Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three)
-
-
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three)
- rakousko-uherské letecké eso a ničitel balónu 1. sv. v. s 16 potvrzenými sestřely, z toho 1 balón a 4 pravděpodobnými - v červenci 1918 byl osobně povýšen císařem Karlem I. na Stabsfeldwebela - studenti ve clandestineském výcvikovém centru mu říkali Fejes Bácsi (strýček Fejes), kvůli jeho velmi gentlemanskému vystupování
- austria-hungarian flying ace and balloon buster of WW1 with 16 confirmed claims, thereof 1 balloon and 4 probable - in July 1918 was promoted to Stabsfeldwebel by emperor Carl I. himself - students at clandestine training center called him Fejes Bacsi (Uncle Fejes) for his genial gentlemanly manner
DD.02.1918 Feldwebel DD.07.1918 Stabsfeldwebel DD.MM.1939 Leutnant DD.08.1943 Lieutenant General
Průběh vojenské služby: Military Career:
15.12.1912-16.09.1914 17. pěší pluk 16.09.1914-08.03.1915 hospitalizace 10.03.1915-DD.03.1916 motorová přeprava (řidič) DD.03.1916-DD.MM.RRRR k. u k. Luftfahrtruppen 03.02.1917-DD.10.1917 Flik 19 (pilot) DD.10.1917-DD.MM.RRRR Flik 51J (pilot) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 8. peruť, Rudý letecký sbor DD.MM.1943-DD.MM.RRRR letiště Budaörs (důstojník technické pomoci)
15.12.1912-16.09.1914 17th Infantry Regiment 16.09.1914-08.03.1915 hospitalisation 10.03.1915-DD.03.1916 motor transport (driver) DD.03.1916-DD.MM.RRRR k. u k. Luftfahrtruppen 03.02.1917-DD.10.1917 Flik 19 (pilot) DD.10.1917-DD.MM.RRRR Flik 51J (pilot) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 8th Squadron, Red Air Corps DD.MM.1943-DD.MM.RRRR Budaörs Airport (technical assistant officer)
URL : https://www.valka.cz/Fejes-Istvan-t59317#213784
Verze : 0
Stefan Fejes
Narodil se 30. srpna 1891 v Raabu v Uhrách (dnešní Maďarsko). V roce 1912 narukoval ke 14. maďarskému pěšímu pluku, na začátku války zde pořád ještě sloužil. V září 1914 (pravděpodobně 16.) byl těžce zraněn a šest měsíců se léčil. V květnu 1915 začal navštěvovat pilotní školu a pilotní kurz úspěšně ukončil začátkem roku 1917. V únoru v hodnosti zugsführer nastoupil k jednotce Flik 19. Jednotka operovala na italské frontě pod velením Adolfa Heyrowskyho z letiště Haidenshaft a byla vybavena různými typy dvoumístných letounů mezi nimi též letouny Hansa-Brandenburg C.I.
Své první vítězství si Fejes připsal 17. dubna 1917 během svého třetího operačního letu. Toho dne pilotoval letoun Hansa-Brandenburg C.I výrobního čísla 29.09 spolu s pozorovatelem oberleutnantem Oskarem Zeisbergem. V souboji vymanévroval letoun Nieuport, který havaroval v blízkosti Görz. Své další vítězství si připsal sestřelením dalšího letounu Nieuport tentokrát v okolí Merna. O šest dní později 20. května si připsal na své konto letoun SPAD, když sám pilotoval letoun Hansa-Brandenburg C.I výrobního čísla 29.63. Se stejným letounem zvítězil ještě ve dvou dalších vzdušných soubojích. Poprvé 19. června když spolu s pozorovatelem leutnantem Josefem Pürerem v blízkosti Soberu svedl sám souboj s několika stíhačkami Nieuport. Jeho letoun byl vybaven dvěma vpřed střílejícími kulomety ve schránce nad horním křídlem (v rakvičce) a další kulomet obsluhoval pozorovatel. Společnými silami dokázali sestřelit dva letouny, ale bylo jim přiznáno pouze jedno vítězství. Fejesův letoun byl však těžce poškozen a tak museli nouzově přistát v blízkost Schnopass. Následně zvítězil 26. června/července (zde se prameny rozcházejí [1] uvádí červen [2] uvádí červenec) s pozorovatelem leutnantem Alexanderem von Tahy. V dopoledních hodinách sestřelili letoun Caudron v okolí Sober. Tímto svým v pořadí již pátým vítězstvím se zařadil mezi rakousko-uherská letecká esa.
