G6 (155mm samohybná houfnice)

G6 (155 mm self-propelled howitzer)
     
Název:
Name:
G6 G6
Originální název:
Original Name:
G6
Kategorie:
Category:
samohybná kanónová houfnice self-propelled gun howitzer
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1988-DD.MM.1994 Lyttleton Engineering Works, Centurion /
DD.MM.1994-DD.MM.1999 Denel Land Systems, Centurion
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1988-DD.MM.1999
DD.MM.1991-DD.MM.1993 dodávky pro Spojené arabské emiráty / deliveries for United Arab Emirates
DD.MM.1994-DD.MM.1996 dodávky pro Omán / deliveries for Oman
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
154:
- 8 prototypů a předsériových vozidel / prototypes and development system vehicles
- 1 prototyp CC-SP-45 / CC-SP-45 prototype (Chile)
- 43 (Jihoafrická republika / South Africa)
- 24 (Omán / Oman)
- 78 (Spojené arabské emiráty / United Arab Emirates)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.10.1981
Osádka:
Crew:
6
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
47000 kg 103617 lb
Celková délka:
Overall Length:
10400 mm 34 ft 1 ½ in
Celková šířka:
Overall Width:
3400 mm 11 ft 1 ⅞ in
Celková výška:
Overall Height:
3500 mm 11 ft 5 ¾ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
450 mm 1 ft 5 ¾ in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Magirus Deutz FL 413 F/FR
- vzduchem chlazený vznětový vidlicový motor
- počet válců: 12
Magirus Deutz FL 413 F/FR
- air-cooled diesel engine, V-design
- number of cylinders: 12
Výkon:
Power:
386 kW při 2650 ot/min 518 bhp at 2650 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
- automatická převodovka
- počet stupňů: 6 + 1
- automatic gearbox
- number of gears: 6 + 1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
85 km/h 53 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
30 km/h 19 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
700 km 435 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
18 ° 40 %
Boční náklon:
Side Slope:
13,5 ° 30 %
Překročivost:
Trench Crossing:
1,0 m 39 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,5 m 20 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,0 m 39 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
155mm kanónová houfnice (varianta G5)
- ráže: 155 mm
- délka hlavně: 45 ráží
- maximální dostřel: 30000 m (ERFB)
- maximální dostřel: 39000 m (ERFB-BB)
- maximální dostřel: 50000 m (VLAP)
- dostřel při přímé střelbě: 3000 m
- náměr: -5° až +75°
- odměr: ±40°
- maximální rychlost střelby: 3 rány za minutu
- počet vezené munice: 45 střel, 50 nábojek
- přechod do bojové/pochodové polohy: 60/30 vteřin
155mm gun howitzer (variant of G5)
- calibre: 155 mm (6 ⅛ in)
- barrel length: L/45
- maximum range: 32808 yd (ERFB)
- maximum range: 42651 yd (ERFB-BB)
- maximum range: 54681 yd (VLAP)
- range in direct fire: 3281 yd
- elevation: -5° to +75°
- traverse: ±40°
- maximum rate of fire: 3 rounds per minute
- total ammunition: 45 rounds, 50 charges
- in/out action time: 60/30 seconds
Vedlejší:
Secondary:
protiletadlový kulomet
- ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm
anti-aircraft machine gun
- calibre: 7.62 mm or 12.7 mm
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
firemní materiály Denel
URL : https://www.valka.cz/G6-155mm-samohybna-houfnice-t11888#647154 Verze : 0
G6

Dalekonosná samohybná kanonová houfnice určená k boji s dělostřelectvem a minomety protivníka, k umlčování a ničení míst velení, palebných a radiotechnických prostředků a živé síly protivníka, boření trvalých obranných staveb a polních obranných objektů. Přechod z pochodové do bojové pozice trvá 60 sekund, opačný proces zabere 30 vteřin.

Díky pozitivním zkušenostem jihoafrické armády s taženým dělem G5 vznikl požadavek na lafetaci této zbraně na mobilní podvozek, díky čemuž by vznikla nová samohybná kanonová houfnice - náhrada zastaralých děl Sexton. Společnost Lyttleton Engineering Works proto v roce 1979 zahájila vývoj tohoto vozidla, jehož první prototyp byl dokončen v říjnu 1981. Druhý prototyp následoval vzápětí (jeden z prvních dvou prototypů byl vyroben z běžné konstrukční oceli). Nová zbraň získala označení G6. V průběhu let 1982 až 1986 byly vyrobeny další dva prototypy (advanced development systems), které společně s prvními dvěma exempláři podstoupily rozsáhlé zkoušky. Tyto stroje v roce 1987 doplnily další čtyři předsériové exampláře (engineering development systems), jež měly ve své konstrukci zohledněné úpravy, jejichž potřeba vyvstala během zkoušek prototypů.

V roce 1988 se uskutečnily finální zkoušky a začaly přípravy na sériovou výrobu. Jedna palebná četa houfnic G6 byla bojově nasazena proti angolským a kubánským silám během bitvy o Cuito Cuanavale, jež trvala mezi srpnem 1987 a březnem 1988.

