Kaibo Gikai KB

海防義会KB飛行艇
     
Název:
Name:
Kaibo Gikai KB - Experimentální létající člun Kaibo Gikai KB Experimental Flying-boat
Originální název:
Original Name:
海防義会KB飛行艇
Kategorie:
Category:
experimentální letoun experimental aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1924-DD.12.1924 Yokosuka Naval Arsenal, Yokosuka /
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1922-DD.12.1924
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1925
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2012 kg 4436 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3086 kg 6803 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
21,780 m 71ft 5,5in
Délka:
Length:
13,950 m 45ft 9,2in
Výška:
Height:
4,000 m 13ft 1,47in
Plocha křídla:
Wing Area:
? m2 ? ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
BMW IIIa, vodou chlazený řadový šestiválec o vzletovém výkonu 136 kW (185 k) a 169 kW (230 k) v h= 2 000 m.
Vrtule dvoulisté kovové, později vyměněny za dvoulisté dřevěné.
BMW IIIa six-cylinder water-cooled inline engine rated at 182 hp for take-off and maximum power output 227 hp at 6,562 ft,
driving two-blade metal (later wooden) propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
201.2 km/h v 0 m 125 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
15,0 min do 3000 m 15,0 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6500 m 21325 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
žádná None
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Viz příspěvek historie letounu.
In September 1922, a patriotic organisation known as the Teikoku Kaibo Gikai (Imperial Maritime Defence Volunteer Association) recognised that an all-metal aircraft of the quality being demonstrated by other countries, had not been manufactured in Japan, and therefore undertook such a project. For the design they organised the All Metal Aeroplane Committee which consisted of leading authorities of the Aeronautical Research Institute of Tokyo Imperial University, the Army, and the Navy. Although this was a joint effort, the design was identified with the PMBRA since the main component the hull, was built by the Army Arsenal.
The airframe was nearly completed by March 1924, with the exception of the engine installation and other systems. In July of that year, the airframe was transported to the Department of Ordnance, Yokosuka Naval Arsenal, where the engines and other systems were installed. Because of development delays with the Japanese engines which were to deliver 200 hp at 3,000 m (9,843 ft), it was decided to use two 185 hp BMW IIIa engines instead. With these installed, the KB Flying-boat (KB for Kai Bo) as it was now called, was completed in December 1924.
The Kaibo Gikai KB was a twin-engined parasol-wing monoplane flying boat with a two-step hull and sponsons. It was of all-metal construction with metal stressed skin covering apart from some fabric covering on the wings and control surfaces.
After the aircraft was donated to the Navy by the Kaibo Gikai, flying trials began, with Navy test pilot Lieut-Cdr Hisakichi Akaishi, at the controls. As a result of minor modifications, the aircraft showed excellent take-off and alighting performance under light load conditions. However, on 22 March, 1926, during its seventh test flight, the aircraft was seen in a glide with both engines stopped, its gliding angle continued to steepen and it crashed into the water nearly vertical, killing all four crew members on board. The cause of the crash was attributed to a malfunction of the flight control system.


With this loss, further development of the design was ended. Considerable experience was gained the design of this aircraft and it greatly influenced design the Giyu No.3 flying-boat sponsored by the Kaibo Gikai and built by Kawasaki.
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2.
Illustrated Warplane History, The XPlanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924 - 45, p.163 ISBN 4-7663-3292-X
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=33697
archiv autora

Kaibo Gikai KB -


Kaibo Gikai KB -


URL : https://www.valka.cz/Kaibo-Gikai-KB-t119224#409719 Verze : 0
Historie letounu

První celokovový hydroplán navržený a vyrobený v Japonsku byl postaven díky soukromé iniciativě vlasteneckého spolku, známého pod názvem Teikoku Kaibo Gikai. Jeho členové v září 1922 shledali, že se v Japonsku nevyrábí žádný celokovový letoun. Dobré vlastnosti této konstrukce byly již přitom prokázány v mnoha jiných zemích, to byl důvod aby se tohoto projektu vlastenecký spolek ujal.

Byl založen výbor, do kterého byli přizváni význační odborníci na konstrukci letadel. Sešli se zde armádní konstruktéři z PMBRA, Leteckého výzkumného ústavu v Tokiu a tokijské univerzity. Jednalo se o společné dílo armády, námořnictva a civilních pracovišť.
Výbor vedl dr. Aikichi Tanakadate a dalšími členy jsou Narihisa Yokota, který byl jmenován hlavním konstruktérem, Yuzo Hishida, Matsutaro Honda, Shuhei Iwamoto, Yoshitake Ueda, Haruhiko Uemura, Hisakichi Akaishi, Masayuki Hori, Fumio Murase a Kyohei Arisaki, o něco později byli do výboru přizváni dva inženýři Keikichi Satake a Jun Okamura. Na konstrukci a stavbě letounu se podílela tokijská universita, armádní arzenál v Tokiu a námořní arzenál v Jokosuce.

Nejprve byly stanoveny požadavky na výkon, kterých měl celokovový hydroplán dosáhnout, např. maximální rychlost měla být alespoň 200 km/h v operační výšce 3 000 metrů, letoun měl ulétnout vzdálenost 2 000 km a poháněn měly zajistit dva japonské motory o výkonu 200 koní. Letoun byl projektován jako hornoplošník s křídlem neseným na dvou mohutných šikmých pylonech a v místě spojení křídla a pylonů byly instalovány motory. Objednána byla stavba jednoho hydroplánu a jednoho trupu, který byl určen pro pevnostní zkoušky.

V roce 1923 postihlo Japonsko silné zemětřesení, které stavbu opozdilo, drak byl letounu dokončen v březnu 1924, drak byl následně v červenci přepraven do jokosuckého námořního arzenálu, kde byl v prosinci téhož roku dokončen. Zdržení přinesly motory, původně měly být použity japonské motory, které měly poskytovat výkon 200 koní ve výšce 3 000 m, tyto motory se ale opozdily ve svém vývoji, a tak padlo rozhodnutí použít dva motory BMW IIIa.

Výsledným dílem byl dvoumotorový hornoplošný létající člun celokovové konstrukce, plátnem byla potažena křídla a ovládací plochy.

Dokončené letadlo bylo darováno námořnictvu, letové testy byly prováděny v Jokosuce, za kniplem seděl zkušební pilot fregatní kapitán Hisakichi Akaishi. Již v průběhu prvních letů byly zjištěny výborné letové vlastnosti a dobrý výkon, který dával tušit, že požadované výkony by měly být lehce splněny. 22. března 1926, během sedmého zkušebního letu došlo k havárii, při které zahynula celá osádka a letoun se roztříštil o hladinu oceánu. Havárie se přičítá selhání motorů, hydroplán byl viděn, jak ostře sestupuje s oběma motory zastavenými. Ostrý úhel sestupu vedl k téměř kolmému nárazu do vody. Havárií byl tedy ukončen vývoj a zkoušky tohoto letounu, konstruktéři a technici získali cenné zkušenosti, které v roce 1928 využili při stavbě hydroplánu Giyu No.3.

Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2.
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kaibo-Gikai-KB-t119224#409720 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více