Madon, Georges Felix

     
Příjmení:
Surname:
Madon Madon
Jméno:
Given Name:
Georges Felix Georges Felix
Jméno v originále:
Original Name:
Georges Félix Madon
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
kapitán Captain
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
28.07.1892 Bizerta /
28.07.1892 Bizerte /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
11.11.1924 Tunis /
11.11.1924 Tunis /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- velitel Escadrille SPA 38 - Commander of Escadrille SPA 38
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- 4. nejúspěšnější francouzské letecké eso a ničitel balónu 1. sv. v. s 41 potvrzenými sestřely (38 sám, 3 sdílel), z toho 1 balón (sdílel) a 64 pravděpodobnými (61 sám, 3 sdílel)
- zahynul při nácviku na výročí 6 let úmrtí Rolanda Garrose
- 4th highest scoring french flying ace and balloon buster of WW1 with 41 confirmed claims (38 solo, 3 shared), thereof 1 balloon (shared) and 64 probable (61 solo, 3 shared)
- Died by preparing for a tribute of Roland Garros
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Georges_Madon
https://www.firstworldwar.com/bio/madon.htm
https://www.cieldegloire.com/004_madon_g_f.php
https://www.theaerodrome.com/aces/france/madon.php
URL : https://www.valka.cz/Madon-Georges-Felix-t216601#608038 Verze : 10
     
Příjmení:
Surname:
Madon Madon
Jméno:
Given Name:
Georges Félix Georges Félix
Jméno v originále:
Original Name:
Georges Félix Madon
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
01.01.1913-12.03.1913 Vojenská letecká škola v Avord
DD.03.1913-10.08.1913 Vojenská letecká škola v Pau (pokročilý kurz)
01.01.1913-12.03.1913 Military aviation school in Avord
DD.03.1913-10.08.1913 Military aviation school in Pau (advanced training)
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
15.08.1917 poručík (dočas.)
01.02.1918 poručík
16.02.1918 nadporučík (dočas.)
15.05.1918 nadporučík
10.11.1918 kapitán (dočas.)
15.08.1917 Sub-lieutenant (temp.)
01.02.1918 Sub-lieutenant
16.02.1918 Lieutenant (temp.)
15.05.1918 Lieutenant
10.11.1918 Captain (temp.)
Průběh vojenské služby:
Military Career:
12.03.1912-01.01.1913 1. ženijní pluk
10.08.1914-30.09.1914 2. letecká záloha
30.09.1914-12.03.1915 Escadrille BL 30/C 30 (pilot)
12.03.1915-01.04.1915 Escadrille MF 11 (instruktor)
01.04.1915-06.04.1915 Escadrille C 30 (pilot)
06.04.1915-27.12.1915 válečný zajatec
14.02.1916-23.02.1916 uskupení divizního výcviku
23.02.1916-01.09.1916 Escadrille MF 218 (dělostřelecký pozorovatel)
01.09.1916-25.03.1919 Escadrille N 38/SPA 38 (pilot)
25.03.1918-25.03.1919 Escadrille SPA 38 (velitel)
01.01.1920-10.05.1920 1. stíhací letecký pluk v Thionville-Basse-Yutz
10.05.1920-DD.MM.RRRR 4. pozorovatelský letecký pluk
10.04.1924-DD.MM.RRRR 4. africká letecká skupina
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 38. smíšený letecký pluk v Thionville-Basse-Yutz
12.03.1912-01.01.1913 1st Engineer Regiment
10.08.1914-30.09.1914 2nd aviation reserves
30.09.1914-12.03.1915 Escadrille BL 30/C 30 (pilot)
12.03.1915-01.04.1915 Escadrille MF 11 (instructor)
01.04.1915-06.04.1915 Escadrille C 30 (pilot)
06.04.1915-27.12.1915 Prisoner of war
14.02.1916-23.02.1916 Groupment of division training
23.02.1916-01.09.1916 Escadrille MF 218 (artillery observer)
01.09.1916-25.03.1919 Escadrille N 38/SPA 38 (pilot)
25.03.1918-25.03.1919 Escadrille SPA 38 (commander)
01.01.1920-10.05.1920 1st fighter aviation regiment in Thionville-Basse-Yutz (pilot)
10.05.1920-DD.MM.RRRR 4th observation aviation regiment
10.04.1924-DD.MM.RRRR 4th African aviation group
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 38th mixed aviation regiment of Thionville-Basse-Yutz
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
Zlatá medaile francouzského aeroklubu Gold medal of the Aéroclub de France
Zdroje:
Sources:
albindenis.free.fr
https://en.wikipedia.org/wiki/Georges_Madon
https://www.cieldegloire.com/004_madon_g_f.php
https://www.theaerodrome.com/aces/france/madon.php
URL : https://www.valka.cz/Madon-Georges-Felix-t216601#633814 Verze : 6

Georges Felix Madon - Rudý ďáběl


Byl jedním z nejdéle sloužících a nejzkušenějších pilotů francouzského stíhacího letectva a se svými 41 potvrzenými sestřely i jedním z nejúspěšnějších.

