Ford GPA Amphibious

G504 Ford GPA
     
Název:
Name:
Ford GPA Ford GPA
Originální název:
Original Name:
Ford GPA
Výrobce:
Producer:
Ford Motor Co.
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1942-DD.06.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
12778
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
5 (?)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
2023 kg 4460 lb
Celková délka:
Overall Length:
4623 mm 15ft 2in
Celková šířka:
Overall Width:
1626 mm 5ft 4,01in
Celková výška:
Overall Height:
1683 mm 5ft 6,26in
Světlá výška:
Ground Clearance:
? mm ?
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Ford GPA (4 valcový benzínový motor s objemom 2,196 l) Ford GPA (4 cylinders, 134 cu in)
Výkon:
Power:
40.3 kW při 4050 ot/min 54 bhp at 4050 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
Hlavní: 3 rýchlosti
Přídavná: 2 rýchlosti
Main: 3 speeds
Transfer case: 2 speeds
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
80.5 km/h 50 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Rychlost plavby:
Water Speed:
8.9 km/h 5.5 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
402.3 km 250 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Jízdní dosah ve vodě:
Cruising Range in the Water:
56.3 km 35 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
5 osôb 5 persons
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
V ZSSR vyvyinutá nelicencovaná kópia GAZ-46.

U.S Army Ordnance Corps Supply Catalog number: G504
Soviet unlicensed copy GAZ-46

U.S Army Ordnance Corps Supply Catalog number: G504
Zdroje:
Sources:
Doyle, David: Standard Catalog of US Military Vehicle 2nd Edition; Krause Publications 2011; ISBN 9781440227998
www.en.wikipedia.org/wiki/Ford_GPA
URL : https://www.valka.cz/Ford-GPA-Amphibious-t13196#329975 Verze : 1
Ford GPA Amphibious Jeep

Maje pověření Willys, Ford a Bantam pro postavení 4500 jeepů (1500 každý) v březnu 1941, zřídil Výbor pro motorizovanou dopravu projekt pod vedením Národního obraného výzkumného výboru (NDRC) na obojživelný vůz 1/4 tuny s označením QMC-4. Společnost MARMON-HERRINGTON Co. (spec. na voj. vozidla) se ve spolupráci s loďařskou firmou SPARMAN&STEPHENS a firmou Ford Motor Company ujala této zakázky pro NDRC zahrnující projektování konverze založené na 1/4tunovém vozidle. Cílem bylo mít vozidlo v provozu pro první vyloďovací operace plánované na září/říjen 1942.

Návrh a vývojové práce na prototypu trupu byly dokončeny firmou Sp&St. koncem srpna, kdy byl představen standardní návrh pro konverzi na Jeep. Nicméně, konverze se ukázala být složitější a první vozidla QMC-4 pro testy nebyla k dispozici až do února 1942.

Jeep byl nyní v plné výrobě u společností Willys a Ford. Potřeba mít obojživelné vozidlo pro vyloďování ještě tento rok vedla k rozhodnutí pokračovat se zakázkou bez rozsáhlejších testů. V dubnu bylo poprvé zkoušeno na pláži a zakázka na prvních 5000 vozidel pro Ford byla uzavřena. Zrodil se Ford GPA Amphibian (Seep).

První Seepy byly vyprodukovány velmi rychle a tak byla příležitost je otestovat v poli a na základě těchto zkušeností navrhnout změny pro další produkci. Bylo zde mnoho chyb, které, i když ne zasadní, zhoršovaly možnosti údržby v poli a snižovaly účinnost vozidla. Od listopadu 1942 byly na lince dělány první nezbytné upravy. Modifikace byly dělány v průběhu celé výroby, do června 1943, kdy byla ukončena. Vyrobeno bylo 12 778 vozidel.

Vozidlo se ukázalo jako příliš pomalé, těžké a nemotorné na zemi, a jako příliš malé na to, aby bylo vhodné na volné moře. Vozidlo bylo použito Američany při vylodění na Sicílii 9. září 1943, kde sehrálo důležitou roli, ale většina vozidel skončila u Rudé armády v rámci dodávek Land-Lease.

Ironií je, že ho v SSSR shledali natolik užitečným při přechodu řek, že se stal podkladem pro vývoj jejich vlastní poválečné verze (viz GAZ-46).
Ford GPA Amphibious -


Ford GPA Amphibious -


Ford GPA Amphibious -


URL : https://www.valka.cz/Ford-GPA-Amphibious-t13196#46708 Verze : 3

Diskuse

GPA byly dodávány do SSSR v rámci Smlouvy o půjčce a pronájmu (Lend and Lease Act). Vozidla byla používána nejen jako velitelské automobily, ale také pro plnění průzkumných úkolů.
O popularitě typu v SSSR bezesporu svědčí i okopírování vzoru a následná poválečná výroba v zásadě identického obojživelného GAZu-46.
Přiloženy dva snímky vozidel v "sovětských službách"...
Ford GPA Amphibious -


Ford GPA Amphibious -


URL : https://www.valka.cz/Ford-GPA-Amphibious-t13196#157006 Verze : 0
V rámci dohody " Leand - lease " boli Fordy používané Červenou armádou.
Ford GPA Amphibious - Ford GPA

Ford GPA
URL : https://www.valka.cz/Ford-GPA-Amphibious-t13196#208132 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více