CV - Kaga (1921)

Kaga
加賀 / かが
     
Název:
Name:
Kaga Kaga
Originální název:
Original Name:
加賀 / かが
Kategorie:
Category:
letadlová loď Aircraft Carrier
Třída:
Class:
Tosa
Kódové označení:
Pennant Number:
-
Loděnice:
Builder:
Loděnice Kawasaki, a. s., Kóbe (zahájení stavby / start of construction)
Námořní zbrojovka Jokosuka, Jokosuka (dostavba a konverze / conversion)
Založení kýlu:
Laid Down:
19.07.1920
Spuštění na vodu:
Launched:
17.11.1921
Uvedení do služby:
Commissioned:
31.03.1928
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
04.06.1942 potopena / sunk
Velitel:
Commander:
31.03.1928-01.12.1930 Kawamura, Giičiró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.12.1930-01.12.1931 Uno, Sekizó (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.12.1931-15.11.1932 Óniši, Džiró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
15.11.1932-28.11.1932 Okada, Šun'iči (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
28.11.1932-14.02.1933 Hara, Goró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
14.02.1933-20.10.1933 Nomura, Naokuni (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
20.10.1933-15.11.1934 Endó, Eidžiró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
15.11.1934-01.12.1936 Sannami/Micunami, Teizó (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.12.1936-01.12.1937 Inagaki, Ajao (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
01.12.1937-25.04.1938 Abe, Kacuo (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
25.04.1938-15.12.1938 Óno, Kazuo (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
15.12.1938-15.11.1939 Jošitomi, Secuzó (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
15.11.1939-15.10.1940 Kubo, Kjúdži (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
15.10.1940-15.09.1941 Jamada, Sadajoši (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
15.09.1941-04.06.1942 Okada, Džisaku (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Posádka:
Crew:
?

Duben / April 1937
1705-1708
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
38813 1) t 38200 1) long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
43182 2) t 42500 2) long tons
Délka:
Length:
247,65 2) m 812 ft 6 in 3)
Šířka:
Beam:
32,5 4) m 106 ft 8 in 4)
Ponor:
Draught:
9,48 5) m 31 ft 1 in 5)
Pancéřování:
Armour:
boky: 152 mm
proti torpédová obšívka: 127 mm
paluby: 38 mm
kasematy: 25 mm
Belt: 6 in
Anti-torpedo Bulge: 5 in
Deck: 1.5 in
Casemate: 1 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
4x parní turbína
12x kotel


Červen 1935
4x parní turbína
8x kotel
4x Steam Turbine
12x Boiler


June 1935
4x Steam Turbine
8x Boiler
Výkon:
Power:
95002.2 6) kW při ? ot/min 127400 6) bhp at ? rpm
Šrouby:
Propellers:
4
Zásoba paliva:
Fuel Load:
7500 7) t 7382 7) long tons
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
52.8 8) km/h 28.5 8) kt
Dosah:
Range:
18520 km při rychlosti 29,6 9) km/h 10000 nm at speed 16 9) kt
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
4x 20 cm L/50 kanon typ 3 (2x II)
6x 20 cm L/50 kanon typ 3 (6x I)
12x 12 cm L/45 protiletadlový kanon typ 10 (6x II)
4x 13 mm těžký kulomet typ 93 (2x II)


Červen 1935
10x 20 cm L/50 kanon typ 3 (10x I)
16x 12,7 cm L/40 protiletadlový kanon typ 89 (8x II)
22x 25 mm protiletadlový automatický kanón typ 96 (11x II)


1941
10x 20 cm L/50 kanon typ 3 (10x I)
16x 12,7 cm L/40 protiletadlový kanon typ 89 (8x II)
28x 25 mm protiletadlový automatický kanón typ 96 (14x II)
4x Type 3 Gun cal 7.9-in/50 (2x II)
6x Type 3 Gun cal 7.9-in/50 (6x I)
12x Type 10 Anti-Aircraft Gun cal 4.7-in/45 (6x II)
4x Type 93 Heavy Machine Gun cal 0.52-in (2x II)


