T-23

Т-23
     
Název:
Name:
T-23 T-23
Originální název:
Original Name:
T-23
Kategorie:
Category:
tančík tankette
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1930-DD.MM.1930 Petrohradský státní zbrojní, optický a ocelářský závod Bolševik, Leningrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1930-DD.MM.1930
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5 (prototypy / prototypes)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1930
Osádka:
Crew:
2 (velitel, řidič-střelec / commander, driver-gunner)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
3180 kg 7011 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
3300 mm 10 ft 9 ⅞ in
Délka korby:
Hull Length:
3300 mm 10 ft 9 ⅞ in
Celková šířka:
Overall Width:
1620 mm 5 ft 3 ¾ in
Celková výška:
Overall Height:
1850 mm 6 ft ⅞ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
300 mm 11 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
? mm ?
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa ? psi
Pancéřování:
Armour:
Nýtované, válcovaný plech

Korba:
čelo, boky, záď - 10 mm
strop, dno - 6 mm

Věž:
čelo, boky, záď - 10 mm
strop - 8 mm
Riveted, rolled sheet

Hull:
front, sides, rear - 10 mm
top, floor - 8 mm

Turret:
front, sides, rear - 10 mm
top - 6 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
MS-2 (zážehový vzduchem chlazený řadový 4-válec) MS-2 (gasoline, air cooled, inline, 4 cyl.)
Výkon:
Power:
44.7 kW při ? ot/min 60 bhp at ? rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
40 km/h 25 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
190 km 118 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
40 ° 89 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
0,5 m 20 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
1,3 m 51 in
Brodivost:
Fording Depth:
0,95 m 37 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
1 x 7,62 mm tankový kulomet vzor 1929 1 x 7,62 mm Tank-Mounted Machine Gun Model 1929
Vedlejší:
Secondary:
- -
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
www.militaryfactory.com
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2-23
URL : https://www.valka.cz/T-23-t10563#647538 Verze : 1
Tančík T-23 vychádzal z odľahčenej bezvežovej verzie konštrukcie tanku T-18. Vývoj tančíka T-23 prebiehal súčasne s vývojom podobných tančíkov T-17, T-21, T-22 v období rokov 1929/30. Vývoj opäť riadilo ГКБ OAT(Главное конструкторкоское бюро Орудийно-арсенального треста).
Posádku mali tvoriť dvaja muži.
Okrem tohoto projektu existoval i projekt T-23, ktorý mal vežičku s lafetovaným guľometom DT kalibru 7,62 mm. V takomto prípade by stúpla hmotnosť stroja na 3,75 tony.
Laborovalo sa viacerými pohonnými jednotkami, mali byť vyrobené viaceré prototypy

V konkurencii hore uvedených typov, ku ktorým pribudol i T-25 bolo v 3-4/1930 po viacerých pripomienkach a upresňovaní špecifikácií rozhodnuté, že k sériovej výrobe bude pripustený práve T-23 s motorom M-18. Mali sa vyrobiť štyri prototypy. Problémom vtedajšieho plánovania vyzbrojenia sovietskych jednotiek však bol nedostatok času. Vyzbrojenie Červenej armády tančíkmi sa totiž predpokladalo v rokoch 1929/30 a sériová podoba T-23 mala uzrieť svetlo pravdepodobne až v roku 1931. Pre urýchlenie vyzbrojenia jednotiek sa pristúpilo i k prieskumu trhu v zahraničí. Po návšteve delegácie vo Veľkej Británii bolo zakúpených niekoľko tankov rôznych hmotnostných kategórií, vrátane exportne veľmi úspešných tančíkov Carden Loyd Mk. IV. To bol klinec do rakvy projektu T-23, pretože sa sovietske velenie rozhodlo o skutočne ohromne početnej licenčnej výrobe tohoto anglického stroja. Už 27.7.1930 bolo od projektu T-23 odstúpené, no napriek tomu bolo rozhodnuté postaviť "železný" (z nepancierovanej ocele) prototyp. Ten mal byť dokončený k 1.12.1930. Pohon mal zabezpečiť motor M-20 (vzduchom chladený 4-valec s vertikálne uloženými valcami s výkonom 60 koní). Pancierovanie malo mať hrúbku 6-10 mm, výzbroj tvoril jeden guľomet DT so zásobou 2079 nábojov. Hmotnosť stroja mala dosiahnúť 3,4 tony. V prototype bol však nakoniec použitý motor z tanku T-18 s výkonom púhych 35k. Dojazd tanku bol 180 km. Podvozok sa podobal podvozku z T-18, využili sa konštrukčné poznatky pri riešení tanku MS-1. Malá unifikácia konštrukčných uzlov tohoto tanku, problémy s podvozkom a motormi a rozhodnutie zaviesť sériový výrobu Carden Loydov Mk.IV (v sovietskom prevedení T-27) viedla k zrušeniu projektu T-23.

Fotografie v prílohe zobrazujú výsledok celého projekčného plánu - prototyp T-23.

Aleksander Čubačin - Tanketka T-27 i mašiny na jej baze, séria Bronětankovyj muzej, Moskva 2005
M.Svirin, A.Beskurnikov - Pervyje sovetskije tanki, edícia Armada, Moskva, ISBN 5-85729-045-7
URL : https://www.valka.cz/T-23-t10563#208165 Verze : 3
Aleksander Čubačin - Tanketka T-27 i mašiny na jej baze, séria Bronětankovyj muzej, Moskva 2005
M.Svirin, A.Beskurnikov - Pervyje sovetskije tanki, edícia Armada, Moskva, ISBN 5-85729-045-7

T-23 -


T-23 -


URL : https://www.valka.cz/T-23-t10563#32186 Verze : 1
Svirin M.,Bezkurnikov A.:Pervyje sovetskije tanki, Armada No.1, EKSPRINT, Moskva 1995

T-23 - T-23
nákres projektu

T-23
nákres projektu

T-23 - T-23
nákres prototypu

T-23
nákres prototypu

URL : https://www.valka.cz/T-23-t10563#370237 Verze : 1
ČUBAČIN, Aleksander: Tanketka T-27 i mašiny na jej baze, Vojennyj letopis - Bronětankovyj muzej No.7, Moskva 2005

T-23 - T-23
sklony a síla pancéřování

T-23
sklony a síla pancéřování

URL : https://www.valka.cz/T-23-t10563#374420 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více