14.4.2009 - Polská policie znovu otevřela sestřelení úletového letounu československými hotovostními letouny z roku 1975

Polská policie znovu otevřela sestřelení úletového letounu československými hotovostními letouny z roku 1975


Více zde:
zpravy.idnes.cz
URL : https://www.valka.cz/14-4-2009-Polska-policie-znovu-otevrela-sestreleni-uletoveho-letounu-ceskoslovenskymi-hotovostnimi-letouny-z-roku-1975-t83909#307729 Verze : 0
Dovolím si upřesnění několika nepřesností a omylů zmíněných v textu:


Novinový text naráží na incident z 16.7.1975 kdy polsko-československou hranici přetnul polský letoun Antonov An-2 jehož pilot (dle článku jde o jakéhosi Dionize.B, příjmení ověřeno nemám) se pokoušel o úlet na západ.Na přítomnost nízkoletícího neznámého letounu poprvé upozornili svazarmovští letci z Žiliny přičemž na jejich upozornění byly jako první byly narušiteli odstartovány dva hotovostní letouny MiG-21 ze stavu 8.slp, kterým se však extrémně nízko letící letoun nalézt nepodařilo.Odstartovány proto byly dva letouny L-29 detašované hotovosti 8.slp umístěné na letecké základně Náměšť nad Oslavou a používané pro zásahy proti pomalu letícím cílům.Této hotovostní dvojici se narušitele nalézt podařilo a letoun byl identifikován právě jako polský Antonov An-2 letící ve výšce necelých 20m a mířících k jihozápadu.V souladu s praxí používanou při zásazích proti narušitelům byl letoun vyzván k přistání nejprve manévrovou výzvou a následně i výstražnou střelbou.Protože však letoun ani na jednu z těchto výzev nereagoval, byla otevřená možnost k ostrému zásahu.
Ve stejné době však probíhalo dotazování polské strany na identitu letounu.Ta začala být zjišťována již ve chvíli kdy byl letoun identifikován jako polský.Protože polská (ani československá) strana s letounem neměla radiový kontakt (ten byl ztracen krátce po startu) a letoun sám nereagoval na závazné pokyny hotovosti, bylo rozhodnuto že nejde o letoun se ztrátou orientace ale právě o pokus o úlet.V souladu s platnými zákony proto poláci požádali o sestřelení letounu.K tomu došlo v prostoru obce Kúty těsně před státní hranicí kde byl letoun sestřelen palbou kulometů MG-17 namontovaných na letounu L-29 pilotovaného kpt.Vlastimilem Navrátilem.


Toliko tehdejší události.Nyní se trochu podívejme na rozbor oprávněnosti sestřelu.Pro praxi letounů PVOS platilo že jeho letouny zasahovaly proti letounům a balonům narušujícím naši hranici (odkudkoli),letounům které se pokoušejí o úlet, letounům které ztratily orientaci, letounům v nouzi apod.Při zásahu byl letoun vyzván k následování na přistání nejprve opakovanou manévrovou výzvou (nešlo-li o letoun v potížích u nichž se postupovalo specifickým způsobem a obvykle stačilo pouhé přiblížení hotovosti k vyjasnění situace přičemž následovala asistence hotovosti při návratu a přistání) a v případě že cíl na tento postup nereagoval, následovala jako poslední varování výstražná střelba vedená v bezpečné avšak viditelné vzdálenosti od cíle tak aby došlo k upoutání jeho pozornosti.Pokud i na tuto výzvu cíl nereagoval (nebo se dokonce pustil do souboje s hotovostí), bylo vydáno rozhodnutí narušitele sestřelit.Existovala přitom jediná možnost kdy mohl hotovostní letoun zahájit palbu bez konzultace s pozemním návodčím-v případě že na něj byla vedena palba z nepřátelského letounu.