June 1935
10x Type 3 Gun cal 7.9-in/50 (10x I)
16x Type 89 Anti-Aircraft Gun cal 5-in/40 (8x II)
22x Type 96 Anti-Aircraft Automatic Gun cal 1-in (11x II)


1941
10x Type 3 Gun cal 7.9-in/50 (10x I)
16x Type 89 Anti-Aircraft Gun cal 5-in/40 (8x II)
28x Type 96 Anti-Aircraft Automatic Gun cal 1-in (14x II)
Vybavení:
Equipment:
3x letová paluba
- hlavní: 171,25 x 30,50 m
- prostřední: ? m (+ délka hangáru)
- spodní: 55,02 m (+ délka hangáru) x 24,38 m
2x výtah


Červen 1935
letová paluba: 248,6 x 30,50 m
3x výtah
3x Flight Deck
- Main: 561 ft 10 in x 100 ft
- Middle: ? (+ hangar's lenght)
- Lower: 180 ft 6 in (+ hangar's lenght) x 80 ft
2x Elevator


June 1935
Flight Deck: 815 ft 7 in x 100 ft
3x Elevator
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
16x Palubní stíhací letoun typ 3
16x Palubní průzkumný letoun typ 10
28x Palubní útočný letoun Typ 13


Červen 1935
12x Palubní stíhací letoun typ 90 (+ 3 v záloze)
36x Palubní útočný letoun typ 89 (+ 9 v záloze)
24x Palubní bombardovací letoun typ 97 (+ 6 v záloze)


Prosinec 1941
21x Palubní stíhací letoun typ 0
27x Palubní bombardovací letoun typ 99
27x Palubní útočný letoun typ 97
16x Nakajima A1N
16x Mitsubishi 2MR
28x Mitsubishi B1M


June 1935
12x Nakajima A2N (+ 3 in reserve)
36x Mitsubishi B2M (+ 9 in reserve)
24x Aichi D1A (+ 6 in reserve)


December 1941
21x Mitsubishi A6M
27x Aichi D3A
27x Nakajima B5N
Poznámka:
Note:
Letadlová loď Kaga prošla od června 1934 do června 1935 rozsáhlou rekonstrukcí.


1) po rekonstrukci, v červnu 1935
před rekonstrukcí: 29973 t

2) po rekonstrukci, v červnu 1935
před rekonstrukcí: 34234 t

3) po rekonstrukci, v červnu 1935
před rekonstrukcí: 238,51 m

4) po rekonstrukci, v červnu 1935
před rekonstrukcí: 31,67

5) po rekonstrukci, v červnu 1935
před rekonstrukcí: 7,92 m

6) po rekonstrukci, v červnu 1935
před rekonstrukcí: 67858.7 kW při ? ot/min

7) po rekonstrukci, v červnu 1935
před rekonstrukcí: 5385 t

8) po rekonstrukci, v červnu 1935
před rekonstrukcí: 50,9 km/h

9) po rekonstrukci, v červnu 1935
před rekonstrukcí: 14816 km při rychlosti 25,9 km/h
Kaga aircraft carrier was reconstructed from June 1934 to June 1934.


1) after reconstruction, in June 1935
before reconstruction: 29500 long tons

2) after reconstruction, in June 1935
before reconstruction: 33693 long tons

3) after reconstruction, in June 1935
before reconstruction: 782 ft 6 in

4) after reconstruction, in June 1935
before reconstruction: 103 ft 11 in

5) after reconstruction, in June 1935
before reconstruction: 26 ft

6) after reconstruction, in June 1935
before reconstruction: 91000 bhp at ? rpm

7) after reconstruction, in June 1935
before reconstruction: 5300 long tons

8) after reconstruction, in June 1935
before reconstruction: 27.5 kt

9) after reconstruction, in June 1935
before reconstruction: 8000 nm at speed 14 kt
Zdroje:
Sources:
https://ja.wikipedia.org/wiki/加賀_(空母)
http://www.military.sakura.ne.jp/navy/a_kaga.htm
.
URL : https://www.valka.cz/CV-Kaga-1921-t9270#565874 Verze : 1

Stručná historie letadlové lodi Kaga




Kaga mala dosť podobný osud ako Akagi. Pôvodne bola stavaná ako bitevná loď s výtlakom 40.000 tun. Washingtonská dohoda však neumožňovala jej výstavbu a tak sa plánovalo jej zošrotovanie. Avšak po tom ako bol bitevní krížnik Amagi, určený na prestavbu na lietadlovú loď, poškodený v septembri roku 1923 zemestrasením, bola na prestavbu určená práve Kaga.


