Messerschmitt Bf 109 C-1

     
Název:
Name:
Messerschmitt Bf 109 C-1 Messerschmitt Bf 109 C-1
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Bf 109 C-1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1938 Bayerische Flugzeugwerke AG, Augsburg /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
58:
Bayerische Flugzeugwerke: 58 (W.Nr.: 1720-1777)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1937 (prototypy Bf 109 V17, Bf 109 V18 a Bf 109 V19 / Bf 109 V17, Bf 109 V18 and Bf 109 V19 prototypes)
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2160 kg 4762 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2310 kg 5093 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,87 m 32ft 4,57in
Délka:
Length:
8,55 m 28ft 0,61in
Výška:
Height:
2,60 m 8ft 6,36in
Plocha křídla:
Wing Area:
16,20 m2 174.38 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Junkers Jumo 210 G
- invertní do V (60°)
- počet válců: 12
- maximální výkon: 535 kW (730 PS) při 2700 ot/min (na úrovni mořské hladiny)
Junkers Jumo 210 G
- inverted V-design (60°)
- number of cylinders: 12
- maximum power output: 720 hp at 2700 rpm (at sea level)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
337 l 74 Imp gal / 89 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
460 km/h v 6000 m 286 mph in 19685 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8400 m 27559 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
650 km 404 mi
Výzbroj:
Armament:
2x 7,92mm kulomet MG 17 v přídi, každý 500 nábojů
2x 7,92mm kulomet MG 17 v křídle, každý 420 nábojů
2x 7,92mm MG 17 machine gun in the nose, 500 rounds each
2x 7,92mm MG 17 machine gun in the wing, 420 rounds each
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Ritger, L.: Messerschmitt Bf 109 - Part 1: Prototype to "E" Variants, SAM Publications, 2005
Michulec, R.: Messerschmitt Bf 109 - 1. část, Intermodel, 1998
http://www.messerschmitt-bf109.de/

Messerschmitt Bf 109 C-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-C-1-t44224#174229 Verze : 0
Messerschmitt Bf 109 C-1


Historie:
Jakmile byla továrna Junkers schopna dodávat nové verze motorů Jumo 210 G, které byly vybaveny přímým vstřikem paliva, byla v Bayerische Flugzeugwerke spuštěna výroba nové verze Bf 109 C.
Nová verze krom motoru s přímým vstřikem paliva přinesla další vylepšení a úpravy. Úpravy se dočkalo výfukové potrubí, které bylo prodlouženo tak, že odvádělo spaliny mimo chladící systém, toto úpravou se zlepšilo chlazení motoru. Další viditelnou změnou byl nový vrtulový kužel, naproti tomu zvětšení objemu palivové nádrže vidět nebylo, ale prodloužil se tím dolet letounu. Snaha o zesílení výzbroje se u verze Bf 109 C-1 projevila montáží dalších dvou kulometů MG 17 do křídel, pro každý tento kulomet byla nesena zásoba 420 nábojů.
Vrťme se k motorové jednotce, přímý vstřik paliva umožňoval rychlejší dodávku paliva, motor tak neměl „díru“ po prudkém přidání plynu, nebo při manévrech, kde bylo dosaženo negativního přetížení. Motor, kde se palivová směs připravovala v karburátorech se v těchto režimech zahlcoval a někdy i zhasínal. Dalším skvěle vyřešeným prvkem byla automaticky stavitelná vrtule, to znamenalo, že se úhel náběhu vrtule automaticky nastavil podle režimu letu a podle polohy plynové páky, vrtule tak dosahovala vysoké účinnosti. Pilot měl možnost úhel náběhu měnit i manuálně, to bylo potřebné např. během dlouhého sestupného letu, aby nedošlo k přetoční motoru. Takovéto automatické zařízení chybělo sovětským pilotům asi po celou dobu války.
Verze Bf 109 C-1 byla vyráběna v malé sérii (Junkers nezvládl dodávky motorů), naproti tomu další verze Bf 109 C-2 s pátým kulometem v ose vrtule byla vyrobena pouze v několika málo kusech, bylo zjištěno, že kulomet uložený mezi válci motoru poškozuje zpětnými rázy motorové lože, proto vznikl prototyp Bf 109 C-3, u kterého zvýšení palebné síly bylo vyřešeno záměnou křídelních kulometů za kanóny MG FF, výsledek – zpětné rázy kanónu deformovaly nosníky křídla a potah křídel. Posledním pokusem byla instalace kanónu mezi válce motoru u verze Bf 109 C-4, byla to nejmohutněji vyzbrojená veze „C“ nesla uvedený kanón a čtyři kulomety MG 17. Také tato verze nepřekročila stádium zkoušek, konstruktéři zjistili, že bez zásadních úprav motorového lože nelze mezi válce motoru instalovat další zbraň.


Použité prameny:
Marek Murawski, Letadla Luftwaffe, Část 2, Vydání I., Intermodel Hostomice, rok 1997. ISBN 80-901976-3-9
L+K 9/1978 Letadla 1939-45
http://www.adlertag.de/mainindex.htm
http://www.messerschmitt-bf109.de/
www.xs4all.nl
www.historyofwar.org
http://www.airwar.ru/enc/fww2/bf109b.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-C-1-t44224#283420 Verze : 0
Bf 109 C-1 (6-47) od 2./J 88, Legion Condor během občanské války ve Španělsku.


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 109 C-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-C-1-t44224#374837 Verze : 0
Řada strojů Bf 109 C-1 z výzbroje Jagdgeschwader 134.


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 109 C-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-C-1-t44224#374838 Verze : 0
Dle jednoho zdroje byl W. Nr 1722 žlutá "11" kanonovou verzí Bf 109 C-3. V srpnu 1939 byl ve stavu 3./ZG 2 a 1. září 1939 na něm měl po prvním bojovém vzletu jednotky přistát "na břicho" na letišti v Juliusburgu Ofw. Kurt Miller s mírou poškození stroje 60%. Podle druhé verze na něm měl v mlze havarovat kolem 6.00 hod. ráno Lt. Hans Nieswandt. Každopádně byl tento stroj nahrazen W.Nr 1735. Jestli to byla verze C-1, C-2, nebo C-3 - není známo. Existuje však jeden snímek žluté "11", který dokládá, že to byla verze vyzbrojena kanóny v křídlech.


Zdroje:
Emmerling, Marius: Luftwaffe nad Polską 1939, cz. 1 Jagdflieger, Armagedon, Gdynia 2002
Murawski, Marek J.: Luftwaffe, działania bojowe, cz. 1, Lampart, Warszawa 1998

Messerschmitt Bf 109 C-1 - Bf 109C-3

Bf 109C-3
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-C-1-t44224#374845 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více