Letov Š-16

Letov ŠB-16
     
Název:
Name:
Letov Š-16 Letov Š-16
Originální název:
Original Name:
Letov Š-16
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1928-DD.MM.1932 Vojenská továrna na letadla Letov, Letňany
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1928-DD.MM.1932
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
89
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.11.1926
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1400 kg 3086 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2450 kg 5401 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,30 m 50 ft 2 ⅜ in
Délka:
Length:
10,22 m 33 ft 6 ⅜ in
Výška:
Height:
3,23 m 10 ft 7 ⅛ in
Plocha křídla:
Wing Area:
46,40 m2 499.45 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
52,7 kg/m2 10.79 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Škoda Lorraine Dietrich 12Cc o výkonu 331 kW/450 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Škoda Lorraine Dietrich 12Cc, power 444 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
709 kg 4563 lb
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
230 km/h v 0 m 143 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
190 km/h v ? m 118 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
33 min do 5000 m 33 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6500 m 21325 ft
Dolet:
Range:
500 km 311 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,7mm kulomet Vickers vz.09, 300 nábojů
1x pohyblivý 7,7mm dvojkulomet Lewis vz.15, 600 nábojů

3x 200kg bomba
12x 20kg bomba
1x fixed .303 Vickers vz.09 machine gun, 300 rounds
1x flexible .303 Lewis vz.15 twin machine gun, 600 rounds

3x 440 lb bomb
12x 44 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
původně stavěny jako průzkumné Š-16 bez pumových závěsů a bombardovací ŠB-16 se závěsníky, později byly závěsníky doplněny na všechny stroje originally built as Š-16 reconnaissance aircraft without bomb hardpoints and ŠB-16 bombers with pylons, the hardpoints were later added to all aircraft
Zdroje:
Sources:
Krumbach, Jan. Letov Š-16, L+K 1983/12-14.
Fidler, J. Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2.
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#10414 Verze : 0
Letov Š-16

Letov Š-16 a na něj navazující typová řada představují pravděpodobně exportně nejúspěšnější a nejslavnější letoun konstruktéra Aloise Šmolíka. Podnět ke konstrukci tohoto stroje dalo v roce 1925 MNO (Ministerstvo národní obrany), které potřebovalo vhodný moderní cvičný a pozorovací letoun s delším doletem, který měl u pozorovacích útvarů nahradit zastaralé kořistní letouny.

Příhradový drak letounu byl narozdíl od předchozích Šmolíkových letounů řešen jako celokovový a byl svařen z duralových trubek a pásů. Potah trupu a křídla byl potom ponechán plátěný s překližkovými výztuhami náběžných hran křídel a ocasních ploch a kovovou kapotáží motorového prostoru. Prostory mezi trubkovými příhradami byly vyplněny zdvojenými kovovými napínacími strunami, které dále podpořily celkovou tuhost konstrukce letounu. Jako motorová jednotka základního provedení letounu Š-16 byl zvolen řadový motor Lorraine Dietrich 12Cc s kapalinovým chlazením a čelním chladičem. Motor byl převodovkou přizpůsoben pro dvoulistou dřevěnou vrtuli s rychlostním stoupáním pro zabezpečení vysoké maximální a cestovní rychlosti. V trupu byly vestavěny dvě nekryté pilotní kabiny s kompletními sadami pilotních přístrojů a radiotelegrafickou stanicí a fotokamerou v zadním pilotním prostoru.

Jako výzbroj byl použit jeden pevný synchronizovaný kulomet ráže 7,65 mm na pravé horní straně motorového krytu a pohyblivý dvojkulomet ráže 7,65 mm na oběžném kruhu v zadním pilotním prostoru (dvojkulomet je použit pouze u verze ŠB-16).

První prototyp (označený L-BAAP) byl na letišti Kbely zalétán v listopadu roku 1926 a po ukončení základních letových zkoušek byl přepraven na leteckou výstavu v Paříži kde byly pro nový letoun hledáni potencionální zahraniční zákazníci. Po návratu byl prototyp podroben sérii vojskových zkoušek na jejichž základě došlo k podání objednávky v níž se MNO zavázalo odebrat 50 kusů letounů Letov Š-16. Tato objednávka byla podmíněna dodáním nejprve tří předsériových letounů Š-16 a později dvou Š-16 a jednoho Š-17 (Š-16 s výkonnějším motorem BD-500) pro porovnávací zkoušky s letouny Aero A-30 a Avia BH-23, která však k porovnávacím zkouškám dodána nebyla.

