Falcó Sanmartín, José

     
Příjmení:
Surname:
Falcó Sanmartín Falco Sanmartin
Jméno:
Given Name:
José Jose
Jméno v originále:
Original Name:
José Falcó Sanmartín
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
poručík Lieutenant
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
27.09.1916 Barcelona /
27.09.1916 Barcelona /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
10.05.2014 Toulouse
10.05.2014 Toulouse
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
Velitel noční stíhací letky - republikánské letectvo Night Fighter Squadron Commander - Republican Air Forces
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
Plukovník v záloze

4 vzdušná vítězství
Colonel in the reserve

4 victories in aerial combat
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
http://www.onlipix.com/personages/fal.htm
http://www.sbhac.net
http://adar.es
fr.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Falco-Sanmartin-Jose-t139553#453958 Verze : 0

Dětství


José Falco Sanmartín se narodil 27. září 1916 v Barceloně, otci José Falcovi a matce Sabině San Martín. V době, kdy navštěvoval střední školu, byl fascinován příběhem Ramóna Franca (bratr budoucího španělského diktátora Francisca Franca), jenž roku 1926 přeletěl Atlantik ze Španělska do Argentiny. To bylo prvním impulzem, který jej přivedl k zájmu o letectví.


V armádě


V roce 1936 byl José povolán k absolvování povinné vojenské služby - byl zařazen k námořnictvu jako obyčejný námořník na námořní základně v Barceloně. Tam jej zastihly události roku 1936, tedy počátek občanské války. Republikánská vláda zahájila kampaň k náboru pilotů. José Falco se v prosinci 1936 přihlásil, byl přijat a v březnu 1937 přidělen do letecké školy v Alcantarilla. Výcvik ukončil 31. října 1937, byl jmenován do hodnosti rotmistr (sargento) a byl přidělen na letiště poblíž Gerony, kde létal se stroji I-15 Chato.


V březnu 1938 byl přidělen k 5. stíhací letce v Sabadell, ta však byla již následujícího měsíce rozpuštěna kvůli velkým ztrátám, které utrpělo republikánské letectvo během bitvy o Teruel. Personál 5. letky byl porůznu přidělen k ostatním zdecimovaným letkám. José se stal příslušníkem 3. stíhací letky dislokované v Sarrion, kde létal opět na I-15.


V dubnu 1938 vypukly znovu těžké boje. 15. 4. nacionalisté dobyli Vinaroz, čímž republikánské území rozpůlili. Barcelonská vláda se rozhodla zahájit protiútok na řece Ebro. Nacionalisté v odpověď zahájili noční letecké útoky na přístavy, kde republikáni vykládali zbraně a bojovou techniku ze SSSR.


Útoky prováděly zejména německé Heinkely He 59 z Legie Kondor. Republikánské letectvo se snažilo stůj co stůj těmto útokům zamezit a rozhodlo se vyčlenit z každé letky piloty, jejichž úkolem by byly noční bojové lety. Z těchto pilotů pak měla být vytvořena speciální stíhací letka, určená k nočnímu stíhání. Ve 3. letce, kde sloužil José, žádný z pilotů neměl potřebnou kvalifikaci pro noční létání, takže José Falco Sanmartín byl do této funkce "určen dobrovolně". José se začal usilovně učit, cvičil noční lety i přistání a nakonec, když José dospěl k závěru, že je připraven, nechal si na kýlovku svého stroje namalovat černého netopýra v bílém kruhu, jako svoje osobní označení.


Nicméně jeho noční stíhací aktivity jej nezprošťovaly povinností k denním bojovým letům - v červnu 1938 se střetl s Bf 109 a s poškozeným strojem musel nouzově přistát. O několik dní později (přesně 19. 6.) zase on sestřelil Fiat CR 32 a sestřel mu byl oficiálně uznán jako jeho první vítězství.


Republikánský útok na řece Ebro začal koncem července 1938. V noci z 1. na 2. srpna Falco zaútočil na Heinkel He 59, který ostřeloval na silnici republikánskou kolonu a těžce jej zasáhl. Heinkel musel nouzově přistát na moři. Šlo o Falcův druhý potvrzený sestřel.


V září, během jedné mise ve dne, se utkal s Messerschmittem z Legie Condor, který se chystal střílet na jednoho z jeho kamarádů, který visel na padáku, a zahnal jej.


Prvního října byl povýšen na poručíka (Teniente), Falco získal další dva sestřely (nebyly mu však úředně potvrzeny) nicméně bitva o Ebro skončila neúspěchem republikánů. V Sabadell však byla alespoň konečně založena noční stíhací peruť. Její velitel Walter Katz 11. listopadu padl a José Falco byl odeslán, aby jej ve funkci nahradil a převzal velení letky. Letka byla taktéž vyzbrojena stroji I-15.


