Boeing XPBB-1 Sea Ranger

     
Název:
Name:
Boeing XPBB-1 Sea Ranger Boeing XPBB-1 Sea Ranger
Originální název:
Original Name:
Boeing XPBB-1 Sea Ranger
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.1942 Boeing Aircraft Co., Seattle, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.MM.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
09.07.1942
Osádka:
Crew:
10
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
18838 kg 41531 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
28838 kg 63577 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
45870 kg 101126 lb
Rozpětí:
Wingspan:
42,580 m 139ft 8,5in
Délka:
Length:
28,880 m 94ft 9in
Výška:
Height:
10,410 m 34ft 2in
Plocha křídla:
Wing Area:
169.64 m2 1826 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
170,10 kg/m2 34.84 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Wright R-3350-6 Duplex Cyclone vzduchem chlazeny dvouhvězdicový osmnáctiválec o výkonu 1 193 / 1 715 kW
Vrtule trojlisté stavitelné Curtiss Electric s konstantní rychlostí otáček o průměru 5 130 mm.
Wright R-3350-6 Duplex Cyclone eighteen-cylinder twin-row radial engines rated at 1,600 / 2,300 hp each,
driving a three-blade Curtiss Eletric constant-speed propelers of the diameter 16ft 10in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
36 245 l 9,575 US gallons or 7,973 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
366.9 km/h v 4328 m 228 mph in 14200 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
254.3 km/h v ? m 158 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5 m/s 980 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5760 - 6820 m 18898 - 22375 ft
Dolet:
Range:
6831.7 km 4245 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
10138.9 km 6300 mi
Výzbroj:
Armament:
8x pohyblivý kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm
1x zdvojený v přední střelecké věži
1x zdvojený ve hřbetní střelecké věži
1x zdvojený v zadní střelecké věži
1x v levém a pravém střelišti (jednohlavňové provedení)
Pumový náklad: 9 072 kg (20x 453 kg) pumy nebo hlubinné nálože.
Eight flexible 0.50 inch Colt-Browning M2 machine-guns
1x twin in bow turret
1x twin in dorsal turret
1x twin in tail turret and
one in each lateral positions.
Bomb load: 20,000 lb of bomb or depth charges.
Uživatelské státy:
User States:
USA United States
Poznámka:
Note:
Hlídkový bombardovací létající člun s dlouhým doletem
Letová vytrvalost: 72 h
Flying boat long-range Patrol Bomber
Endurance: 72 hours
Zdroje:
Sources:
William Green, War Planes of the Second World War, Flying Boats, Volume Five, MacDonald, London, Revised and reprinted 1969, ISBN 356 01449 5
L+K 11/71, Václav Němeček, Letadla 1939-45
www.daveswarbirds.com
http://www.aerofiles.com/boeing-xpbb1.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/XPBB_Sea_Ranger
aeroweb.brooklyn.cuny.edu
http://win.www.airwar.ru/enc/sww2/pbb1.html
www.aviastar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XPBB-1-Sea-Ranger-t58817#212467 Verze : 0
Boeing XPBB-1 Sea Ranger

Historie
Spojené státy se vlivem válečného dění rychle probouzely do reality a ač se zatím snažily zachovat neutralitu, uvědomovalo si například námořnictvo hrozivou skutečnost, že německé ponorky v Atlantiku operují na hranici amerických výsostných vod. Námořní letectvo nemělo ve své výzbroji vhodná hlídková letadla s velkou vytrvalostí letu. Taková letadla by byla potřebná i v Pacifiku, také zde se zvyšovalo napětí každým dnem. Potřeba těchto hlídkových letadel vyústila dne 29. června 1940 v objednávku prototypu velkého dálkového hlídkového létajícího člunu u společnosti Boeing, prototyp byl označen XPBB-1.