Po provedení porovnávacích zkoušek byla v roce 1928 objednávka potvrzena a rozšířena na 89 kusů přičemž část měla být v základním provedení Š-16 (45 kusů) a zbytek v provedení ŠB-16 což byla modifikace Š-16 pro denní bombardování. Výroba letounů se díky problémům s dodávkami motorů protáhla až do roku 1932 kdy už ale byly letouny Š-16 zastaralé. Ve výzbroji československého letectva se letouny Letov Š-16 a ŠB-16 udržely až do roku 1936 kdy byly postupně nahrazeny modernějšími letounu Letov Š-328.

Zdroje:
V. Němeček: Československá letadla 1
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#180706 Verze : 1
Letov ŠB-16 je bombardovací variantou pozorovacího letounu Letov Š-16 (výroba probíhala souběžně). Ze zadního pilotního prostoru byla demontována fotokamera a na obrubu zadního pilotního prostoru byla umístěna malá pevná aerodynamická nástavba a mechanický oběžný kruh s dvojkulometem ráže 7,65 mm s municí v bubnových zásobnících (2 ve zbrani a 10 ve schránkách v trupu).

Pod centroplán byly umístěny čtyři závěsy pro pumy až do celkové váhy 300 kg (2x100 kg, 2x50 kg). Pumový zaměřovač byl umístěn v zadním pilotním prostoru v proskleném průhledu v podlaze. Několik letounů ŠB-16 bylo později pokusně vybaveno samosvornými nádržemi.

Zdroje:
V. Němeček: Československé letectvo 1
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#180712 Verze : 1
...
Letov Š-16 -


URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#27167 Verze : 0
Dvě, bohužel tragické, zajímavosti z doby používání Š-16 v čs. letectvu.


Z hořícího stroje Š-16.30 se 4. srpna 1931 jako druhý čs. letec zachránil padákem pilot des. B. Stein, padák pozorovatele por. J. Mlejnka se zachytil o ocasní plochy stroje a ten zahynul.


19. září 1931 na stroji Š-16.27 zahynuli v mlze po nárazu do kopce u obce Útěchov u Svitav plk. A. Charvát a npor. K. Brožek. Augustin Charvát byl veteránem 1. sv. války v řadách francouzského letectva a v okamžiku havárie byl velitelem Leteckého pluku 1.


zdroje
J. Krumbach - Monografie Letov Š-16, L+K 1983/14, str. 553
www.leteckabadatelna.cz
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#236906 Verze : 1
Boční pohled na letoun

Zdroj: www.militaryphotos.net

Letov Š-16 -


Letov Š-16 - přední pohled

přední pohled
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#336947 Verze : 0
Několik pohledů na konstrukci letounu, odkrytovaný motor, trup bez krytů a křídel, zde viniká zvláště konstrukce křídla a v pohled přímo do výroby. Za povšimnutí stojí dopravní letoun v pozadí.
Letov Š-16 - Zdroj:
L+K 21/1987

Zdroj:
L+K 21/1987

Letov Š-16 - Zdroj:
L+K 21/1987

Zdroj:
L+K 21/1987

Letov Š-16 - Zdroj:
L+K 21/1987

Zdroj:
L+K 21/1987

Letov Š-16 - Detailní pohled na odkrytý pilotní prostor, vyniká obzvláště místo střelce, dobře je vidět i lafetace kulometného dvojčete
Zdroj:
L+K 20/1987

Detailní pohled na odkrytý pilotní prostor, vyniká obzvláště místo střelce, dobře je vidět i lafetace kulometného dvojčete
Zdroj:
L+K 20/1987

Letov Š-16 - Základní konstrukce trupu
Zdroj:
L+K 20/1987

Základní konstrukce trupu
Zdroj:
L+K 20/1987

URL : https://www.valka.cz/Letov-S-16-t3761#528075 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více