Labutí píseň


To už je však situace pro republlikány velmi špatná. 26. ledna 1939 Francova vojska vstoupila do Barcelony. Republikánské jednotky byly sevřeny v malém prostoru mezi Barcelonou a francouzskými hranicemi. Noční stíhací letka, který už měla pouze tři ze šesti letounů, přelétla pod Falcovým velením na letiště Villajuiga, kde se soustřeďovaly zbytky republikánského letectva. Dne 6. února se nevrátil z bojového letu pilot jednoho Polikarpovu I-16; později se ukázalo, že nebyl sestřelen, nýbrž přeletěl k nacionalistům a prozradil jim pozice posledních republikánských jednotek. Následek na sebe nenechal dlouho čekat. V odpoledních hodinách šest Fiatů CR 32 bombardovalo letiště Villajuiga. José Falco neměl čas vzlétnout a proto střílel na útočníky z pušky. Později se ukázalo, že skutečně zasáhl jednoho z italských pilotů, který byl zraněn a během návratu musel nouzově přistát. Toto vítězství nefiguruje na seznamu Falcových úspěchů.


Zoufalá situace přiměla republikánské piloty k rozhodnutí přeletět se svými stroji do Francie. Ráno se však nad letištěm objevily Messerschmitty. Vypukla panika. Republikánští piloti startovali a snažili se uniknout za francouzské hranice. Falco se rozhodl jejich ústup krýt a vstoupil do boje. Když křižoval kurz dvojici Messerschmittů, podařilo se mu jednoho z nich zasáhnout. Ihned se obrátil a spatřil druhého, jak útočí na jeden Grumman Delfin. Spustil se za Messerschmitt a zasáhl jej sérií výstřelů, při energickém manévrování však vysadil motor jeho I-15, když prudké obraty přerušily přívod paliva. Falco byl nyní příliš nízko, než aby mohl znovu nastartovat, a tak musel nouzově přistát na poli více než 10 km od svého letiště. Podařilo se mu však zrekvírovat nejprve koně a později motocykl, s jehož pomocí se vrátil zpět do Villajuigy. Letiště však nalezl zcela opuštěné - pouze na letištní ploše ležel jeden Messerschmitt, jehož umírající pilot zde přistál na břicho. Pilot zemřel a republikáni jej pohřbili na blízkém hřbitově ve Villajuiga. Druhý Messerschmitt se zřítil a roztříštil i se svým pilotem nedaleko letiště.


Po těchto posledních dvou vítězstvích byl Falco místním velitelem povýšen na kapitána, ale to již nemělo žádný význam, zbýval jen útěk. José Falco odjel k francouzské hranici autem, byl internován a zakusil bídu a mizerné životní podmínky v koncentračních táborech v Boulou a Argeles-sur-Mer, kde francouzská vláda soustřeďovala španělské uprchlíky.


Vyhnanství


Francouzské orgány nakonec navrhly španělským příslušníkům letectva vstup do francouzských vzdušných sil. Šlo však pouze o mechaniky, nikoliv o piloty. Většina těch, kteří chtěli dál létat, odešla do Mexika nebo SSSR, José Falco však dal přednost pobytu ve Francii. Díky příbuzným, žijícím v Alžírsku, směl Falco opustit tábor a odjet do Alžíru. Zde se živil různě, zejména jako mechanik, avšak jeho opakované žádosti o přijetí do francouzských leteckých sil nebyly vyslyšeny.


Oženil se, avšak jeho žena zakrátko zemřela na cukrovku. Znovu se oženil až roku 1951. O dva roky později získal francouzské státní občanství. Když jej válka v Alžírsku přinutila opustit nebezpečnou oblast, odjel do Oranu, kde pracoval jako civilní zaměstnanec námořnictva. Později se vrátil na kontinent a v Toulouse pracoval jako mechanik ve sboru četnictva. Tuto práci vykonával až do svého odchodu do penze roku 1976.

Po smrti generála Franca byl, společně s ostatními republikánskými letci, znovu zařazen do španělského vojenského letectva. Roku 1980 byl jmenován plukovníkem v záloze.


Je stále aktivním členem organizace republikánských veteránů a stále bojuje za oživení vzpomínek na události té doby.


Tabulka sestřelů:


     
Poř. č.DatumMístoProtivníkPoznámka
119. 6. 1938-Fiat CR 32-
21. 8. 1938VinarozHeinkel He 59-
36. 2. 1939VillajuigaMesserschmitt Bf 109 E-11./J 88, volací znak 6-93, pilot Uffz. Hans Nirminger zahynul
46. 2. 1939VillajuigaMesserschmitt Bf 109 E-11./J 88, volací znak 6-98, pilot Uffz. Heinrich Windemuth zahynul



Zdroje:

Patrick Laureau: Condor: The Luftwaffe in Spain, 1936-39, nakl. STACKPOLE BOOKS, Mechanicsburg - USA, 2010, ISBN 978-0-8117-0688-9
fr.wikipedia.org
adar.es
URL : https://www.valka.cz/Falco-Sanmartin-Jose-t139553#453966 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více