S prestavbou sa začalo koncom roku 1923 a v marci 1928 už bola loď zaradená do služby. Kaga mala vtedy 3 letové plauby a 10 diel kalibru 203 mm (podobne ako Akagi). Trojpalubová koncepcia lietadloviek však bola zastaralá a nevhodná pre používanie moderných lietadiel.
Bolo rozhodnuté o jej prestavbe, ktorá bola ukončená v novembri 1935. Prestavbou bola horná paluba predlžená na dlžku 248,58 m. Spodné dve paluby boli zrušené a miesto nich bol vytvorený dvojposchodový hangár s kapacitou 90 lietadiel. Pohon zabezpečovalo 12 nových kotlov a taktiež nové turbíny. Na trup bola pridaná protitorpédová obšivka, ktorá tiež pomáhala udržovať celkovú stabilitu lode. Systém vývodu spalín bol prerobený a vyvedený na pravej strane,za velitelským mostíkom. Delostrelecká výzbroj zostala nezmenená (10 diel 203 mm) avšak bola premiestnená na boky lode.


Po tejto prestavbe (1934-1935) sa Kaga vrátila do služby 25. júna 1935 a onedlho bola operačne nasadená pri brehoch Číny.


Počas útoku na Pearl Harbor (07.12.1941) vzlietli z paluby Kagy špeciálne upravené torpédonosné lietadlá, ktorým sa podarilo zasiahnuť 6 amerických bitevných lodí kotviacich v prístave. Kaga počas tohto útoku utrpela stratu 15 lieadiel. Následne bola nasadená v bojoch o Rabaul a jej lietadlá sa účastnili tiež náletov na Port Darwin.


V júni 1942 sa účastnila Bitky o Midway. Ráno 4. júna 1944 bola Kaga napadnutá americkým letectvom. Jedna puma dopadla blízko velitelského mostíka a usmrtila velitela lode (Džisaku Okade) a následné reťazové explózie znemožňovali pokusy o záchranu lode. Okolo 19. hodiny otriasli loďou mohutné výbuchy a zakrátko sa prevrátila na bok a potopila. Väčšina posádky loď opustila ešte pred explóziou.


Kaga je kvôli podobným okolnostiam vzniku, výstavby aj následnej bojovej služby, mylne označovaná ako sesterská loď Akagi. Hlavný rozdiel medzi nimi je že, Akagi bola pôvodne konštruovaná ako bitevný krížnik, Kaga zas ako bitevná loď.



Zdroje:
Hewson, Robert: Válečné lodě; vydav. Svojtka 2000; ISBN 80-7237-305-6
Grégr, René: Vládcové oceánu; vydalo Naše Vojsko 1974;
Pavlík, Jan: Japonské letadlové lodě; vydal Svět křídel 2003; ISBN 80-85280-97-1
http://hazegray.org/navhist/carriers/ijn_cv.htm
URL : https://www.valka.cz/CV-Kaga-1921-t9270#193474 Verze : 2
Vzhled japonské letadlové lodě Kaga během počátku její kariéry.


Zdroj:
http://hazegray.org

CV - Kaga (1921) - Kaga s provizorním ostrovem na pravoboku, tj. před 1934.

Kaga s provizorním ostrovem na pravoboku, tj. před 1934.
CV - Kaga (1921) - Kaga ve službě, 1928-1934.

Kaga ve službě, 1928-1934.
CV - Kaga (1921) - Kaga před dokončením přestavby, tj. před 1928.

Kaga před dokončením přestavby, tj. před 1928.
CV - Kaga (1921) - Kaga po zahájení přestavby na letadlovou loď, tj. po 1923.

Kaga po zahájení přestavby na letadlovou loď, tj. po 1923.
URL : https://www.valka.cz/CV-Kaga-1921-t9270#209512 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více