Pístový letecký motor M-5 (Liberty 12)

Autor: Ivo Valuch 🕔︎︎ 👁︎ 8.120
Pístový letecký motor M-5 (Liberty 12)
Vývojář A. A. Bessonov
M. P. Makaruk
Země SSSR
Rok vzniku 1923


Americký motor Liberty 12

Závod Ikar navrhl organizovat výrobu výkonných motorů a v roce 1922 obdržel zadání na jejich výrobu a jako vzorky byly vybrány americká Liberty 12 a francouzská Hispano-Suiza 8Fb (M-6) s 400 a 300 hp.

Reklama

Motor Liberty-12 byl vybrán hlavně proto, že jedna z moskevských leteckých továren (Dux) zahájila výrobu jednoho z nejlepších průzkumných letadel té doby, britského De Havilland D.H.9, s tímto motorem, který byl známý nejen pro své dobré vlastnosti, ale také poučnou historii svého vzniku.


Americký motor Liberty 12 model A

Američané v budování motorů trochu zaostávali za bojujícími západními mocnostmi a neměli motory s výkonem více než 100–150 koní. Poté, co Spojené státy vstoupily do války v dubnu 1917, v neobyčejně krátké době vytvořily nový výkonný motor. „... Nový motor byl produktem kolektivní práce celé plejády významných amerických inženýrů ... Pro vývoj motoru byli naléhavě pozváni do Washingtonu dva hlavní inženýři, z nichž jeden byl hlavním inženýrem Packardu a bylo jim nařízeno navrhnout a postavit silný americký motor v co nejkratším čase. Jejich první setkání se konalo 3. června 1917. Oba inženýři byli doslova zatčeni v hotelovém pokoji ...“. Byli předvoláni nejlepší inženýři a technici z různých továren, kteří pracovali nepřetržitě, aby jim pomohli. Stroje a nástroje pro výrobu motorových dílů byly objednány před dokončením výkresů, díly byly vyráběny v mnoha továrnách současně na základě úplné zaměnitelnosti, takže montáž nevyžadovala třídění a dopasování.


Americký motor Liberty 12 model A

3. července 1917 připraven první motor. Byl velmi úspěšný, za roky 1917-1919 bylo vyrobeno více než 20 tisíc těchto motorů. Byly používány v mnoha zemích v nejrůznějších letadlech až do konce 20. let.

Reklama

Na konci roku 1922 byl vydán soubor pracovních výkresů motoru v metrickém systému podle opotřebovaného trofejního modelu motoru Liberty 12 na GAZ č. 2, který samozřejmě vyžadoval velké množství kontrolních výpočtů. Byl vyvinut systém tolerancí a lícování, výrobní technologie a montáž dílů a sestav, byly vyrobeny obráběcí a měřicí nástroje a zařízení. Závod byl rekonstruován, doplněn chybějícím vybavením a poněkud rozšířen. Práce na vydání dokumentace a přípravě výroby probíhaly pod vedením konstruktéra A.A. Bessonova a hlavního inženýra závodu M.P. Makaruka.

První motor prošel státními zkouškami v prosinci 1923 a první várka motorů byla komisí přijata v roce 1924. Motor byl uveden do sériové výroby v závodě Ikar (GAZ č. 2) a v Leningradském Bolševiku (dříve Obuchovský) pod označením M-5-400 (později M-5).


Sovětský motor M-5

Motory M-5 se vyráběly několik let, fungovaly až do let 1932-1933, vyrobilo se jich několik tisíc. Byly instalovány na průzkumných letounech R-1, MP-1 a R-3, na importovaném letadle Fokker C. IV a na stíhačkách I-1 a I-2. Jen pro dodávky do leteckých továren bylo vyrobeno asi 3200 motorů.

Motor M-5 byl dvouřadý 12válcový V motor se samostatnými válci a úhlem rozevření 45°. Ojnice jsou vidlicové, tj. obě hlavní, ložiska klikového hřídele - kluzná Babbitt. Charakteristickým rysem motoru bylo použití zapalovacího systému Delco "Remy" jako automobilního, tzn. bez magnetu, jehož použití pro letecké motory bylo typické. Při spouštění motoru a jeho provozu na nízký plyn systém pracoval z baterie a při provozních otáčkách - z generátoru stejnosměrného proudu. Pokud je známo, byl to jediný sériový letecký motor s takovým zapalovacím systémem. Samozřejmě, zapalování bylo dvojité - se dvěma zapalovacími svíčkami na každém válci. Motor měl dva karburátory a byl vybaven pohony synchronizátoru kulometu, otáčkoměru, benzínového čerpadla a vlastních sestav motoru.


Sovětský motor M-5B

Do roku 1925 zajistila masová výroba dodávku zcela spolehlivých motorů M-5. Jejich spolehlivost byla potvrzena účastí letadel s těmito motory na řadě letů, mimo jiné na letu Moskva - Peking v červnu až červenci 1925 dvou letounů P-1, které pilotovali M. M. Gromov a M. A. Volkovanov.

Název motoru M-5
Pracovní objem (l) 27,01
Kompresní poměr 5,40
Hmotnost motoru (kg) 275
Režim vzletu
Výkon (hp) 440
Otáčky (ot/min) 2100
Nominální režim
Výkon na zemi (hp) 400
Jmenovité specifické parametry
Specifická hmotnost 1,02
Litrový výkon (hp/l) 14,81
Zdroje
В.Р.Котельников. Отечественные авиационные поршневые моторы.
Сайт «Уголок неба». 2004 страница: «Поршневой двигатель Liberty-12».

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více