Proti letounům ze socialistických států byl tento postup prováděn shodně avšak protože před konečným sestřelením bylo možné ověřit zda jde pouze o tzv.zakufrování nebo o úlet, bylo povolení ke střelbě vydáno až ve chvíli kdy bylo vlastnickou stranou vydáno rozhodnutí že jej lze sestřelit.K tomu v případě tohoto incidentu reálně došlo a lze tedy zcela zásadně pochybovat o jakékoli trestní odpovědnosti za porušení „tehdejších“ (nutno podotknout že i dnešních) platných zákonů jak ze strany pilota tak i ze strany J.Maruščáka či J.Remka.Z hlediska ČSSR šlo totiž o letoun jehož pilot porušil tyto závazné předpisy:


1)Bez povolení přeletěl hranici ČSSR
2)Nerespektoval pokusy o komunikaci pozemních řídících a návodčích a neřídil se jejich povely
3)Neuposlechl výzvu hotovosti k následování a přistání (toto je závazné vždy ať už v situaci kdy letoun přetíná hranici cizího státu nebo ve chvíli kdy – třeba – vlétá do zakázané zóny nad jadernou elektrárnou či vyhrazené zóny nad konkrétním prostorem)


Porušení byť jediného z těchto zcela zásadních předpisů je i v dnešní době tvrdě sankcionováno ať už trestněprávně či prostým odebráním licence a dolétáním (to lze z mnoha hledisek hodnotit jako podstatně tvrdší trest).Z hlediska tehdejších zákonů lze ještě přidat nezbytné šetření zda šlo o politický trestný čin (tedy pokus o úlet), které mohlo znamenat značné zostření trestu.Je faktem že likvidace letounu byla konečným a extrémním činem (nedělejme si iluze že v podobném případě by k němu dnes nedošlo - došlo) nicméně lze zcela důvodně konstatovat že za tento konec si mohl polský pilot sám protože měl dostatek příležitostí k tomu aby své likvidaci zabránil.Je samozřejmé že z dnešního pohledu bude pokus o úlet polehčující okolností avšak soudit je nutno dle zákonů platných v době spáchání činu a lze proto konstatovat že pilot de facto zahynul při páchání trestné činnosti a tedy na tuto okolnost nelze brát zřetel.


Na závěr pro ty co si chtějí o činnosti naší PVOS proti narušitelům a o sestřelení dalších polských letounů počíst více, zde je odkaz na Beryho velmi zajímavý článek "Čajky a sestřely mezi spojenci"
URL : https://www.valka.cz/14-4-2009-Polska-policie-znovu-otevrela-sestreleni-uletoveho-letounu-ceskoslovenskymi-hotovostnimi-letouny-z-roku-1975-t83909#307746 Verze : 0
Rozbor sedí, zato Diskusia pod pôvodným článkom je skutočne fascinujúca.... Confused
URL : https://www.valka.cz/14-4-2009-Polska-policie-znovu-otevrela-sestreleni-uletoveho-letounu-ceskoslovenskymi-hotovostnimi-letouny-z-roku-1975-t83909#307751 Verze : 0
Skutočne fascinujúca.... Toľko de*****ch názorov pokope som videl naposledy dnes pri článku v SME o strážení vojenských objektov. Najviac sa mi páčili argumenty odvolávajúce sa na Norimberský súd.
URL : https://www.valka.cz/14-4-2009-Polska-policie-znovu-otevrela-sestreleni-uletoveho-letounu-ceskoslovenskymi-hotovostnimi-letouny-z-roku-1975-t83909#307756 Verze : 0
To víte pánové, ono je to tak nějak k tématu-bohužel úplně jinému Sad .Co dostává mě je rozebírání "morálky pilota".K tomu asi toliko-pilot který v hotovosti dostane rozkaz střílet a začne moralizovat (kupříkladu slovy "se nebudu koukat jak z toho vrtulníku budou padat lidi" - ano, i tato slova pronesl záhy dolétaný hotovostní pilot ČSLA) nemá v hotovostním letounu (ani v jiném bojovém letounu) co dělat.