Dětství


Narodil se v Bizertě, v Tunisku a již od mládí se věnoval sportu. Navzdory svému malému vzrůstu byl vždy narovnaný a vyjímečně silný, boxoval a hrál fotbal. Poprvé se začal zajímat o letectví v 15 letech, kdy se pokusil (neúspěšně) postavit vlastní létající stroj. Musel ukončit školní docházku kvůli malárii. Po stavbách modelů a draků, vyráběl bicyklové letadélko "aviette". Jeho touha po létání ho zavedla až do Osmanské říše, kde se chtěl stát pilotem. Když to selhalo, přihlásil se u 1. ženijnímu pluku ve Versailles a byl zde kuchařem. Stále ale žádal o přeřazení k pilotnímu výcviku.

Letecká služba


Po 19 lekcích se v červnu 1911 stal kvalifikovaným pilotem. 12. března 1912 se přihlásil do francouzské armády a přesně o rok později, 12. března 1913 v Avord obdržel vojenský pilotní odznak s číslem 231. Ikdyž byl jen desátník, byl jedním z nejzkušenějších francouzských vojenských pilotů. Původně létal na průzkumné mise a noční bombardování na předválečných Blériotech u Escadrille BL 30. Noční mise, byli jedny z prvních a jeho zkušenosti ho k těmto misím pravděpodobně předurčily. Vlastně mu zachránily život, když 30. října 1914 byl motor jeho letadla zničen přímým zásahem děla ráže 77 mm. Vyžadovalo to nadlidské úsilí doplachtit s Bleriotem proti větru zpět k vlastním liniím.

V dubnu 1915 se vlivem silné mlhy odchýlil z kurzu a vletěl do Švýcarského vzdušného prostoru, když zalétával Farman s nejnovějším, 80 koňovým motorem a byl zde držen po několik měsíců. Po dvou pokusech o útěk se mu podařilo nakonec osvobodit v prosinci, když chloroformem omámil a unesl svou střáž. Po návratu k vlastním byl postaven před soud a dostal 60 dní vězení.

Po odpykání trestu byl převelen k Escadrille MF 218 jako seržant řídící dělostřeleckou palbu. Žádal o přeložení k stíhací letce. Po přeškolení v Pau a Cazaux byl 1. listopadu 1916 převelen k Escadrille N 38, kde měl létat s Nieuporty 11. Své první vítězství získal 28. listopadu 1916. Koncem roku své skóre zvednul na čtyři sestřely a byl povýšen na poručíka.

Nový rok započal tím, že přinutil zastavit nepřátelskou lokomotivu. Později, 2. července 1917, byl zraněn v akci, když se srazil s nepřátelským letadlem a havaroval. Tehdy už měl na svém kontě 12 sestřelů. Následujícího měsíce, v srpnu 1917 byl povýšen na nadporučíka. V říjnu bylo jeho skóre 17 potvrzených a 20 pravděpodobných sestřelů. 3krát se vrátil na základu s vrtulí potřísněnou krví a zbytky mozku, jindy zase domů přivezl v lanový svého křídla brýle nepřátelského pozorovatele.

K březnu 1918, činilo jeho skóre 25 potvrzených sestřelů. Bylo mu nabídnuto velení Escadrille SPA 38, které bylo nově vyzbrojeno novými Spady S.XIII. Přestože to byla fotograficko-průzkumná jednotka, agresivně se bránila. Žili podle motta svého velitele "kdokoliv se proti mě vyškrábe, se popíchá". Taktéž si přivlastnili jeho osobní označení - černý bodlák.

Další součástí jeho nového postavení bylo vedení ostatních pilotů, kteří se již staly esy; mezi nimi se nacházeli poručík André-Henri Martenot de Cordou (8 s.), poručík Hector Eugene Joseph Garaud (13 s.) a američan David Endicott Putnam, známý jako "Eso Es" (13 s.).

