FBA Type B

FBA 100 ch
     
Název:
Name:
FBA Type B FBA Type B
Originální název:
Original Name:
FBA Type B
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1914-DD.MM.191R Franco-British Aviation Co. Ltd., Argenteuil /
DD.MM.1915-DD.MM.191R Gosport Aviation Co. Ltd., Gosport /
DD.MM.1915-DD.MM.191R Akciová společnost vzduchoplavectví V. A. Lebeděv, Petrohrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1914-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
120+ FBA
60 Gosport
34 Lebeděv?
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.10.1914
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
574 kg 1265 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
907 kg 2000 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
13,71 m 44 ft 11 ¾ in
Délka:
Length:
9,14 m 29 ft 11 ⅞ in
Výška:
Height:
2,90 m 9 ft 6 ⅛ in
Plocha křídla:
Wing Area:
32,00 m2 344.45 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome Delta o výkonu 74 kW/100 k Gnome Delta, power 98 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
109 km/h v ? m 68 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
96 km/h v ? m 60 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
1,83 m/s 360 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
30 min do 4000 m 30 min to 13123 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
300 km 186 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
0-1x pohyblivý kulomet Lewis ráže 7,7 mm


2x 150 kg puma
0-1x flexible .30 in Lewis machine gun


2x 331 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:


?



?

Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Davilla, James J. Soltan, Arthur M. French Aircraft of the First World War. Flying Machines Press, Stratford 1997. ISBN 0-9637110-1-0.
Treadwell, Terry C. British & Allied Aircraft Manufacturers of the First World War. Amberley Publishing, Stroud 2011. ISBN 978-1848688131.
https://kiplinginfrench.free.fr/bolides.pdf
https://www.hydroretro.net/etudegh/beaumont.pdf
URL : https://www.valka.cz/FBA-Type-B-t222999#621286 Verze : 0

FBA Type B


FBA Type B vznikl na základě kritiky typu A francouzským námořnictvem v září 1914. Kvůli snížení plošného zatížení byla zvětšena křídla, byl zesílen trup a také byl použit výkonnější motor, Gnome Delta, jeden z prvních Monosoupapů. Prototyp vzlétl v říjnu 1914 a první sériové stroje byly dokončeny v lednu 1915. Sériové stroje měly také nové ocasní plochy s charakteristickou obdélníkovou směrovkou. V této podobě byly doručeny stroje původně objednané jako typ A francouzským námořnictvem (sériová čísla 105-145), stejně jako stroje pro RNAS (49-73). Poslední jmenované stroje snad měly dvouhvězdicové motory Gnome Double Omega o stejném výkonu, i když fotografie tohoto uspořádání chybí. FBA typu B již počítaly s výzbrojí, pozorovatel (který dostal vlastní stanoviště v přídi) mohl obsluhovat pohyblivý kulomet, většina strojů ale stejně sloužila neozbrojená k výcviku.

Ve Francii se typ B stal výzbrojí první francouzské peruti hydroplánů určené k ochraně pobřeží. Vznikla ještě v lednu 1915 v Dunkirku a jejím prvním velitelem byl až do dubna 1915 André Beaumont (zároveň technický ředitel FBA). Tyto stroje byly vyzbrojeny kulometem Chauchat a 105kg pumou a mely vytrvalost 3 hodiny, což uplatnily ještě v dubnu při prvním náletu provedeném hydroplány, na okupované Zeebrugge. Základna v Dunkirku všem byla v dosahu německých stíhačů, proti kterým neměly francouzské hydroplány moc šancí. Při jenom takovém střetu, 26. května 1917, byl sestřelen enseigne de vaisseau Paul Teste, vedoucí skupinu čtyř hydroplánů. Padl do zajetí, ze kterého se mu podařilo v lednu 1918 utéci, po návratu do služby potom na konci války vedl první francouzské pokusy s přistáváním letadel na palubě lodí. Základna u Dunkirku byla nakonec v roce 1917 opuštěna a její osazenstvo se přesunulo na bezpečnější jih Francie.

V červnu 1915 si vyžádala Itálie pomoc proti rakousko-uherskému útoku na Benátky. Do jejich obrany se zapojilo i šest FBA z místní francouzské stanice, které nesly dělostřelecké granáty upravené na pumy. V únoru 1916 byl také jeden Type B testován s výzbrojí kanonem ráže 37 mm. Stejně byly potom upraveny další tři stroje. Během testů prováděných šéfpilotem FBA Burrim se ale při pokusu o střelbu do strany ve výšce 300 m nad mořem málem rozpadla příď testovaného letounu, a zkoušky byly ukončeny. Na dalším stroji byl také ve stejném roce Burrim testován motor Hispano-Suiza, který později poháněl FBA type H.