Firma Boeing v Seattlu se urychleně pustila do projektu a později i do stavby prototypu. Projekt byl továrně označen Boeing 344, byl to dosud největší dvoumotorový létající člun, jaký byl kdy postaven. K mohutnému trupu byla připevněna křídla s pololaminárním profilem. Na těchto štíhlých křídlech byly pohonné jednotky, dva dvojhvězdicové osmnáctiválcové motory Wright R-3350-6 Double Cyclone. Extrémní dolet létajícího člunu byl podmíněn velkým množstvím paliva, to bylo neseno v trupových nádržích o úctyhodném objemu 36 245 l. Protože trup byl již zcela využit prostorami pro osádku a nádržemi, musely se pumovnice přestěhovat do křídel, zde bylo možno zavěsit až dvacet 453 kilogramových pum. Obranu tohoto velkého stroje zajišťovaly tři zdvojené půlpalcové kulomety Browning a dva jednoduché. Střelecké věže byly na přídi, na hřbetě a zádi trupu a v kapkovitých bočních střelištích. Robustní trup osádce umožňoval i odpočinek, protože se počítalo s vytrvalostí letu až dvaasedmdesát hodin a v průběhu tak dlouhé doby se musela osádka střídat. První vzlet byl uskutečněn 9. července 1942 a již na začátku zkoušek byly shledány velice dobré letové vlastnosti.

Nadlouho po objednávce prototypu námořnictvo svou objednávku rozšířilo o dalších 57 letadel tohoto typu, který byl mezitím pojmenován Sea Ranger. Potřeba dálkových hlídkových bombardérů vzrostla vstupem Spojených států do války s Japonskem. Japonci využili dokonale překvapení a obsazovali jeden ostrov za druhým. S letouny PBB-1 bylo počítáno jako s účinnou zbraní proti japonskému postupu, operovat měly ze zvláště pro tento účel upravených lodí, které měly být zakotveny u Auletských ostrovů, obří létající čluny měly být katapultovány pomocí raketových saní. Dále se počítalo i se startem z obřích krytů, které se měly stavět na zbylých ostrovech. Boeing se na základě této objednávky rozhodl postavit nový výrobní závod v Rentonu (stát Washington) na břehu Washingtonova jezera. Stavbu tohoto závodu financovala vláda. Během zalétání se však válečná situace změnila, Japonci byli zastaveni ve svém postupu Tichomořím a Spojené státy pomalu získávaly iniciativu. Úkoly, pro které byl PBB-1 stavěn, mezitím převzala vícemotorová dálková letadla, která vzlétala z pozemních základen. US Navy svou zakázku zrušilo a závod v Rentonu postoupilo armádnímu letectvu (USAAF), to potřebovalo výrobní kapacity pro stavbu bombardérů B-29 Superfortress. Zajímavostí je také skutečnost, že vnější díly křídel B-29 byly téměř beze změn převzaty od XPBB-1.

Vraťme se však k již existujícímu prototypu, ten byl zkoušen na námořní základně Naval Air Station v Patuxent River (stát Maryland). Letové vlastnosti byly prý natolik výborné, že byla zvažována jeho výroba jinou společností. Zkoušky nabraly na intenzitě, aby mohly být jejich výsledky využity pro případnou stavbu obřího létajícího člunu Martin Mars. Od ledna 1944 do konce srpna tohoto roku XPBB-1 prošel zkouškami zaměřenými na stoupavost a starty s přetížením, o něco později byla testována ještě výzbroj. Potom již Sea Ranger sloužil k výcviku osádek US Navy a zkoušely se na něm i různé motory a přístroje a to až do roku 1947, kdy byl trvale uzemněn.
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XPBB-1-Sea-Ranger-t58817#212468 Verze : 2
Fotografie XPBB-1 Sea Rangeru ze zkoušek
Boeing XPBB-1 Sea Ranger -


Boeing XPBB-1 Sea Ranger -


Boeing XPBB-1 Sea Ranger -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-XPBB-1-Sea-Ranger-t58817#212469 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více