Podvozek houfnice G6 je svařený z ocelového pancéřového plechu, dno je zdvojené pro zvýšení odolnosti proti minám. Během zkoušek prototypů houfnice odolala výbuchům sovětských protitankových min TM-46. Podvozek s nezávislým zavěšením má trvalý náhon všech kol (prototypy měly vypínatelný pohon přední nápravy). Pneumatiky o velikosti 21.00x25 mají dojezdové vložky run-flat, kromě toho je G6 vybavena systémem jejich centrálního huštění.

V přední části korby se nachází pracoviště řidiče, za nímž je umístěna pohonná jednotka s automatickou převodovkou. Motor-převodový prostor je opatřen systémem detekce požáru a hasicím zařízením. Objem palivových nádrží činí 700 litrů. Po obou bocích zadní části korby je přepravována munice: 45 střel a 50 nábojek. Při střelbě jsou vysunuty čtyři hydraulicky ovládané stabilizační podpěry umístěné mezi první a druhou nápravou.

Ve věži se nachází stanoviště zbylých pěti členů osádky - velitele (sedí vpravo od hlavně), střelce (pracoviště vlevo od hlavně), operátora hlavně, nabíječe a podávače munice. Čelo věže dokáže odolat munici až do ráže 23 mm. Hlavní zbraň tvoří upravené dělo ráže 155 mm s hlavní dlouhou 45 ráží převzaté z typu G5, které má ejektor a zesílenou zadní část ve dvou třetinách délky. Zákluzový systém se skládá z brzdy zákluzu, vratníku a doplňovače. Věž má rozsah odměru 140° (70° na každou stranu od podélné osy houfnice, střelbu je všam možné vést v rozsahu ±40°), elektrohydraulické ovládání s možností ručního ovládání v nouzovém stavu. Ovládání hlavní zbraně je opět elektrohydraulické s náměrem -5° až +75°. V zadní části věže se nachází pomocná pohonná jednotka o výkonu 34 kW pro nabíjení akumulátorů a pohon klimatizace, které může současně sloužit jako filtroventilační zařízení.

Hlavní vstup do věže je zajištěn prostřednictvím dveří umístěných na její pravé straně. Na stropu věže se nachází dvojice příklopů. Před příklopem nabíječe je lafetovaný kulomet M2 ráže 12,7 mm, z něhož je možné vést palbu proti pozemním i vzdušným cílům. Na bocích věže se nachází čtyři otvory pro vedení střelby z pušek R4. Po obou stranách čela věže jsou namontovány čtyřhlavňové vrhače zadýmovacích granátů ráže 81 mm.

Poloautomatické hydraulické nabíjecí zařízení je namontované na levé straně hlavně. Střely se umisťují na nabíjecí podnos ručně. Nábojky se kladou přímo do zadní části hlavně. Dobře vycvičená osádka může střílet rychlostí až 3 rány za minutu. Po těchto výstřelech může střelba s maximální náplní pokračovat až zhruba po 15 minutách. Během této doby je teplota v nábojové komoře monitorována, čímž se předchází jejímu možnému poškození.

Houfnice G6 (stejně jako tažené G5) byly opatřeny jihoafrických systémem řízení palby AS80, který umožňoval současně řídit čtyři palebné úlohy palebných jednotek čítajících až osm děl. Srdcem zařízení byl 16bitový počítač, který zpracovával informace z analyzátoru úsťové rychlosti EMVA Mk 10B a pozemní meteorologické stanice S700.

Dělostřelecké pluky jihoafrické armády vybavené houfnicemi G6 byly tvořeny třemi palebnými bateriemi, z nichž každou tvořily dvě čety po čtyřech houfnicích.

Na konci roku 1987 uzavřela společnost Industrias Cardoen smlouvu na licenční výrobu houfnic G6. V polovině roku 1989 byl zhotoven první prototyp s označením CC-SP-45, který se následně zapojil do testovacího programu. Zhruba o rok později byla ale smlouva vypovězena a k zahájení produkce tak nedošlo. Kromě jihoafrické armády se dalšími uživateli houfnic G6 staly Omán a Spojené arabské emiráty. Armáda druhého zmíněného státu nasadila baterii houfnic G6 v roce 2015 během intervence arabských států v Jemenu do bojů proti húsijským militantům při bojích kolem města Taiz ležícím na jihozápadě země.
URL : https://www.valka.cz/G6-155mm-samohybna-houfnice-t11888#43342 Verze : 8
...
G6 (155mm samohybná houfnice) -


G6 (155mm samohybná houfnice) -


URL : https://www.valka.cz/G6-155mm-samohybna-houfnice-t11888#42579 Verze : 0
Samohybná kanónová houfnice G6 bývá přezdívána jako Renoster (v afrikánštině Nosorožec).

Fotografie: Denel

G6 (155mm samohybná houfnice) -


URL : https://www.valka.cz/G6-155mm-samohybna-houfnice-t11888#43596 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více