Zmíněné 24 stroje objednané Británií za jednotkovou cenu 1600 liber (19000 franků) dostaly sériová čísla 9613-9637, dalších 20 bylo doručeno v rozloženém stavu a sestaveno firmou White & Thompson v Bognoru a ještě 60 strojů bylo objednáno v licenci od firmy Gosport Aviation Company. Tyto letouny měly čísla N2680-N2739 a byly použity jako cvičné na základně námořního letectva v Lee-on-Solent. 20 strojů sestavených v Bognoru bylo předáno tam působící námořní letce C a dostalo sériová čísla N1040-N1059, tři další z původních Type B byly v roce 1916 přesunuty k Royal Flying Corps se sériovými čísly B3984-B3986. Další čtyři stroje pak RNAS převzalo od Francouzů v Itálii, kde byly přiřazeny na stanici RNAS v Otrantu a od dubna 1918 budoucí 266. peruti na Maltě. Dva Type B se sériovými čísly 3648 a 3650 byl ozbrojeny a použity k bojovým hlídkám nad Severním mořem. 28. listopadu 1915 zaútočil poblíž Westende stroj pilotovaný ensignem P. B. Ferrandem a mechanikem/navigátorem G. T. Oldfieldem na německý torpédový člun a doprovodné hydroplány, přičemž měli dosáhnout jednoho sestřelu. Jak už bylo zmíněno, je možné že některé stroje měly místo motorů Gnome Delta stejně výkonné dvouhvězdicové Gnomy Double Delta, a dokonce snad i Gnomy o 80 koních. Další Type B měly být koupeny ještě v roce 1917 a nasazeny ze základen v Calshotu a Killingholme. Ještě v lednu 1919 u RAF stále sloužily 24 stroje typ B.

Velkým oříškem jsou FBA zakoupené a stavěné Ruskem. To koupilo 21 FBA typ A a ještě v roce 1914 mělo objednat i 30 FBA typ B, dalších 34 strojů pak postavila továrna V. A. Lebeděva. James Davilla ovšem naprosto to samé tvrdí i o FBA Type C, kterého v ruských službách dokládají i fotografie – veškeré ruské stroje, na kterých je vidět směrovka, mají oblou přední hranu typickou pro typ C. Ruské zdroje situaci neulehčují, trvají na tom, že licenční výroba Lebeděvem začala už v roce 1914 (poněkud nevěrohodné, vzhledem k tomu že tou dobou nezačala ještě ani sériová výroba ve Francii) a k pohonu ruských strojů sloužil stokoňový motor Gnome Monosoupape, ne Clerget používaný na Céčkách. A samozřejmě mluví pouze o létajících člunech FBA, bez určení konkrétní verze. V. B. Šavrov pak dodává, že Lebeděv své licenční verzi přidělil označení LM-2, Lebeď Morskoj 2, detail který ostatní ruské zdroje opomíjí. V každém případě ruské FBA, ať už jakékoli verze, létaly u Baltické floty až do roku 1916, původně jako obvykle neozbrojené pozorovací, později jako cvičné.

Posledními poněkud netradičními uživateli FBA typu B bylo Portugalsko a Brazílie. Portugalci koupili tři stroje v roce 1917 a používali je nejprve na stanici námořnictva v Bom Succeso jako hlídkové, později v letecké škole Escola de Aeronáutica Militar ve Vila Nova da Rainha. Vyřazeny byly v roce 1918, nejspíš kvůli přílivu lepších strojů, kterých se po uzavření příměří zbavovaly francouzské jednotky sídlící v Portugalsku. Jeden z nich by měl být zachován v muzeu námořnictva v Lisabonu. Brazílie koupila dva stroje postavené Gosportem v roce 1918. Tyto FBA, s čísly 7 a 8, měly delší kariéru, vyřazeny byly až v srpnu 1923. O jejich nasazení se mi nepodařilo najít více informací.

Davilla, James J. Soltan, Arthur M. French Aircraft of the First World War. Flying Machines Press, Stratford 1997. ISBN 0-9637110-1-0.
Treadwell, Terry C. British & Allied Aircraft Manufacturers of the First World War. Amberley Publishing, Stroud 2011. ISBN 978-1848688131.
Маслов, Михаил. Русские самолеты 1914-1917. Цейхгауз, Москва 2006. ISBN 5-9771-0005-1.
Шавров, В. Б. История конструкций самолетов в СССР до 1938г. Машиностроение, Москва 1986.
https://kiplinginfrench.free.fr/bolides.pdf
https://www.hydroretro.net/etudegh/beaumont.pdf
https://www.revistamilitar.pt/artigo/1127
URL : https://www.valka.cz/FBA-Type-B-t222999#622287 Verze : 1
xn--80aafy5bs.xn--p1ai
flyingmachines.ru

FBA Type B -


FBA Type B -


URL : https://www.valka.cz/FBA-Type-B-t222999#621287 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více