Dornier Do 212

     
Název:
Name:
Dornier Do 212 Dornier Do 212
Originální název:
Original Name:
Dornier Do 212
Kategorie:
Category:
experimentální letoun experimental aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.07.1942 Dornier-Werke Altenrhein AG, Altenrhein
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.07.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
03.08.1942
Osádka:
Crew:
1 + 3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
jiné other
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
obojživelné amphibious
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1895 kg 4178 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2400 kg 5291 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,30 m 33 ft 9 ½ in
Délka:
Length:
10,20 m 33 ft 5 ½ in
Výška:
Height:
4,40 m 14 ft 5 ¼ in
Plocha křídla:
Wing Area:
14,80 m2 159.31 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
vzduchom chladený dvanásť valec Hirth HM 512B-0 otočený o 60° o výkone 330,9 kW (443.8 hp) Hirth HM 512B-0 inverted 60° V-12 air-cooled piston engine, 330.9 kW (443.8 hp)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
250 l 250 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
293 km/h v m 182 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
240 km/h v m 149 mph in 0 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
0,476 m/s 94 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
35 min do 1000 m 35 min to 3281 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5700 m 18701 ft
Dolet:
Range:
650 km 404 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
- km - mi
Výzbroj:
Armament:
žiadna none
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
všetky rýchlosti, ako aj dostup a dolet, sú len vypočítané all speeds as well as service ceiling and range are only estimated
Zdroje:
Sources:
Gütschow, F.: Die deutschen Flugboote Flugboote, Amphibien-Flugboote und Projakte von 1909 bis zur Gegenwart, Stuttgart, Motorbuch, 1978, ISBN 10: 387945650X
https://www.airwar.ru/enc/flyboat/do212.html

Dornier Do 212 -


URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-212-t231604#642364 Verze : 1

Dornier Do 212


Táto malá amfíbia, čo je označenie lietadla schopného štartu i pristátia na vode aj na súši, bola vyprojektovaná a vyrobená v jednom exemplári v závode Dornier-Werke AG v Altenrheine, čo bola švajčiarska pobočka nemeckej firmy Dornier-Werke GmbH.

Účelom tohto neveľkého celokovového lietajúceho stroja mala byť preprava troch pasažierov na krátke vzdialenosti. Pohon zaisťoval dvanásťvalcový piestový motor Hirth HM-512B-0 o výkone takmer 331 kW, ktorý roztáčal štvorlistú vrtuľu Escher-Wyss o priemere 2,4 m. Vrtuľa bola inštalovaná v tlačnej konfigurácii a bola netradične umiestnená na výklopnej konzole. Konzola sa v čase štartu a pristátia vyklápala až o 12° oproti ose lietadla smerom nahor, aby tak zabránila kontaktu listov vrtule s hladinou. Podvozok bol trojbodový nosového typu a vysúval sa elektromechanicky alebo v núdzi ručne. Pre manévrovanie vo vode bola na zadnej časti člnovitého trupu umiestnené malé kormidlo, ovládateľné z kabíny. Pozičné svetlá boli umiestnené v prednej časti podkrídlových plavákov, umiestnených netradične, pre firmu Dornier, na koncoch krídel.

Stavba prototypu s továrenským označením Do.212V-1 (civilná značka HB-GOG) bola započatá v roku 1941 a ukončená koncom mesiaca júl 1942. Už dňa 3. augusta 1942 vykonal továrenský pilot Egon Fat prvý pokus o odlepenie sa od vodnej hladiny, ale pokus dopadol neúspešne. Dôvodom bolo zrejme tzv. podmotorovanie stroja, teda nedostatočný výkon motora.

Neskôr bol na ťahanie prototypu použitý trojmotorový hydroplán Dornier Do 24, ktorému sa podarilo stroj odlepiť od hladiny a dostať do vzduchu. Výrazná nestabilita prototypu však zakrátko donútila jeho pilota k pristátiu. Rovnako neúspešne dopadli aj ďalšie skúšky. Keď sa k problémom so stabilitou pridali aj problémy s chladením motora a s hriadeľom poháňajúcim výklopnú vrtuľu, došlo v polovici roku 1943 k ukončeniu testov a stroj bol následne pravedpodobne zošrotovaný.

Na základe analýzy dochovaných fotografií možno konštatovať, že počas skúšok stroj neniesol žiadnu kamufláž, resp. náter a lietal vo farbe kovu. Na hornej a dolnej ploche krídel ako aj na bokoch trupu za krídlami niesol stroj čierne civilné označenie HB-GOG a na vonkajších plochách dvojitej smerovky biely helvétsky kríž v červenom štvorcovom poli.

Gütschow, F.: Die deutschen Flugboote Flugboote, Amphibien-Flugboote und Projakte von 1909 bis zur Gegenwart, Stuttgart, Motorbuch, 1978, ISBN 10: 387945650X
https://www.airwar.ru/enc/flyboat/do212.html

Dornier Do 212 - prekryt kabíny sa odsúval netradične smerom dopredu

prekryt kabíny sa odsúval netradične smerom dopredu
Dornier Do 212 -


Dornier Do 212 -


Dornier Do 212 - na tomto snímku je dobre vidieť kryty prednej aj ľavej bočnej podvozkovej šachty

na tomto snímku je dobre vidieť kryty prednej aj ľavej bočnej podvozkovej šachty
Dornier Do 212 - neúspešný pokus o vzlet

neúspešný pokus o vzlet
Dornier Do 212 -


URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-212-t231604#642371 Verze : 18
http://www.airwar.ru/enc/flyboat/do212.html
http://www.eusebio.ch/do212.htm

Dornier Do 212 - pohľad do pilotného kokpitu

pohľad do pilotného kokpitu
Dornier Do 212 - za kabínou cestujúcich bol za protipožiarnou prepážkou umiestnený motor

za kabínou cestujúcich bol za protipožiarnou prepážkou umiestnený motor
Dornier Do 212 -


URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-212-t231604#642372 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více