Bojové stroje - B-26 Marauder

Autor: Z1 Televize 🕔︎︎ 👁︎ 15.369

Měl pestrou historii. Zpočátku ho provázela velmi špatná pověst, … že není bezpečný a že se s ním nedá létat. Úvodní zkušenosti byly tak špatné, že si vysloužilvysloužil nelichotivou přezdívku The Widowmaker - výrobce vdov. Po úpravách se z něho stal jeden z nejúčinnějších středních bombardérů. Přesto se své nelichotivé nálepky nikdy nezbavil - šlo o Martin B-26 Marauder.

V březnu 1939 byla v USA narychlo vypsaná soutěž na nové rychlé a dobře vyzbrojené letouny.Generalita a velení letectva požadovalo střední bombardér, který bude tak rychlý, že nebude potřebovat stíhací doprovod a dokáže odrazit případné útoky nepřátelských stíhaček.Nejdůležitější bylo, aby mohl jít nový bombardér co nejrychleji do výroby.

Reklama

Po čtyřech měsících byly vyhlášeny výsledky soutěže. Vítězem se stal revoluční dvoumotorový střední bombardér navržený firmou Glenn L. Martin Company. Letoun navrhla skupina mladých konstruktérů vedená 26-ti letým leteckým inženýrem Payton M. Magruderem. Magruder navrhl aerodynamicky čistý letoun se silnou výzbrojí, vybavený všemi posledními technickými novinkami. Kvůli dosažení maximální rychlosti měl křídla s malým rozpětím.

Bombardér dosahoval maximální rychlosti 300 mil za hodinu, což je 480 kilometrů za hodinu. V důsledku vývoje událostí v Evropě se letecký sbor americké armády (USAAC) ocitl v časové tísni. Potřeboval co nejrychleji přezbrojit. Proto se odhodlal k neobvyklému kroku. Odsouhlasil firmě Mártyn výrobu bombardéru rovnou z rýsovacího prkna … bez stavby a zalétání prototypu.Tento postup se stal do budoucna zdrojem četných obtíží.

V únoru 1942 prošel Martin B-26 v Tichomoří křest ohněm. Byl to nejmodernější střední bombardér na světě, ale jeho první bojové operace pronásledovala jedna nehoda za druhou. Noví narychlo vycvičení piloti ho považovali za nebezpečný, na čemž se stejnou měrou podílelo vysoké plošné zatížení a jejich malé zkušenosti.

Reklama

Že bombardér není nebezpečný předváděl genrál James Doolittle, velitel legendárního náletu na Tokio. Předváděl přistání na jeden motor, dělal nad letištěm sérii ostrých manévrů. Aby se předešlo dalším haváriím nebezpečně přetíženého letounu, vybavil ho výrobce výkonnějšími motory a navíc zvětšil rozpětí křídel o 90 centimetrů. Díky tomu se zlepšily letové vlastnosti bombardéru, především při vzletu a přistání. Kromě toho Důlitl navrhl nové výcvikové osnovy pro piloty i pozemní personál.

Během spojenecké invaze do Itálie se letouny Martin B-26 Marauder se zapsaly do historie účastí na jedné z nejznámějších, ale také nejkontroverznějších akcí druhé světové války – Bitvy o Monte Cassino. Po invazi do zápední Evropy poskytovaly přímou leteckou podporu invazním jednotkám. Jejich úkolem bylo oslabit nepřátelskou obranu a podílet se na předinvazním bombardování. Sehrály klíčovou úlohu při likvidaci transportů německých jednotek, komunikačních uzlů a obranných postavení.

Po skončení války, na podzim 1945, bylo přibližně 500 Marauderů v Německu sešrotováno. Shromážděný hliník posloužil při obnově zničeného německého kovozpracujícího průmyslu. Dobrý letoun odešel ze služby bez poct, i když by si je beze sporu zasloužil.

Více zde: Martin B-26 Marauder

Reklama

Nyní žívě i na webu

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více