Sherman M-1

M-1 שרמן
     
Název:
Name:
Sherman M-1 Sherman M-1
Originální název:
Original Name:
M-1 שרמן
Kategorie:
Category:
střední tank medium tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Pressed Steel Car Co. Inc., Pittsburgh
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Detroit Tank Arsenal, Warren
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Fisher Tank Arsenal, Grand Blanc
Období výroby:
Production Period:
dd.01.1944-dd.07.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
? (používaných Izraelem / used by Israel)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
dd.mm.194?
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
33362 1) kg 73550 1) lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
7468 2) mm 24 ft 6 in 2)
Délka korby:
Hull Length:
6198 3) mm 20 ft 4 in 3)
Celková šířka:
Overall Width:
2997 mm 9 ft 10 in
Celková výška:
Overall Height:
3023 4) mm 9 ft 11 in 4)
Světlá výška:
Ground Clearance:
432 mm 1 ft 5 in
Šířka pásu:
Track Width:
584 mm 1 ft 11 in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa ? psi
Pancéřování:
Armour:
odlévaná a válcovaná homogení ocel

korba
- vrchní čelo M4A1E8: 64 mm (37-55°)
- vrchní čelo M4A3E8: 64 mm (47°)
- spodní čelo: 51-108 mm (0-56°)
- boky: 38 mm (0°)
- záď M4A1E8: 38 mm (10-20°)
- záď M4A3E8: 38 mm (10-22°)
- strop: 19 mm (83-90°)
- přední část dna: 25 mm (90°)
- zadní část dna: 13 mm (90°)

věž
- maska kanónu: 89 mm (0°)
- čelo: 64 mm (40-45°)
- boky: 64 mm (0-13°)
- záď: 64 mm (0°)
- strop: 25 mm (90°)
Cast and rolled homogeneous steel

Hull
- Upper front M4A1E8: 2.5in (37-55°)
- Upper front M4A3E8: 2.5in (37-55°)
- Lower front: 2.0-4.25in (0-56°)
- Sides: 1.5in (0°)
- Rear M4A1E8: 1.5in (10-20°)
- Rear M4A3E8: 1.5in (10-22°)
- Top: 0.75in (83-90°)
- Front floor: 1.0in (90°)
- Rear floor: 0.5in (90°)

Turret
- Gun shield: 3.5in (0°)
- Front: 2.5in (40-45°)
- Sides: 2.5in (0-13°)
- Rear: 2.5in (0°)
- Top: 1.0in (90°)
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Continental R-975 C4 5)
- benzinový
Continental R-975 C4 5)
- gasoline
Výkon:
Power:
343 kW při 2400 6) ot/min 460 bhp at 2400 6) rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
?
- mechanická, synchronizovaná
- 5 rychlostí vpřed, 1 vzad
?
- mechanical, synchronised
- 5 ranges forward, 1 reverse
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
38.6 7) km/h 24 7) mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
193.1 8) km 120 8) mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 ° 60 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2.29 m 90 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0.61 m 24 in
Brodivost:
Fording Depth:
1.02 9) m 40 in9)
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
76 mm kanón M1A1 / M1A1C / M1A2
- nábojů: 71 kusů
3in gun M1A1 / M1A1C / M1A2
- rounds: 71 pieces
Vedlejší:
Secondary:
7.62 mm kulomet M1919A4 v čele korby
7.62 mm spřažený kulomet M1919A4
- nabojů: 6250 kusů

12,7 mm kulomet M2HB lafetovaný na věži
- nábojů: 600 kusů

51 mm minomet M3 10)
- zadýmovacích min: 12 kusů
0.3in machine gun M1919A4 in the front of hull
0.3in Coaxial machine gun M1919A4
- rounds: 6250 pieces

.50in machine gun M2HB on turret
- rounds: 600 pieces

2in mortar M3 10)
- smoke mine: 12 pieces
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Úhel pancéřování je od svislé osy.

1) M4A1E8
M4A3E8: 33657 kg

2) M4A1E8
M4A3E8: 7544 mm

3) M4A1E8
M4A3E8: 6274 mm

4) M4A1E8
M4A3E8: 2972 mm

5) M4A1E8
M4A3E8: Ford GAA (benzinový)

6) M4A1E8
M4A3E8: 372.9 kW při 2600 ot/min

7) M4A1E8
M4A3E8: 41.8 km/h

8) M4A1E8
M4A3E8: 160.9 km

9) M4A1E8
M4A3E8: 0.91 m

10) později nahrazen 4 zadýmovacími granáty na bocích věže
Angle of armor is from vertical axis.

1) M4A1E8
M4A3E8: 74200 lb

2) M4A1E8
M4A3E8: 297in

3) M4A1E8
M4A3E8: 247in

4) M4A1E8
M4A3E8: 117in

5) M4A1E8
M4A3E8: Ford GAA (gasoline)

6) M4A1E8
M4A3E8: 500 bhp at 2600 rpm

7) M4A1E8
M4A3E8: 26 mph

8) M4A1E8
M4A3E8: 100 mi

9) M4A1E8
M4A3E8: 36in

10) later removed and 4 smoke grenade installed on sides of turret
Zdroje:
Sources:
http://www.israeli-weapons.com/ ; http://www.wikipedia.org/ ; https://www.valka.cz/ ; http://www.wikipedia.org/ ; http://www.freerepublic.com/ ; http://www.waronline.org/ ; http://www.afvdb.50megs.com/ ;
URL : https://www.valka.cz/Sherman-M-1-t62468#371969 Verze : 0
SHERMAN M-1


M-1 שרמן




Historie
Díky událostem v Egyptě podstoupila francouzská politika vůči Izraeli závažnější změnu, a tak Francie souhlasila v roce 1950 s dodáním přibližně 250 tanků M4 Sherman Izraeli. Byly to zejména tanky M4A1E8, ale i verze M4A3E8, s výkonným 76 mm kanónem M1 a pojezdovým ústrojím HVSS. Avšak vyskytují se i fotky tanků se starším typem pojezdového ústrojí VVSS. Ty však pravděpodobně vznikly přestavbou z podvozků klasických tanků M4 Sherman, doplněných věží z poškozených tanků Sherman M-1 anebo šlo o menšinu z celkem dodaných strojů.


