvoval několik letů. 14. října 1930 měla proběhnout přejímka ministerstvem Reichswehru, ke které byl opět povolán Eberhard Mohnicke k plánovanému půlhodinovému letu.
V jeho průběhu se však Mohnicke pokusil o neplánovaný přemet, což zřejmě způsobilo přílišné zvýšení otáček motoru. To vedlo k přetížení konstrukce jedné z vrtulí, která se zlomila a letadlo přešlo do neřiditelného pádu. Eberhard Mohnicke byl mrtev.
Na jeho počest byla roku 1931 v Berlíně jedna z ulic vedoucích k letišti Tempelhof pojmenována Mohnickesteig.
URL : https://www.valka.cz/Mohnicke-Eberhard-t125728#426700
Verze : 16
Reklama
URL : https://www.valka.cz/Mohnicke-Eberhard-t125728#426702
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/Mohnicke-Eberhard-t125728#426704
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/Mohnicke-Eberhard-t125728#426708
Verze : 0
Reklama
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.