PS:Dokonce tam dle diskutujících prý sestřelili i lokomotivu v depu...
URL : https://www.valka.cz/14-4-2009-Polska-policie-znovu-otevrela-sestreleni-uletoveho-letounu-ceskoslovenskymi-hotovostnimi-letouny-z-roku-1975-t83909#307761 Verze : 0
Co Vás překvapuje? Šak je to v diskusích normální, představu, že by byl někdo ochoten a hlavně schopen udělat podobný věcný rozbor jako Darkfold tady, v diskusi na iLež nemůžete myslet vážně. Že ne?
URL : https://www.valka.cz/14-4-2009-Polska-policie-znovu-otevrela-sestreleni-uletoveho-letounu-ceskoslovenskymi-hotovostnimi-letouny-z-roku-1975-t83909#307766 Verze : 0
Keď tak čítam tie niektoré "morálne" názory, tak rozmýšľam, nad hypotetickou otázkou pre dotyčných - predstavte si že pracujete v autoservise a dostanete od šéfa prácu - túto bandasku s olejom vylejte tam do tej betónovej jamy pri plote - to je naša zberná nádrž na odpad... Koľkí z nich by rozmýšľali či tá zberná nádrž je izolovaná....
URL : https://www.valka.cz/14-4-2009-Polska-policie-znovu-otevrela-sestreleni-uletoveho-letounu-ceskoslovenskymi-hotovostnimi-letouny-z-roku-1975-t83909#307767 Verze : 0
Nečudujte sa tej diskusii keď samí modroknižkári píšu ako sa má správať vojak. Dnes by ho pri tej istej reakcii(či vlastne nereakcii) zložili na prvý neobývaný plac a v súlade zo zákonmi a tak sa stalo aj vtedy.
URL : https://www.valka.cz/14-4-2009-Polska-policie-znovu-otevrela-sestreleni-uletoveho-letounu-ceskoslovenskymi-hotovostnimi-letouny-z-roku-1975-t83909#307768 Verze : 0

Citace - buko1 :

Keď tak čítam tie niektoré "morálne" názory, tak rozmýšľam, nad hypotetickou otázkou pre dotyčných - predstavte si že pracujete v autoservise a dostanete od šéfa prácu - túto bandasku s olejom vylejte tam do tej betónovej jamy pri plote - to je naša zberná nádrž na odpad... Koľkí z nich by rozmýšľali či tá zberná nádrž je izolovaná....




Dovolím si kvalifikovaně odhadnout že půlka "moralistů" (vohnoutů?) to vyleje do kanálu na půli cesty protože se jim nebude chtít šlapat až k té jámě Very Happy
URL : https://www.valka.cz/14-4-2009-Polska-policie-znovu-otevrela-sestreleni-uletoveho-letounu-ceskoslovenskymi-hotovostnimi-letouny-z-roku-1975-t83909#307769 Verze : 0
Opravdu je potřeba rozebírat nesmysly, který šíří "odborníci" na servrech typu ides.cz, sme.sk a dalších žumpách českého nebo slovenského internetu.
URL : https://www.valka.cz/14-4-2009-Polska-policie-znovu-otevrela-sestreleni-uletoveho-letounu-ceskoslovenskymi-hotovostnimi-letouny-z-roku-1975-t83909#307771 Verze : 0
Myslím že smysl to má.Minimálně v tom že na válku.cz (konkrétně na Beryho Čajky) se v diskusi odkazuje 28krát Smile
URL : https://www.valka.cz/14-4-2009-Polska-policie-znovu-otevrela-sestreleni-uletoveho-letounu-ceskoslovenskymi-hotovostnimi-letouny-z-roku-1975-t83909#307810 Verze : 0
Darku tady nejde o téma zprávy , ale o vaši naprosto zbytečnou debatu o úrovni diskuse pod článkem - to je opravdová žumpa.
URL : https://www.valka.cz/14-4-2009-Polska-policie-znovu-otevrela-sestreleni-uletoveho-letounu-ceskoslovenskymi-hotovostnimi-letouny-z-roku-1975-t83909#307816 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více