Douglas XCG-17

     
Název:
Name:
Douglas XCG-17 Douglas XCG-17
Originální název:
Original Name:
Douglas XCG-17
Kategorie:
Category:
transportní letoun cargo aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1944 Clinton County Army Air Field, Wilmington
DD.MM.1946-DD.MM.1946 Fifth Air Service Area Command, Nichols Field /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1944-DD.MM.1946
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 konverze
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.06.1944
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4990 kg 11000 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
11793 kg 26000 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
29.11 m 95ft 6in
Délka:
Length:
19.41 m 63ft 8in
Výška:
Height:
5.18 m 17ft
Plocha křídla:
Wing Area:
91.7 m2 987 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
žádný none
Počet motorů:
Number of Engines:
0
Typ:
Type:
- -
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
- -
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
466.7 1) km/h v ? m 2901) mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
305.8 2) km/h v ? m 1902) mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Klouzavý poměr: 1:14
1) maximální rychlost při vlekání
2) maximální rychlost klouzání
Glide ratio: 1:14
1) maximum towing speed
2) maximum gliding speed
Zdroje:
Sources:
Mrazek, James E. Fighting Gliders Of World War II. St. Martin’s Press, Ney York 1977. ISBN 0-70915-083-0.
Transport Gilders - The Rise and Demise of a Weapon Part Four, Air Enthusiast 1972/06.
http://www.airwar.ru/enc/glider/xcg17.html

Douglas XCG-17 -


Douglas XCG-17 -


URL : https://www.valka.cz/Douglas-XCG-17-t77391#467334 Verze : 0
Douglas XCG-17


Počátkem roku 1944 Lieut. Chester Joseph Decker dostal nápad vytvořit z C-47 kluzák. Decker byl americkým přeborníkem v bezmotorovém létání a během války sloužil u oddělení kluzáků na Wright Field a zkušební kluzákové základně Clinton County Army Air Field. Zde byly odebrány motory z letounu C-47-DL s/n 41-18496, který sloužil na této základně který byl původně doručen USAAF 12. srpna 1942. Motory byly nahrazeny hladkými hliníkovými kryty a zátěží. Odstraněno bylo také pracoviště radisty, podlaha byla zesílena a na trup hned pod kořeny křídel byly umístěny standardní kotevní body. V bývalých motorových gondolách byly také umístěny nádrže pro přepravu paliva. Práce byla dokončena 12. června 1944. Letoun si ponechal původní barvu hliníku, jen před pilotní kabinu dostal černý pruh proti oslnění. Mezi 12. a 17. červnem 1944 stroj, označený jako XCG-17, nalétal 12 a půl hodiny. Nosnost takto upraveného letounu činila 6800 kg nákladu. letové test XCG-17 na základně Clinton County pokračovaly až do podzimu 1944 s využitím různých tažných letounů, včetně C-47A, dvojice C-47A, B-24D, C-46, B-17F a C-54. Trup C-47 umožňoval tažení rychlostí až 466 km/h a jako jediný americký kluzák mohl přistávat bez dodatečné zátěže pro vyvážení. Kvůli rychlosti a dostatečné síle byl za nejvhodnější tažný letoun vybrán C-54.


XCG-17 mohl nést 49 vojáků nebo tři Jeepy nebo dvě 105mm houfnice. Přes skvělé vlastnosti (předčil všechny klasicky vzniklé kluzáky) byl ale XCG-17 zamítnut pro zavedení do služby, protože nesplňoval požadavek letectva na schopnost přistávat na plochách, nevhodných pro běžná letadla, a doba masového nasazení kluzáků již také byla pryč. Po dokončení všech testů byl XCG-17 od srpna 1946 až do 2. srpna 1949 uložen na základně Davis-Monthan v Arizoně, aby byl nakonec prodán do soukromých rukou a přestavěn na civilní DC-3C.


V lednu 1946 byly na Filipínách podobným způsobem odstraněny motory z C-47B-1-DL 43-16229. Tuto úpravu provedlo servisní oddělení Fifth Air Service Area Command (VASAC). Místo aerodynamických krytů, které byly použity na prvním XCG-17, na tomto stroji měly nové kryty osmihrannou základnu. Tento letoun měl armádní nátěr olivově zelenou barvou a na přídi jméno "Nez Perce". Také na tomto stoji bylo odstraněno pracoviště radisty, dostal ale pomocný zdroj energie z B-24. Pro komunikaci s tažným letounem sloužilo vysokofrekvenční rádio. Body pro uchycení tažných lan byly opět na trupu pod náběžnými hranami křídel. Tato přestavba se děla bez vědomí tvůrců původního XCG-17, ovšem z podobnosti úprav a stejného označení vyplývá, že autor filipínského stroje, William W. Lana, měl povědomí o prvním stroji. Tento druhý stroj byl zalétán 17. června 1946 na základně Nichols Field v Manile majorem Johnem Kinkaidem, tažným letounem byl C-54 "City of Salt Lake" pilotovaný Lieut. Col. Mikeem McCoyem z 403rd Troop Carrier Group. Pár dní po prvním letu byl XCG-17 s pětičlennou osádkou a 2300 kg nákladu připraven k taženému letu až do dalekého Japonska. Tažným stojem byl opět "City of Salt Lake", který s "Nez Perce" odstatoval z Nichols Field a po šesti hodinách společně dosáhli Okinawy. Zde přenocovali a ráno opět oba stoje pokračovaly na Tachikawa Air Field v Tokiu. Tímto celkem jedenáctihodinovým letem o délce 3380 km se ovšem osudy tohoto stroje završily a na "Nez Perce" byly ještě před koncem roku 1946 vráceny motory.


Zdroj:
Francillon, Rene J.: McDonnell Douglas Aircraft Since 1920, Volume I. Naval Institute Press, Annapolis 1988. ISBN 0-87021-428-4
Pearcy, Arthur: Douglas R4D Variants. Aircraft in Profile No.249. Profile Publications, Windsor 1974. ISBN 0-35383-023-1
Musialkowski, Lechoslaw: Samolot transportowy C-47, TBiU No.125. Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1988. ISBN 83-11-07610-3
Mrazek, James E.: Fighting Gliders Of World War II, St. Martin’s Press, Ney York 1977. ISBN 0-70915-083-0
www.able506.com
gregers.7.forumer.com
http://www.aerofiles.com/_doug.html

Douglas XCG-17 - http://www.able506.com/440th/tcarticle_glider.shtml

www.able506.com
URL : https://www.valka.cz/Douglas-XCG-17-t77391#284887 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více