Boeing XP-26

Boeing Y1P-26
     
Název:
Name:
Boeing XP-26 Boeing XP-26
Originální název:
Original Name:
Boeing XP-26
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1932-DD.04.1932 Boeing Aircraft Division, United Aircraft & Transport Corp., Seattle, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1932-DD.04.1932
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3
První vzlet:
Maiden Flight:
20.03.1932
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
939 kg 2070.5 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1243 kg 2740 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
8.23 m 27ft
Délka:
Length:
7.14 m 23ft 5.13in
Výška:
Height:
2.36 m 7ft 9in
Plocha křídla:
Wing Area:
13.94 m2 150 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
89.15 kg/m2 18,26 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney SR-1340E o výkonu 391 kW v 3048 m
dvoulistá na zemi stavitelná vrtule
Pratt & Whitney SR-1340E, power 525 hp at 10000 ft
two-blade ground-adjustable propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
397 l 105 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
357.3 km/h v ? m 222 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
305.8 km/h v ? m 190 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11.5 m/s 2260 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9357 m 30700 ft
Dolet:
Range:
1219.9 km 758 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x 12,7mm kulomet Browning a 1x 7,62mm kulomet browning

2x 55kg bomba nebo
5x 14kg bomba
1x .50 Browning machine gun and 1x .30 browning machine gun

2x 122 lb bomb or
5x 30 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bowers, Peter. Boeing P-26 Variants, Aerfofax Minigraph 8. Aerofax, Arlington 1984. ISBN 0-942548-13-2.
Dowis, Larry. P-26, Mini in Action No.2. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1994. ISBN 0-89747-322-1.
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6.
Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4.
United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961.
http://joebaugher.com/usaf_fighters/p26_1.html
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p26.html
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XP-26-t122960#419282 Verze : 0
Na počátku 30. let USAAC čelilo nástupu jednoplošných bombardovacích letounů, které byly rychlejší než standardní americké dvouplošné stíhače. V září 1931 proto USAAC předalo Boeingu požadavek na nový jednoplošný stíhač.


Úvodní práce na projektu Model 248 začaly na firemní náklady ještě v září a 5. prosince 1931 Boeing a USAAC podepsali smlouvu o zapůjčení pro tři prototypy.


Samotná stavba začala v lednu 1932. Model 248 představoval kompromis mezi moderními prvky vyvinutými v té době u Boeingu a konzervativními požadavky letectva. Křídla (s duralovou kostrou) tak nebyla samonosná, ale měla vnější výztužné dráty, díky tomu ale mohla mít lehčí konstrukci a dráty měly menší odpor než klasické vzpěry. Naopak ocasní plochy samonosné byly. Podobně zastaralým prvkem byl pevný podvozek, který ale opět umožnil lehčí a jednodušší konstrukci. Trup používal osvědčenou poloskořepinovou konstrukci s hliníkovými přepážkami, podélníky a potahem a místo experimentů s nevyzkoušenými motory, které pomohly zničit např. XP-9, Boeing sáhl po osvědčeném hvězdicovém devítiválci Pratt & Whitney R-1340-9, s prstencovým krytem typu Townend.


Výzbroj byla opět standardní, jeden 0.50 in (12,7 mm) kulomet Browning M2 a jeden 0.30 in (7,62 mm) kulomet Browning M1, umístěné v bocích trupu na úrovni podlahy kokpitu. Podtrupové závěsníky A-3 potom umožňovaly zavěsit pět lehkých bomb, nebo dvě 55kg bomby či dvě světlice. Před větrným štítkem byl umístěn trubkový zaměřovač C-3, na kořen pravého křídla bylo možné umístit fotokulomet G-4.


Pilot seděl poměrně vysoko, takže měl dobrý výhled všemi směry kromě dozadu, pouze při pojíždění překážel kryt motoru a později se stalo zvykem při pojíždění kličkovat.


Armáda pro Model 248 používala označení XP-936, které vycházelo z projektových čísel přidělovaných na Wright Field v letech 1930-34 testovaným letadlům, která zůstávala v majetku výrobce. První XP-936 poprvé vzlétl 20. března 1932, pilotován Lesem Towerem, po pouhých devíti měsících prací. 25. dubna byl odeslán na Wright Field, druhý stroj tam byl poslán nezalétaný již na počátku března, a později přelétnut do Anacostie k testům u námořnictva. Později se vrátil na Wright Field a podstoupil statické testy. 25. května byl třetí XP-936 poslán na Selfridge Field pro služební testy u 1. stíhací skupiny.


XP-936 byl porovnáván s P-12F, který byl v té době stále ve výrobě a používal v podstatě stejný motor. XP-936 byl pouze o 18 kg těžší, byl ale o 44 km/h rychlejší a měl o 2,42 m/s vyšší rychlost stoupání. Přesto byl nakonec pomalejší než bombardovací Martin B-10, jehož prototypy v té době právě vznikaly.


25. června 1932 armádní letectvo všechny tři XP-936 koupilo a přidělilo jim standardní označení XP-26 a serialy 32-412/414. Protože zároveň sloužily k služebním testům, jejich označení se ještě v létě toho roku změnilo na Y1P-26 a nakonec na prosté P-26.


Žádný z prototypů se nedochoval - první byl sešrotován na Wright Field po 465 nalétaných hodinách, druhý, který po vrácení na Wright Field již nikdy nevzlétl, byl zničen při statických zkouškách a byl sešrotován v září 1932. Třetí létal až do října 1934, kdy byl zničen při nehodě. To již armádní letectvo objednalo 100 sériových strojů pod označením P-26A.
Boeing XP-26 - První XP-936 v den svého rolloutu, před továrnou Boeingu.

První XP-936 v den svého rolloutu, před továrnou Boeingu.
Boeing XP-26 -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-XP-26-t122960#419362 Verze : 1
Stejný stroj jako na předchozích fotkách, v době, kdy již byl přejmenován na P-26. Má zvýšený hřbet, zavedený na pozdějších sériových P-26A, a odstraněnou kapotáž podvozku. Od P-26A jde ale rozeznat podle Pitotovy trubice, umístěné na levém křídle. Trup je pravděpodobně modrý, křídla a ocas žlutá.


Zdroj:
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p26.html

Boeing XP-26 -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-XP-26-t122960#419376 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více