Micubiši Ki 200 Šúsui

Mitsubishi Ki-200 Shūsui
三菱 キ200 「秋水」
     
Název:
Name:
Micubiši Ki-200 Mitsubishi Ki-200
Originální název:
Original Name:
キ200试作高高度局地战斗机
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1944-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3 (pravděpodobně / likely)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kluzná ližina skid
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1505 kg 3318 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3885 kg 8565 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.500 m 31 ft 2 in
Délka:
Length:
6.050 m 19 ft 10 in
Výška:
Height:
2.695 m 8 ft 10 in
Plocha křídla:
Wing Area:
17.65 m2 190 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
220,11 kg/m2 45.08 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
raketový rocket
Počet motorů:
Number of engines:
1
Typ:
Type:
Mitsubishi KR10(Toku Ro.2) o tahu 14,7 kN (1 500 N) Mitsubishi KR10 (Toku Ro.2) Rocket, thurst 3,300 lbf.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
900 km/h v 10000 m 559.2 mph in 32808 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
558.4 km/h v ? m 347 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
47.6 m/s 9374 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,5 min do 10000 m 3,5 min to 32808 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12000 m 39370 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Ho-105 ráže 30 mm v kořenech křídel se zásobou 60 nábojů na hlaveň. Two fixed forward-firing 1.18 inch Ho 155-II cannon mounted in the wing roots, 60 rpg.
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
- Raketový přepadový stíhač
- Letová vytrvalost (motorový let) 5,5 min
rocket-powered defence fighter
Endurance: 5.5 min
Zdroje:
Sources:
Rene J. Francillion Ph.D, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green, War Plane sof the Sekond World War – Fighters, Vol. Three, London Macdonald, sedmé vydání z roku 1973, ISBN: 0-356-01447-9
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-200-Susui-t30953#111565 Verze : 0
Micubiši Ki 200 Šúsui

Historie:
Japonsko se od roku 1944 ocitlo v obtížné situaci. Spojenci díky svému postupu v Tichomoří získávají vhodná místa, na kterých mohou vybudovat a také rychle budují základny pro své výškové bombardéry Boeing B-29 Superfortress. Japonské vrchní velení zjišťuje, že proti takovým strojům armádní letectvo (to mělo především zajistit obranu ostrovů), nemá vhodný stíhací letoun a námořní letectvo na tom není lépe.

Příčin takového stavu bylo několik, jednak to byla tradiční řevnivost armády a námořnictva, letecké továrny vyvíjely a vyráběly pro každou ozbrojenou složku letoun, který až na výjimky (Ki-15 a Ki-67) druhá složka odmítala používat. Armádní letectvo nedokázalo specifikovat ani jaké letadlo potřebuje, jednomístné nebo vícemístné a své požadavky neustále měnilo během vývoje (příklad je u Kawasaki Ki-45, Ki-96, Ki-102 a Ki-108). B-29 už začaly Japonsko bombardovat a skutečně moderní letoun ještě nebyl ve výrobě, existovalo několik velmi slibných prototypů s dobrými výkony a silnou výzbrojí( Ki-83, Ki-94-II nebo Ki-87 ), ale nebyl již čas na dotažení jejich vývoje a síly na rozjetí sériové výroby.

Jednou z cest jak získat moderní a výkonná letadla bez jejich dlouhého a časově náročného vývoje byl jejich nákup v zahraničí. Jediným průmyslově vyspělým zahraničním partnerem Japonska bylo Německo a zde také japonská komise zakoupila výrobní práva také na raketový stíhací letoun Messerschmitt Me-163. Kompletní výrobní dokumentace a vzorové raketové motory Walter HWK 509 byly naloženy na dvě ponorky, které měly vše dopravit do Japonska. Bohužel pro Japonce, byla ponorka Ro-501 (Ex U-1224) dne 13.5. 1944 potopena severozápadně od Kapverských ostrovů.
Druhá ponorka I-29 měla o trochu více štěstí, dne 14.7.1944 doplula do Singapuru, zde byla přeložena na transpotní letoun Showa L2D malá část výkresové dokumentace potřebné pro výrobu letounu Me-163B a motoru HWK 109-509A, dále byl naložen návod na výrobu obou složek paliva a pevnostní výpočet křídla. Zbytek byl ztracen při následném potopení ponorky I-29 během závěrečné cesty do Japonska (26.7.1944 jižně od Formosy).

Společnost 三菱重工業株式会社- Mitsubishi Jūkōgyō Kabushiki Kaisha (dále jen Mitsubishi) mohla začít s vlastním vývojem raketového Kometu a to jen na základě výše zmíněných dokumentů. Jediným kladem v této situaci byl fakt, že situace byla natolik vážná a kritická, že byla potlačena tradiční řevnivost mezi námořnictvem a armádou. Námořnictvo mělo odpovědnost za přípravu draku letounu a armádní letectvo odpovídalo za výrobu motorů. Na základě této nové skutečnosti může konstrukční tým Mitsubishi pracovat na vývoji jediného typu letadla, který se ve finále bude lišit poute výzbrojí a výstrojí.
Armádní letectvo označilo tento letoun jako Ki-200 a později plánovanou a mírně vylepšenou verzi Ki-202 Shusui-Kai, pro námořní letectvo byl postaven J8M1 Shusui.

Nejprve byly vyrobeny kluzáky Ku-13 a pro námořnictvo Yokosuka MXY8 Akigusa, na kterých se zkoušely letové vlastnosti. Kluzáky zhotovil zbrojní arzenál v Yokosuce. Námořní letectvo ještě uvažovalo o motorizované verzi kluzáku Yokosuka MXY9 Shuka s motokompresorovým motorem Tsu-11.

Vraťme ke stíhacím letounům, pro armádu byly vyrobeny zřejmě pouze tři prototypy Ki-200, ale žádný se do vzduchu nedostal. Námořní verze Shusui byla dne 7. 7. 1945 připravena ke startu a také odstartovala. Bylo to však jen na několik málo okamžiků, při prudkém stoupavém letu motor KR-10 zhasl a J8M1 se zřítil, při této havárii zahynul i zkušební pilot. Žádný další raketový letoun již nevzlétl.

Ki-200 měly zabudované kanóny Ho-105 ráže 30 mm a námořní Shuisei zase Type 5 stejné ráže.
Všechny výkonové parametry jsou samozřejmě pouze vypočteny.

Použité prameny:
Rene J. Francillion Ph.D, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green, War Plane sof the Sekond World War – Fighters, Vol. Three, London Macdonald, sedmé vydání z roku 1973, ISBN: 0-356-01447-9
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
https://members.aol.com/pelzig/shusui.html
www.asahi-net.or.jp
https://plaza.rakuten.co.jp/hornet/20000
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-200-Susui-t30953#111570 Verze : 3
commons.wikimedia.org
Micubiši Ki 200 Šúsui - Micubiši J8M-10

Micubiši J8M-10
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-200-Susui-t30953#640896 Verze : 0
Fotografie japonského motoru Toko Ro.2
Micubiši Ki 200 Šúsui -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-200-Susui-t30953#127027 Verze : 0
Ki-200 v představě malíře za letu.
Micubiši Ki 200 Šúsui -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-200-Susui-t30953#111574 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více