Tanky byly dodány do Izraele v utajené operaci trvající několik týdnů a přijeli přímo na pláže Izraele v letech 1953-1954. Vozidla dorazila právě v čas, aby se mohla zúčastnit a pomoci Izraeli zvítězit v Sinajské kampani (1956).


Tanky tohoto typu jsou již delší dobu vyřazeny z činné služby i ze záloh obrněného sboru izraelské armády. Postupně byly doplňovány a nahrazovány tanky Sherman M-50 a Sherman M-51, tanky Patton M48 a M60, resp. Magach, a také tanky Centurion, resp. Sho't. Pro svou těžší výzbroj byly neoficiálně doplňovány přídomkem Super Sherman.



Popis
Izraelské tanky Sherman M-1, označované též jako Super Sherman, jsou americké tanky M4A1E8, resp. M4A3E8. Tanky nebyly nikterak upraveny po celou dobu, co v Izraeli sloužili.


Korba vozidla je identická s korbou tanků M4 Sherman. Podvozkem s HVSS (Horizontal Volute Spring Suspesion) - toto pojezdové ústrojí se vyznačuje použitím nových širších pásů a hlavně přepracovaným zavěšením a odpružením pojezdových kol - stejně jako VVSS (Vertical ) má na každé straně 3 pojezdové vozíky, každý se 2 koly. Vpředu je ozubené hnací kolo a vzdadu kolo napínací. U HVSS pribyly navíc 2 napínací kladky. Tanky s podvozkem HVSS se vyznačují mnohem lepsí průchodností vozidla těžkým terénem.


Vozidla byla vybavena hvězicovými vzduchem chlazenými benzinovými motory Continental R-975 C4 o 460 bhp při 2.400 t/min u verze M4A1E8, resp. benzinovými vodou chlaenými motory Ford GAA o 500 bhp při 2.600 ot/min u verze M4A3E8. Převodovka byla manuální, synchronizovaná, s 5 rychlostními stupni vpřed a 1 vzad.


Přístrojové a ani zbraňové vybavení tanku nebylo modernizováno nebo vylepšeno. Výzbroj zůstala stejná, hlavní zbraní tanku je ve věži umístěný kanón M1 (M1A1 / M1A1C / M1A2) s dlouhou hlavní v ráži 76 mm s úsťovou brzdou (může být i bez), a s ním spřažený 7,62 mm kulomet Browning M1919A4. V čele korby, v kulovém pouzdře, je lafetován další kulomet Browning M1919A4 opět v ráži 7,62 mm. Na střeše věže se nachází velkorážní 12,7 mm kulomet Browning M2HB. Uvnitř věže je umístěn 51 mm minomet M3, určený pro střelbu zadýmovacích min. Ten byl na přelomu 50. a 60. let 20. století nahrazen 2 zadýmovacími granáty na každém boku věže (celke tedy 4 kusy).




Informace, jakož i níže uvedené obrázky byly (jsou) čerpány z internetových stránek - http://www.israeli-weapons.com/ ; http://www.wikipedia.org/ ; http://www.wikipedia.org/ ; http://www.freerepublic.com/ ; https://www.valka.cz/ ; http://www.waronline.org/
URL : https://www.valka.cz/Sherman-M-1-t62468#223836 Verze : 0
Tank Sherman M-1 z výzbroje izraelské armády
Sherman M-1 -


Sherman M-1 -


Sherman M-1 -


URL : https://www.valka.cz/Sherman-M-1-t62468#223837 Verze : 0

Diskuse

Jen dotaz: máš někde nějakou fotku M4A3E8 v Izraelských službách? Já zatím viděl jen ty různé A1... A Izraelští autoři sami v tom mají bordel jak v převráceném Shermanu Wink
URL : https://www.valka.cz/Sherman-M-1-t62468#371973 Verze : 0
popravdě řečeno neviděl (a ani verzi M-51 na podvozku M4A3E8, přestože to byly defakto předělaný M-1), ale je to udáváno ve zdrojích


tady je výňatek z článku, který hovoří o 100 tancích M4A3 s podvozkem HVSS a věží T23, ale celkem si to s ostatními zdroji protiřečí
- www.ww2incolor.com


zde se přímo hovoří o M4A3
- http://www.tsahal-miniature.com/sherman.html


možná tenhle
- www.massimocorner.com str.16, dolní polovina, korba je svařovaná a věž by měla být T23, takže by to mohla být M4A3E8, ale s určitostí to nepoznám (může jít o úpravu trup/věž)



P.S.: tak ne, je to taky M4A1E8
URL : https://www.valka.cz/Sherman-M-1-t62468#372095 Verze : 0
Právě, je v tom strašný chaos a nepomáhá tomu, že Izraelci postupně dávali HVSS i na podvozky M4A4 atd... Tu a tam někdo někde napíše zmínku o M4A3E8 ale fotky jsem právě taky ještě nikde neviděl a docela by mne zajímalo, jak to tedy bylo...
URL : https://www.valka.cz/Sherman-M-1-t62468#372110 Verze : 0
Hmm... Jo, to by mohlo být ono. Dobrý úlovek! Smile
URL : https://www.valka.cz/Sherman-M-1-t62468#372285 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více