Letečtí stíhači v boji - Odvážné bombardéry
♡ Chci přispět
K soubojům jsou určeny stíhací letouny. Jsou rychlé, výkonné a obratné. Ale krev stíhače koluje v žilách prakticky každého pilota, bez ohledu na to jestli sedí za řízením větroně, bombardéru nebo dopravního letounu.
Pilotovat stíhací letouny bylo dopřáno jen hrstce vyvolených, ale to neznamená, že když je příležitost, neprobudí se pud lovce v kterémkoli pilotovi nebo členovi osádky vícemotorového letadla.
Historie zná řadu případů, kdy piloti bombardérů bojovali jako lvi v soubojích a dařilo se jim vítězit, i když papírově neměli žádnou šanci. A nešlo vždy jen o obranu letounu a záchranu vlastního života před útokem nepřátelské stíhačky. Mnozí z pilotů byli agresivní a sami vyvíjeli aktivitu.
Jeden takový souboj se odehrál na nebi nad Pacifikem mezi střemhlavým bombradérem Dauntless a japonskými Zery během bitvy v Korálovém moři. Za řízením bombardéru Dauntless seděl syn českých vystěhovalců Stanley "Sweede" Vejtasa. Znovu se potvrdilo to co platilo předtím a bude platit vždy. Výsledek souboje není předem dán a vždy záleží na konkrétních podmínkách.
Takticko technická data letounu jsou sice důležitá, ale rozhodující je taktika, odhodlání a pilotní umění každého jednotlivce.
Také není zdaleka pravda, že by takto bojovali jen piloti jednomotorových strojů, které se svojí konstrukcí od stíhaček příliš nelišily. Jsou známy případy, kdy se do sebe pustily osádky čtyřmotorových letounů a střelci ostřelovali druhý stroj dokud jim stačila zásoba munice.
Vícemotorové letouny byly naprosto nevyzpatatelné cíle. Někdy byl sestřel realtivně snadný, ale někdy navzdory obrovské přesile „stíhači utřeli nos“. Když byla osádka dobře sehraná, piloti znali svůj stroj a střelci měli přesnou mušku, nebylo radno si takovými začínat.
Ti o kterých vypráví další část seriálu České televize byli navíc „kutilové“ a svoji B-17 vyzbrojili dalšími šesti kulomety proti těm,které nesl letoun standardně.
Jeden z nich byl namontovaný jako pevný před pilotní kabinou, vybavenou zaměřovačem ze stíhačky.
Takovíhle se nevzdávají. O tom se záhy mělo přesvědčit sedmnáct japonských pilotů, kteří s B-17 bojovali celých 45 minut. V porovnání s běžnými souboji je to věčnost. Ale výsledek vůbec neodpovídal očekávání.
Podobné souboje bombardérů nebyly jen výsadou vrtulových letounů. V době kdy dokázaly proudové letouny dvakrát překročit rychlost zvuku docházelo k soubojům mezi bombardéry a stíhačkami, kde v roli útočícího letounu byl bombardér, také. Na nebi Severního Vietnamu se utkaly letouny F-105 a lehké a obratné MiGy-17.
Ačkoli těžký F-105 Thunderchief nebyl vůbec určen k manévrovým soubojů a jeho jedinou výhodou proti MiGu byla vysoká rychlost, dokázal, že v soubojích nemusí být outsiderem. Navíc nešlo o souboj, který by se vyvinul z "nešikovně provedeného" přepadu cíle.
Pilot letounu F-105 Thunderchief a jeho operátor na zadním sedale šli na pomoc kolegům, pilotům vrtulového Skyraideru, a nakonec si mohl připsat úspěšný sestřel.
Více o celém seriálu na stránkách ČT
Více o tomto dílu na stránkách ČT
Moderovaná diskuse k této části seriálu ČT na stránkách www.valka.cz
Hesla zmíněná v jedenácté části seriálu:
Letadla:
Micubiši A6M Zero - přehled verzí
Lodě:
Osobnosti:
Leo Thorsness
Jay Zeamer
Ostatní:
RTAB Udorn
Kříž za zásluhy
Související články:
MiG-17F versus F-105D - Hrdinou snadno a rychle
v úterý 17. 03. 2009 ve 20:00 na programu .
Podobné články
Další články autora