V říjnu 1917 byl Stefan Fejes převelen k Flik51J, které velel rittmeister Wedige von Froreich, a která operovala z letiště Ghirano asi 50 km severovýchodně od Benátek. První vítězství v novém působišti dosáhl 3. prosince sestřelením balónu u Visnadello v tuto dobu již létal na stroji Albatros D.III. V průběhu prosince dosáhl ještě dalších dvou vítězství - 9. prosince u Trevisa sestřelil letoun SAML2 a 10. prosince v blízkosti Candelu zničil blíže neidentifikovaný nepřátelský letoun.
Odpoledne 18. března 1918 letěl Fejes ve svém letounu Albatros D.III výrobní číslo 153.132 a v blízkosti Piavon západně od Salgareda se střetl s letounem Sopwith, který sestřelil a tím si připsal své deváté vítězství. Desáté vítězství získal 22. března sestřelem letounu Royal Aircraft Factory R.E.8 v okolí Susegana-Salleto. Těžký souboj svedl 30. března s letounem Sopwith Camel v blízkosti Oderzo. Než se mu podařilo soupeře porazit dostal jeho Albatros D.III čísla 153.142 celkem 46 zásahů, přičemž jedna ze střel zranila Fejese na patě. Tucet vítězství završil 17. dubna, když se svým letounem Albatros D.III výrobního čísla 153.128 sestřelil u Arcade letoun Sopwith Camel. Další Sopwith Camel sestřelil 1. května v blízkosti Breda di Piave. Dvě vítězství, která však nebyla potvrzena získal 3. května, když nejprve v dopoledních hodinách sestřelil u Arcade francouzský dvoumístný letoun a odpoledne italský pozorovací balón severozápadně od Monastier di Treviso. Další potvrzené vítězství si připsal 22. května sestřelením dalšího letounu Sopwith Camel. Patnácté vítězství dosáhl 15. června na začátku bitvy u Piavy, když zvítězil nad italským letounem SPAD u Arcade. Poslední uznané vítězství si připsal 1. září při letu se svým Albatrosem D.III výrobního čísla 253.54 sestřelil Sopwith Camel u Candelu. Na potvrzení tohoto vítězství čekal dlouhých jedenáct dnů. První světovou válku zakončil Stafan Fejes se 16 uznanými a 4 nepotvrzenými vítězstvími, čímž se na žebříčku rakousko-uherských stíhacích es zařadil na osmé místo.
Po rozpadu monarchie se Fejes vrátil zpět do Maďarska, kde opět létal u 8. skvadrony rudého letectva při bojích s Československem. V květnu 1919 byl při akci proti pozemním cílům po poruše vrtule svého Fokkeru D.VII přinucen přistát a padl do zajetí, kde byl až do konce bojů mezi Československem a Maďarskou republikou rad. Po svém návratu do Maďarska pracoval jako letecký instruktor, později jako linkový pilot. V průběhu druhé světové války létal v maďarském letectvu jako pilot transportních letounů. Pozdější osudy Stefana Fejese nejsou známé.
Použité prameny: [1] www.theaerodrome.com [2] CHANT, Christopher, Austro-Hungarian Aces of World War 1: Osprey Aircrafy of the Aces 46, Osprey Publishing, 2002, ISBN 1 84176 376 4
URL : https://www.valka.cz/Fejes-Istvan-t59317#213785
Verze : 1
Důstojnický zástupce Stefan Fejes
Podle své výpovědi po skončení Velké války (I. světová válka) pracoval v letecké továrně v Budapešti a v dubnu 1919 byl naverbován do leteckých sil Rudé armády, Madarské republiky rad jako důstojnický zástupce. Byl přidělen k 8. rudému leteckému oddílu jako pilot.
Dne 12. května 1919 s leteckým rojem tří letounů přistál v na polním letišti u Salgótarján. Odkud následující den 13. května 1919 odstartoval k průzkumnému letu (bitevnímu letu) nad Lučenec na letounu Fokker D.VII 38.67. Kde byl však sestřelen či nouzově přistál pro poruchu motoru či vrtule pravděpodobně u obce Pincina na sever od Lučence. Po nouzovém přistání se pokusil uprchnout, ale v noci byl chycen. Po výslechu byl poslán do zajateckého tábora, odkud byl propuštěn až po skončení bojů v létě 1919.
Zdroj: Historie a Vojenství 3/2009, Jiří Rajlich – Major polní pilot Otto Jindra
URL : https://www.valka.cz/Fejes-Istvan-t59317#395116
Verze : 2
URL : https://www.valka.cz/Fejes-Istvan-t59317#317514
Verze : 3
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.