Potopení křižníku Königsberg
♡ Chci přispět
Dne 9. dubna 1940 v 5.15 hodin byla zahájena německá operace Weserübung. Cílem této operace bylo obsazení Norska a Dánska. Německo vyslalo do operace celkem 11 invazních skupin.
Součástí III. invazní skupiny mířící k přístavnímu městu Bergen byl také lehký křižník Königsberg.
Bergen je druhé největší norské město, leží na jihozápadním pobřeží a je také známé jako brána k fjordům Norska. Jednalo se velmi významné strategické místo pro invazi na území Norska.
Lehký křižník Königsberg byl postaven loděnicí Reichsmarinewerft Wilhelmshaven a spuštěn na vodu 26. března 1927. Zařazen do služby byl 17. dubna 1929.
Technická data křižníku
délka celková | 174 metrů |
délka na vodorysce | 169 metrů |
šířka | 15,2 metrů |
ponor | 5,4 metrů |
výtlak standardní | 6000 tun |
výtlak plný | 7700 metrů |
pohon | 2 šrouby |
výkon strojovny | 68 200 HP |
rychlost | 32 uzlů |
výzbroj | 9 děl 150 mm (3x3) 6 děl 88 mm 8 děl 37 mm 8 děl 20 mm 12 torpédometů 533 mm 2 hydroplány |
Posádka | 21 důstojníků a 493 mužů |
Kapitánem lodi byl od září 1939 námořní kapitán Heinrich Ruhfus (14. 4. 1895 – 26. 5. 1955)
Skupina invazních lodí vyplula ze svých přístavů již ve dnech 6.–8. dubna a přibližovala se k cílům svého určení. Skupině III. velel kontraadmirál Hubert Schmundt, skupina byla složená z lodí lehkých křižníků Köln a Königsberg, dělostřelecké školní lodě Bremze a torpédovek Leopard a Wolf, 1. flotilou rychlých člunů s 5 jednotkami a doprovodnou lodí Carl Peters, dále byly součástí skupiny 3 transportní lodě s 1 900 vojáky 69. pěší divize určené k invazi na pevninu.
9. dubna 1940 brzy ráno lodě zahájily útok, na přístupech k Bergenu úspěšně použily lsti, vydávajíce se za anglické lodě. Před rozbřeskem se část 69. pěší divize vylodila v týlu norských posádek na pobřeží Byfjordu. Přitom však byl dělostřelbou pozemních baterií ráže 210 mm lehce poškozen křižník Königsberg (utrpěl 3 zásahy), školní dělostřelecká loď Bremse (1 zásah) a doprovodná loď rychlých člunů Carl Peters. Ale již v 9 hodin ráno byl Bergen obsazen.
Lodě invazní skupiny včetně poškozených zůstaly v přístavišti u Bergenu.
Po zahájení invazní operace reagovala Velká Británie vysláním svých lodí k pobřeží Norska a také bombardovacích letadel z Orknejských ostrovů.
Velitelství RAF začalo vysílat svoje dostupné bombardovací stroje k náletům na invazní plavidla.
Večer 9. dubna 1940 napadlo 24 těžkých bombardérů přístav v Bergenu, jediným výsledkem ovšem bylo pouze zničení jednoho německého letounu.
Další nálet byl proveden následujícího dne ráno v 7.00 hodin. Ze základny Hatston na Orknejských ostrovech vzlétlo pět strojů z 800. squadrony a jedenáct z 803. squadrony FAA, skupině velel poručík William Paulet Lucy, DSO. Poručík Lucy z 803. sq. padl dne 14. 5. 1940 při vzdušném souboji s He 111 ve věku 29 let.
Nálet na německé invazní lodě byl proveden na námořních střemhlavých bombardérech Blackburn Skua.
Technická data
Blackburn Skua Mk. II | |
Motor | Bristol Perseus XII. Max. startovací výkon 830 koní |
Rozpětí | 14,07 m |
Délka | 10, 84 m |
Výška | 4,32 m |
Nosná plocha | 28,98 m2 |
Prázdná hmotnost | 2493 kg |
Vzletová hmotnost | 3733 kg |
Maximální rychlost v 2040 m | 362 km/h |
Maximální rychlost u země | 328 km/h |
Cestovní rychlost | 232 km/h |
Maximální rychlost ve střemhlavém letu | 407 km/h |
Maximální stoupavoust v 1830 m | 4,72 m/sec |
Operační dostup | 5820 m |
Vytrvalost | 4,5 hod |
Výzbroj | 4x7,7 mm kulomety Browing v křídle (volně pálící) 1x7,7 mm kulomet Lewis v zadním střelišti 1x227 kg puma na trupovém závěsu nebo 8x13,6 kg pumy pod křídly |
Posádka | 2 - pilot a navigátor obsluhující pohyblivý kulomet |
Bombardéry byly zařazeny do služby v roce 1938, pro svoji nízkou rychlost a technologickou zastaralost je však již v roce 1941 postupně stažen z aktivní služby.
K náletu vylétlo celkem 16 letadel, do cíle dorazilo pouze 15 strojů. V 8.05 bombardéry zaútočily na německý lehký křižník Königsberg stojící u přístavního mola. Loď byla zasažena třemi pumami o váze 500 liber a další dvě 225 kg pumy jen těsně minuly — jejich tlakové vlny ovšem prorazily trup lodi. Křižník se potopil o necelé tři hodiny později po výbuchu skladu skladiště munice. Zabito bylo 18 námořníků, dalších 24 utrpělo zranění. Kapitán lodi se zachránil.
Loď po napadení bombardéry.
V červenci 1942 byla potopená loď vyzdvižena a sešrotována.
Zdroj:
https://www.warshipsww2.eu/shipsplus.php?language=&id=21087
https://www.fronta.cz/operace-weserubung
https://www.fronta.cz/kalendar/potopeni-krizniku-konigsberg
https://www.valka.cz/viewtopic.php/p/329103#329103
https://www.military.cz/british/air/war/fighter/skua/skua.htm
https://panzernet.net/php/index.php?topic=1072.0
Podobné články
Další články autora