Koncem války, měl na kontě 41 potvrzených a 64 pravděpodobných sestřelů. Ohledně těch pravděpodobných jednou trefně poznamenal: "Bošové znají své ztráty." I tak ho jeho skóre řadí na 4. místo mezi francouzskými leteckými esy, těsně za "jezdce smrti" Charlese Nungessera (43 s.).

Ironií osudu byl povýšen na dočasného kapitána v poslední den války. V době kdy se životnost pilotů měřila na týdny až měsíce, se jeho šňůra vítězství roztahovala na dva a půl roku. Se sedmi lety leteckých zkušeností, to byl na konci války jeden z nejzkušenějších a nejdéle sloužících pilotů na světě.

Po válce


Madon zůstal u létání i po skončení války. V roce 1922 se účastnil leteckých závodů Coupe-Deutsch, pilotující tehdy radikálně řešený závodní jednoplošník. Simplexův jednoplošník měl motor Hispano-Suiza o výkonu 320 koní (240 kW), nacpaný do jeho krátkého trupu; pilot měl velmi omezený rozhled kvůli jeho usazení za trubkový chladič. Madon s tímto letounem havaroval během testovacího letu a utrpěl několik těžkých zranění.

Přesně šest let po konci války, 11. listopadu 1924, zemřel ve svém rodném Tunisku při přípravách na oslavy památky zesnulého předválečného pilota a jedno z prvních leteckých es historie, Rolanda Garrose. Jeho letadlo trpělo mechanickými poruchami a radši s ním naletěl na střechu přilehlé vily než do přihlížejících diváků.

Zemřel ve věku 32 let.

Odkaz


Madonův odkaz se nachází i jinde než v jeho dlouhé letecké kariéře a dlouhém postupu šaržemi. Jeho skóre čítá i neuvěřitelných 64 pravděpodobných vítězství. V případě jejich uznání by jeho skóre přerostlo i slavného "Rudého barona" Manfreda von Richthofena či kolegu Reného Foncka.

Madon byl vyznamenán pěti vyznamenáními:
- Vojenskou medailí (Médaille Militaire),
- Rytíř Řádu Čestné legie,
- Válečný kříž 1914-1918 (Croix de Guerre) s 17 bronzovými palmami, 2 bronzovými a 1 stříbrnou hvězdou
Italská bronzová medaile za vojenskou statečnost
Rumunská Vojenská medaile za statečnost 2. třídy

Letecká základna v Avord, kde se naučil létat, je po něm pojmenována "Base Aérienne 702 Capitaine Georges Madon"

https://en.wikipedia.org/wiki/Georges_Madon
https://www.firstworldwar.com/bio/madon.htm

Madon, Georges Felix - nejslavnější fotografie Georgese Felixe Madona

nejslavnější fotografie Georgese Felixe Madona
Madon, Georges Felix - Zde v pilotní úboru před svým Spadem XIII

Zde v pilotní úboru před svým Spadem XIII
Madon, Georges Felix - Socha Georgese Madona v Avord

Socha Georgese Madona v Avord
Madon, Georges Felix - Na konci války ve společnosti největších es Francie
(zleva) Charles Nungesser (43 s.), Georges Madon (41 s.), René Fonck (75 s.) a Alfred Heurtaux (21 s.)

Na konci války ve společnosti největších es Francie
(zleva) Charles Nungesser (43 s.), Georges Madon (41 s.), René Fonck (75 s.) a Alfred Heurtaux (21 s.)

Madon, Georges Felix - Snímek z 11. listopadu 1924, kdy zemřel po nárazu na střechu vily

Snímek z 11. listopadu 1924, kdy zemřel po nárazu na střechu vily
URL : https://www.valka.cz/Madon-Georges-Felix-t216601#608065 Verze : 21
.
Madon, Georges Felix - Nejen Rudý baron, ale i Georges Madon nebo Jean Navarre (nejúspěšnější pilot počátku války) měli svá letadla natřená na červeno. 
Zde Madonův Spad XIII na němž létal u SPA38 v létě 1918

Nejen Rudý baron, ale i Georges Madon nebo Jean Navarre (nejúspěšnější pilot počátku války) měli svá letadla natřená na červeno.
Zde Madonův Spad XIII na němž létal u SPA38 v létě 1918

URL : https://www.valka.cz/Madon-Georges-Felix-t216601#608066 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více